Global awareness of Wellbeing of Children and FamiliesLaajuus (5 cr)
Code: SX00FJ69
Credits
5 op
Objective
The students understand the diversity of everyday life in childhood and family and recognize the contributory factors to well-being of children and families. The students recognize the changes regarding both childhood and the concept of childhood and the prevailing situation in the Finnish society and globally. The students understand the importance of childhood and early childhood education in supporting inclusion, preventing exclusion and in educational equality.
Content
The contributory factors to well-being of the child and the family. The UN convention on the Rights of the Child and the Act on Early Childhood Education and Care. Social integration, family poverty, exclusion and marginalization from the perspectives of families with children and early childhood education. Forms of early support. A resource-based perspective.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Framework of evaluation is as an attachment in the Curriculum's description.
Assessment criteria, approved/failed
Framework of evaluation is as an attachment in the Curriculum's description.
Enrollment
02.12.2024 - 15.12.2024
Timing
01.01.2025 - 25.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Social Services (in English)
Groups
-
SXG24S1Degree Programme in Social Services päivä
Objective
Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.
Content
Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.
Evaluation scale
0-5
Enrollment
11.03.2024 - 31.03.2024
Timing
01.06.2024 - 31.08.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Teachers
- Laura Holmi
Teacher in charge
Laura Holmi
Objective
Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.
Content
Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.
Location and time
Toteutusmuoto: Itseopiskelu, Verkko
Teaching methods
Tällä kurssilla syvennät ymmärrystäsi liittyen lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuteen ja opit tunnistamaan lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Kiinnostavatko varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot? Ilmoittaudu mukaan!
Kieli: Suomi
Vaadittu edeltävä osaaminen: Ei
Kurssimoduulit ovat:
1. LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINTI JA VOIMAVARAT 1 OP
2. PERHEIDEN MONIMUOTOISUUS 1 OP
3. LASTEN GLOBAALIT OIKEUDET 1 OP
4. YHTEISKUNNAN PALVELUJÄRJESTELMÄ LAPSIPERHEILLE SUOMESSA 1 OP
5. GLOBAALI NÄKÖKULMA PERHEIDEN HYVINVOINTIIN 1 OP
Keskimääräinen opiskeluun käytettävä aika on 27 h/opintopiste.. Opintojakson voit myöhemmin liittää osaksi Metropolian varhaiskasvatuksen sosionomin tutkintoa.
Evaluation scale
0-5
Enrollment
11.03.2024 - 31.03.2024
Timing
01.06.2024 - 31.08.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- English
Seats
0 - 40
Teachers
- Laura Holmi
Teacher in charge
Laura Holmi
Objective
Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.
Content
Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.
Evaluation scale
0-5
Enrollment
21.12.2023 - 21.04.2024
Timing
04.03.2024 - 19.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Sylvia Hakari
Teacher in charge
Sylvia Hakari
Objective
Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.
Content
Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.
Teaching methods
Opintojakso on kokonaan verkossa toteutuva, ja voit suorittaa sitä omaan tahtiin.
Further information
Haluatko syventää ymmärrystäsi liittyen lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuteen, oppia tunnistamaan lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijöitä sekä suomessa että maailmalla? Kiinnostavatko varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot? Ilmoittaudu mukaan!
Kurssimoduulit ovat:
1. Lapsiperheiden hyvinvointi ja voimavarat (1 op)
2. Perheiden monimuotoisuus (1 op)
3. Lasten globaalit oikeudet (1 op)
4. Yhteiskunnan palvlujärjestelmä lapsiperheille Suomessa (1 op)
5. Globaali näkökulma perheiden hyvinvointiin (1 op)
Tämä virtuaalikurssi on osa sosionomien opintoja Metropolia Ammattikorkeakoulussa.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment methods and criteria
Arviointi hyväksytty/hylätty.
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
08.01.2024 - 20.03.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- English
Degree programmes
- Social Services (in English)
Teachers
- Sylvia Hakari
- Laura Holmi
Groups
-
SXG23S1Degree Programme in Social Services päivä
Objective
Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.
Content
Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.
Location and time
16.1.2024 klo 12.45-15.30 Orientaatio ja lasten ja perheiden hyvinvointi / Orientation and Wellbeing of Families with children (Laura)
17.1. 2024 klo 9-11.45 lasten ja perheiden hyvinvointi jatkuu/ Wellbeing of Families with children continues (Laura) Perheiden monimuotoisuuteen orientoituminen ja perhehaastattelutehtävän ohjeistus / Orientation to Diversity of Families, Family interview task ( Laura)
Lisäksi erikseen ohjeistettavat osuudet Moodlessa itseopiskeltavaksi: Lasten ja perheiden hyvinvoinnista.
In addition self study parts in Moodle: Wellbeing of Families with Children
Perheiden monimuotoisuuden osuus kokonaan Moodlessa, Diversity of Families, the whole module in the Moodle
Lapsen oikeuksien osuus kokonaan Moodlessa / Childrens rights, the whole module in the Moodle (Laura ohjeistaa siihen, Laura will give guidance)
30.1.2024 klo 8.00-11.15 Perhekerho (Sylvia) * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park
2.2.2024 klo 9 -11.45 Lapsiperheiden palvelujärjestelmä / Service System in Finland for families with Children (Sylvia)
13.2.2024 klo 8.00-11.15 Perhekerho (Sylvia) * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park
Globaali näkökulma perheiden hyvinvointiin, antirasistinen työote varhaiskasvatuksessa osuus kokonaan Moodlessa / Global perspective on Family Wellbeing, an anti-racist perspective in early childhood education(Sylvia ohjeistaa siihen, will give guidance)
27.2.2024 klo 12.45-16.00 Vierailu Lasten kaupunki & Leikkipuisto opiskelijat itsenäisesti – korvaa tarvittaessa perhekerhotoiminnan
14.3.2024 klo 12.45-16.00 Ryhmätentti ja palaute / Group exam and feedback (Sylvia)
20.3.2024 klo 16-19 Mukavaa Meininkiä Metropoliassa * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park
Evaluation scale
0-5