The Geriatric and Specially Dependent PatientLaajuus (5 cr)
Code: SX00EC69
Credits
5 op
Objective
The student:
- understands the meaning of ageing
- is able to plan, execute and evaluate the health promoting and performance supporting nursing care of the elderly
- is able to evaluate the risks related to the health, environment and life of the elderly and can direct the patient to relevant services
- is able to co-operate with the elderly and his next of kin in order to make informed decisions related to his health promotion and to support his dignified life
- is able to provide health care in the patients home
- is able to provide symptom-related and humane nursing care for the terminally ill and for those suffering from long-term illness, as well as to support his next of kin
Content
Contents:
- ageing as a community phenomenon and the ethical questions in geriatric care
- the multifaced changes related to ageing
- the special needs related to acute and log-term nursing care of the elderly
- pharmacological specialties related to the elderly
- the evaluation and support of the strengths and performance of the elderly and the rehabilitating work
- health checks, preventive home visits and the special needs related to health promotion, i.e. nutrition, exercise, sleep, drugs, sexuality, moods
- the possibilities of health technology
- multiagency co-operation, the inclusion of the family and next of kin, nursing and service planning
- the nursing care of the oncological patient
- palliative nursing
- geriatry and oncology
Prerequisites
The student and tutor teacher go through other recommended studies in HOPS discussions
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Evaluating competences evaluation criteria competent/intermediate level is used.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
18.11.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
Teachers
- Katja Kosonen
- Tanja Tsokkinen
Teacher in charge
Tanja Tsokkinen
Groups
-
SXK23S1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä
Objective
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
Content
- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit
Location and time
Syksy 2024. Toteuksen aikataulun mukaisesti kts kalenteri. Myllypuron kampus.
Materials
Gerontologinen hoitotyö oppimateriaali:
1. Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2016.Geriatria. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
2. Rantanen T., Kokko K., Sipilä S. Viljanen A. (toim) 5. uudistettu painos 2022: Gerontologia. Saatavilla e kirjana Metropoliassa. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
3.Syöpätaudit: Heikki Joensuu ja Peter J. Roberts 2013 Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
4. Palliatiivinen hoito: Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
5. Muu opettajien osoittama materiaali
Teaching methods
Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Employer connections
-
Exam schedules
Lääkelaskut ja opintojakson lopputentti examissä
Tenttien uusinnat (2kpl) + 1 korotusmahdollisuus ensimmäisessä uusintatentissä
Tehtävien palautuspäivät ja tenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa
International connections
N/A
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle (Pasi Miettinen) ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.
Student workload
1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä n 3,3 työviikkoa
Further information
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä vastuuopettajalle etukäteen. (Vastuuopettaja opintojaksolla: Pasi Miettinen)
Teoriatunneilta poissaolot tulee korvata erillisellä tehtävällä.
Simulaatio ja laboraatiotunnit tulee korvata läsnäollen näitä ei voi korvata erillisellä kirjallisella tehtävällä
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
1. Opintojakson lopputentti exam: 0-5
2. Oppimispäiväkirja hyv-hyl
3. Oppiportin verkkokurssit: Vanhusten lääkehoito, saattohoito, sairaalapotilaan delirium, päivystykselliset
tilanteet kotihoidossa, rai arviointi ja välineistö hyv-hyl
4. Lääkelaskut 100 % suoritus
5. Simulaatio 100% osallistuminen
6. Laboraatiotunnit 100% osallistuminen
7. Läsnäolo oppitunneilla (poissaoloissa korvaava tehtävä)
Aktiivinen osallistuminen opintojaksolle voi korottaa arvosanaa.
Prerequisites
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
08.01.2024 - 09.02.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
Teachers
- Heli Laaksonen
- Pasi Miettinen
Teacher in charge
Heli Laaksonen
Groups
-
SXK23K1Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Objective
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
Content
- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit
Location and time
Kevät 2024. Toteuksen aikataulun mukaisesti kts kalenteri. Myllypuron kampus
Materials
Gerontologinen hoitotyö oppimateriaali:
1. Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2016.Geriatria. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
2. Rantanen T., Kokko K., Sipilä S. Viljanen A. (toim) 5. uudistettu painos 2022: Gerontologia. Saatavilla e kirjana Metropoliassa. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
3.Syöpätaudit: Heikki Joensuu ja Peter J. Roberts 2013 Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
4. Palliatiivinen hoito: Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
5. Muu opettajien osoittama materiaali
Teaching methods
Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Employer connections
-
Exam schedules
Lääkelaskut ja opintojakson lopputentti examissä
Tenttien uusinnat (2kpl) + 1 korotusmahdollisuus ensimmäisessä uusintatentissä
Tehtävien palautuspäivät ja tenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa
International connections
N/A
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle (Heli Laaksonen) ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.
Student workload
1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä n 3,3 työviikkoa
Further information
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä vastuuopettajalle etukäteen. (Vastuuopettaja opintojaksolla: Heli Laaksonen)
Teoriatunneilta poissaolot tulee korvata erillisellä tehtävällä.
Simulaatio ja laboraatiotunnit tulee korvata läsnäollen näitä ei voi korvata erillisellä kirjallisella tehtävällä
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
1. Opintojakson lopputentti exam: 0-5
2. Oppimispäiväkirja hyv-hyl
3. Oppiportin verkkokurssit: Vanhusten lääkehoito, saattohoito, sairaalapotilaan delirium, päivystykselliset
tilanteet kotihoidossa, rai arviointi ja välineistö hyv-hyl
4. Lääkelaskut 100 % suoritus
5. Simulaatio 100% osallistuminen
6. Laboraatiotunnit 100% osallistuminen
7. Läsnäolo oppitunneilla (poissaoloissa korvaava tehtävä)
Aktiivinen osallistuminen opintojaksolle voi korottaa arvosanaa.
Prerequisites
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
14.08.2023 - 28.09.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
Teachers
- Heli Laaksonen
- Terhi Lehtonen
Teacher in charge
Terhi Lehtonen
Groups
-
SXK22S1AEnsihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
-
SXK22S1BEnsihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
Objective
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
Content
- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit
Location and time
Toteutusaikataulun mukaisesti. Syyslukukausi 2023. Myllypuron kampus
Materials
Gerontologinen hoitotyö oppimateriaali:
1. Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2016.Geriatria. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
3.Syöpätaudit: Heikki Joensuu ja Peter J. Roberts 2013 Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
4. Palliatiivinen hoito: Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
5. Muu opettajien osoittama materiaali (Moodlessa)
Teaching methods
Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Seminaari
Itsenäinen opiskelu
Employer connections
-
Exam schedules
Lääkelaskut:
Varsinainen koe opintojakson orientaation yhteydessä
Lääkelaskujen uusinnat (2kpl) opintojakson aikana (ajat ilmoitetaan lukujärjestykseen). Lääkelaskujen (hyväksytty-hylätty) tulee olla 100 % oikein
Tehtävien ja tenttien palautupäivät ilmoitetaan orientaatiotunnilla.
Geriatrian tentin ja gerontologisen hoitotyön tentin (verkkotentit) aukioloajat ja tenttiajan kohdat ilmoitetaan orientaatiotunnilla.
Gerontologinen tentti ja geriatrian tentti arviointi 0-5. Vain yksi suorituskerta. Hylättyä suoritusta saa uusia 1. kertaa. Huom materiaali käytössä kotona tehtävä tentti. Ilmoitetaan
Tentissä on yksi korotusmahdollisuutta koska tenteissä on mahdollisuus käyttää kirjallisuuttaa tentin aikana. Kotitentti
International connections
N/A
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle (Terhi Lehtonen) ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.
Student workload
1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä n 3,3 työviikkoa
- Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta 49 t, itsenäistä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä 86 t.
Further information
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä vastuuopettajalle etukäteen. (Vastuuopettaja opintojaksolla: Terhi Lehtonen)
Teoriatunneilta poissaolot tulee korvata erillisellä tehtävällä.
Simulaatio ja laboraatiotunnit tulee korvata läsnäollen näitä ei voi korvata erillisellä kirjallisella tehtävällä
Ryhmätyö esitellään seminaaripäivässä johon osallistuminen pakollista, jos et terveydellisistä syistä pääse osallistumaan tulee poissaolon korvauksesta sopia yhdessä opettajan ja ryhmän kanssa
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
1. Gerontologisen hoitotyön ja geriatrian verkkotentti: 0-5
2.. Kirjallinen ryhmätehtävä ja seminaari: 0-5
3.. Oppiportin verkkokurssi: Vanhusten lääkehoito hyv-hyl
4.. Oppiportin verkkokurssi: Saattohoito hyv-hyl
5. Oppiportin verkkokurssi: Sairaalapotilaan delirium hyv-hyl
6. Rai verkkokurssit hyv-hyl
7. Oppiportin verkkokurssi: Päivystykselliset tilanteet kotihoidossa hyv-hyl
8. Vammaisuus ryhmätehtävä hyv-hyl
9. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
10. Simulaatio 100% osallistuminen
11. Laboraatiotunnit 100% osallistuminen
Opintojakson kokonaisarvosana on osioiden 1 ja 2 keskiarvo, painokerroin 50/50. Jos opiskelijalla on aiempi suoritus toisesta osasta (gerontologinen hoitotyö) ja tekee tästä syystä vain toisen osion, tulee kokonaisarvosanaksi ko. osion arvosana.
Prerequisites
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
10.03.2023 - 05.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
Teachers
- Heli Laaksonen
- Terhi Lehtonen
Teacher in charge
Terhi Lehtonen
Groups
-
SXK21S1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä
Objective
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
Content
- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit
Location and time
Toteutusaikataulun mukaisesti. Kevät lukukausi 2023. Myllypuron kampus
Materials
Gerontologinen hoitotyö oppimateriaali:
1. Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2016.Geriatria. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
3.Syöpätaudit: Heikki Joensuu ja Peter J. Roberts 2013 Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
4. Palliatiivinen hoito: Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
5. Muu opettajien osoittama materiaali (Moodlessa)
Teaching methods
Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Seminaari
Itsenäinen opiskelu
Employer connections
-
Exam schedules
Lääkelaskut:
Varsinainen koe opintojakson orientaation yhteydessä
Lääkelaskujen uusinnat (2kpl) opintojakson aikana (ajat ilmoitetaan lukujärjestykseen). Lääkelaskujen (hyväksytty-hylätty) tulee olla 100 % oikein
Tehtävien ja tenttien palautupäivät ilmoitetaan orientaatiotunnilla.
Geriatrian tentin ja gerontologisen hoitotyön tentin (verkkotentit) aukioloajat ja tenttiajan kohdat ilmoitetaan orientaatiotunnilla. Arviointi 0-5
Tentissä on yksi uusimis- ja korotusmahdollisuus. Tentissä saa käyttää kirjallisuutta tukena tämän vuoksi uusintatenttimäärä on rajoitettu.
International connections
N/A
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle (Terhi Lehtonen) ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.
Student workload
1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä n 3,3 työviikkoa
- Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta 38 t, itsenäistä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä 97 t.
Further information
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä vastuuopettajalle etukäteen. (Vastuuopettaja opintojaksolla: Terhi Lehtonen)
Teoriatunneilta poissaolot tulee korvata erillisellä tehtävällä.
Simulaatio ja laboraatiotunnit tulee korvata läsnäollen näitä ei voi korvata erillisellä kirjallisella tehtävällä
Ryhmätyö esitellään seminaaripäivässä johon osallistuminen pakollista, jos et terveydellisistä syistä pääse osallistumaan tulee poissaolon korvauksesta sopia yhdessä opettajan ja ryhmän kanssa
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
1. Gerontologisen hoitotyön ja geriatrian tentti: 0-5
2. Kirjallinen ryhmätehtävä ja seminaari: 0-5
3. Oppiportin verkkokurssi: Vanhusten lääkehoito hyv-hyl
4. Oppiportin verkkokurssi: Saattohoito hyv-hyl
5. Oppiportin verkkokurssi: Sairaalapotilaan delirium hyv-hyl
6. Oppiportin verkkokurssi: Päivystystilanteet kotihoidossa hyv-hyl
7. Rai arviointi ja välineistö verkkokurssi hyv-hyl
8. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
9. Simulaatio 100% osallistuminen
10. Laboraatiotunnit 100% osallistuminen
11. Vammaisuus ryhmätehtävä hyv-hyl
Opintojakson kokonaisarvosana on osioiden 1 ja 2 keskiarvo, painokerroin 50/50. Jos opiskelijalla on aiempi suoritus toisesta osasta (gerontologinen hoitotyö) ja tekee tästä syystä vain toisen osion, tulee kokonaisarvosanaksi ko. osion arvosana.
Prerequisites
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
09.01.2023 - 10.02.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
Teachers
- Heli Laaksonen
- Terhi Lehtonen
Teacher in charge
Terhi Lehtonen
Groups
-
SXK22K2Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
Content
- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit
Location and time
Toteutusaikataulun mukaisesti. Kevät lukukausi 2023. Myllypuron kampus
Materials
Gerontologinen hoitotyö oppimateriaali:
1. Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2016.Geriatria. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
3.Syöpätaudit: Heikki Joensuu ja Peter J. Roberts 2013 Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
4. Palliatiivinen hoito: Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
5. Muu opettajien osoittama materiaali (Moodlessa)
Teaching methods
Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Seminaari
Itsenäinen opiskelu
Employer connections
-
Exam schedules
Lääkelaskut:
Varsinainen koe opintojakson orientaation yhteydessä
Lääkelaskujen uusinnat (2kpl) opintojakson aikana (ajat ilmoitetaan lukujärjestykseen). Lääkelaskujen (hyväksytty-hylätty) tulee olla 100 % oikein
Tehtävien ja tenttien palautupäivät ilmoitetaan orientaatiotunnilla.
Geriatrian tentin ja gerontologisen hoitotyön tentin (verkkotentit) aukioloajat ja tenttiajan kohdat ilmoitetaan orientaatiotunnilla.
Gerontologinen tentti ja geriatrian tentti arviointi 0-5. Vain yksi suorituskerta. Hylättyä suoritusta saa uusia 2. kertaa. Uusinta-ajat ilmoitetaan orientaatiossa.
Tenteissä ei ole korotusmahdollisuutta koska tenteissä on mahdollisuus käyttää kirjallisuuttaa tentin aikana.
International connections
N/A
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle (Terhi Lehtonen) ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.
Student workload
1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä n 3,3 työviikkoa
- Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta 38 t, itsenäistä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä 97 t.
Further information
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä vastuuopettajalle etukäteen. (Vastuuopettaja opintojaksolla: Terhi Lehtonen)
Teoriatunneilta poissaolot tulee korvata erillisellä tehtävällä.
Simulaatio ja laboraatiotunnit tulee korvata läsnäollen näitä ei voi korvata erillisellä kirjallisella tehtävällä
Ryhmätyö esitellään seminaaripäivässä johon osallistuminen pakollista, jos et terveydellisistä syistä pääse osallistumaan tulee poissaolon korvauksesta sopia yhdessä opettajan ja ryhmän kanssa
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
1. Gerontologisen hoitotyön ja geriatrian verkkotentti: 0-5
2.. Kirjallinen ryhmätehtävä ja seminaari: 0-5
3.. Oppiportin verkkokurssi: Vanhusten lääkehoito hyv-hyl
4.. Oppiportin verkkokurssi: Saattohoito hyv-hyl
5. Oppiportin verkkokurssi: Sairaalapotilaan delirium hyv-hyl
6. Rai verkkokurssit hyv-hyl
6. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
7. Simulaatio 100% osallistuminen
8. Laboraatiotunnit 100% osallistuminen
9. Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn tai vastaavien tehtävien itsenäinen tekeminen: hyv-hyl
Opintojakson kokonaisarvosana on osioiden 1 ja 2 keskiarvo, painokerroin 50/50. Jos opiskelijalla on aiempi suoritus toisesta osasta (gerontologinen hoitotyö) ja tekee tästä syystä vain toisen osion, tulee kokonaisarvosanaksi ko. osion arvosana.
Prerequisites
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Enrollment
02.05.2022 - 15.05.2022
Timing
21.11.2022 - 23.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
Teachers
- Tiina Järvinen
Teacher in charge
Tiina Järvinen
Groups
-
SXK21K1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä
Objective
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
Content
- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit
Location and time
Syksy 2022, Myllypuron Campus
Toteutus sisältää lähiopetusta (luennot, laboraatiot, seminaari) ja itsenäistä verkko-opiskelua, sekä ryhmätyöskentelyä
Materials
Gerontologinen hoitotyö:
1. Kelo,S.ym. (toim.) 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki. Materiaali sovitaan jakson gerontologisen hoitotyön orientaatiotunnilla.
2. Lisäksi Geriatrian verkkotenttiin materiaali: Tilvis, R., ym. (toim.) 2010. Geriatria. 2. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. WS Bookwell Oy Porvoo. Saatavilla verkkokirjana. Materiaali sovitaan jakson gerontologisen hoitotyön orientaatiotunnilla.
Palliatiivinen hoitotyö ja saattohoito: Täydennetään myöhemmin
Teaching methods
Luennot
Pienryhmätyöskentely
Laboraatio
Verkkotyöskentely
Seminaari
Exam schedules
Lääkelaskut:
Varsinainen koe opintojakson orientaation yhteydessä
Lääkelaskujen uusinnat (2kpl) opintojakson aikana (ajat ilmoitetaan lukujärjestykseen)
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Student workload
Gerontologinen hoitotyö 2,5 op: 67,5 h
Erityistukea tarvitsevan hoitotyö 2,5 op: 67,5 h
Further information
Vaadittavat suoritukset:
1. Kirjallinen ryhmätehtävä (potilastapaus) ja seminaari 0-5, hylätty suoritus täydennetään opettajan palautteen mukaisesti
2. Geriatrian verkkotesti: hyväksytty-hylätty
3. Oppiportin verkkokurssit: 1) Vanhusten lääkehoito ja 2) palliatiivinen hoitotyö
4. Kivun hoidon yksilötehtävä
5. Laboraatio
6. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
Laboraatiossa 100% läsnäolovelvollisuus
Opintojakson orientaatiotunnille osallistuminen on pakollista
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
1. Kirjallinen ryhmätehtävä (potilastapaus) ja seminaari 0-5, hylätty suoritus täydennetään opettajan palautteen mukaisesti
2. Geriatrian verkkotesti: hyväksytty-hylätty
3. Oppiportin verkkokurssit: 1) Vanhusten lääkehoito ja 2) palliatiivinen hoitotyö
4. Kivun hoidon yksilötehtävä
5. Laboraatio
6. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
Prerequisites
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
21.03.2022 - 22.04.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
Teachers
- Annika Björn
- Anna Sievers
Teacher in charge
Anna Sievers
Groups
-
SXK20S1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä
Objective
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
Content
- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit
Materials
Gerontologinen hoitotyö:
1. Kelo,S.ym. (toim.) 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki. Materiaali sovitaan jakson gerontologisen hoitotyön orientaatiotunnilla.
2. Lisäksi Geriatrian verkkotenttiin materiaali: Tilvis, R., ym. (toim.) 2010. Geriatria. 2. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. WS Bookwell Oy Porvoo. Saatavilla verkkokirjana. Materiaali sovitaan jakson gerontologisen hoitotyön orientaatiotunnilla.
Syöpätaudit:
Joensuu H ym. 2003. Syöpätaudit. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti.
Palliatiivinen hoito:
Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti.
Muu opettajien osoittama materiaali.
Teaching methods
Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Seminaari
Itsenäinen opiskelu
Exam schedules
Lääkelaskut:
Varsinainen koe opintojakson orientaation yhteydessä
Lääkelaskujen uusinnat (2kpl) opintojakson aikana (ajat ilmoitetaan lukujärjestykseen)
Verkkotenttien (geriatria, gerontologinen hoitotyö) aikataulut ilmoitetaan orientaatiossa.
Tenttien uusintaa saa yrittää kaksi kertaa määriteltyinä uusintakertoina, sen jälkeen opintojakso suoritetaan uudelleen. Korotusta saa yrittää kerran seuraavassa mahdollisessa uusintakerrassa. Uusinnat ilmoitetaan orientaatiossa.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.
Student workload
Gerontologinen hoitotyö 2,5 op: 67,5 h
Erityistukea tarvitsevan hoitotyö 2,5 op: 67,5 h
1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä
- Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta 30t, itsenäistä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä 105t.
Further information
Opintojakson orientaatiotunnille osallistuminen on pakollista
Teoriatunteihin sisältyy oppimistehtäviä, joiden suorittaminen on välttämätöntä ja edellyttävät läsnäoloa. Poissaolotilanteessa sovi poissaolon korvaamisesta opettajan kanssa.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
1. Gerontologisen hoitotyön verkkotentti: 0-5
2. Geriatrian verkkotentti hyv-hyl
3. Syöpäpotilaan hoitotyö, kirjallinen ryhmätehtävä ja seminaari: 0-5
4. Oppiportin verkkokurssi: Vanhusten lääkehoito hyv-hyl
5. Oppiportin verkkokurssi: Saattohoito hyv-hyl
6. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
7. Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn tai vastaavien tehtävien itsenäinen tekeminen: hyv-hyl
Opintojakson kokonaisarvosana on osioiden 1 ja 3 keskiarvo, painokerroin 50/50. Jos opiskelijalla on aiempi suoritus toisesta osasta (gerontologinen hoitotyö) ja tekee tästä syystä vain toisen osion, tulee kokonaisarvosanaksi ko. osion arvosana.
Prerequisites
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa