Skip to main content

Global awareness of Wellbeing of Children and FamiliesLaajuus (5 cr)

Code: SX00FJ69

Credits

5 op

Objective

The students understand the diversity of everyday life in childhood and family and recognize the contributory factors to well-being of children and families. The students recognize the changes regarding both childhood and the concept of childhood and the prevailing situation in the Finnish society and globally. The students understand the importance of childhood and early childhood education in supporting inclusion, preventing exclusion and in educational equality.

Content

The contributory factors to well-being of the child and the family. The UN convention on the Rights of the Child and the Act on Early Childhood Education and Care. Social integration, family poverty, exclusion and marginalization from the perspectives of families with children and early childhood education. Forms of early support. A resource-based perspective.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Framework of evaluation is as an attachment in the Curriculum's description.

Assessment criteria, approved/failed

Framework of evaluation is as an attachment in the Curriculum's description.

Enrollment

02.12.2024 - 15.12.2024

Timing

01.01.2025 - 25.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Social Services (in English)
Groups
  • SXG24S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Objective

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Content

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Evaluation scale

0-5

Enrollment

11.03.2024 - 31.03.2024

Timing

01.06.2024 - 31.08.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Teachers
  • Laura Holmi
Teacher in charge

Laura Holmi

Objective

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Content

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Location and time

Toteutusmuoto: Itseopiskelu, Verkko

Teaching methods

Tällä kurssilla syvennät ymmärrystäsi liittyen lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuteen ja opit tunnistamaan lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Kiinnostavatko varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot? Ilmoittaudu mukaan!

Kieli: Suomi
Vaadittu edeltävä osaaminen: Ei

Kurssimoduulit ovat:
1. LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINTI JA VOIMAVARAT 1 OP
2. PERHEIDEN MONIMUOTOISUUS 1 OP
3. LASTEN GLOBAALIT OIKEUDET 1 OP
4. YHTEISKUNNAN PALVELUJÄRJESTELMÄ LAPSIPERHEILLE SUOMESSA 1 OP
5. GLOBAALI NÄKÖKULMA PERHEIDEN HYVINVOINTIIN 1 OP
Keskimääräinen opiskeluun käytettävä aika on 27 h/opintopiste.. Opintojakson voit myöhemmin liittää osaksi Metropolian varhaiskasvatuksen sosionomin tutkintoa.

Evaluation scale

0-5

Enrollment

11.03.2024 - 31.03.2024

Timing

01.06.2024 - 31.08.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 40

Teachers
  • Laura Holmi
Teacher in charge

Laura Holmi

Objective

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Content

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Evaluation scale

0-5

Enrollment

21.12.2023 - 21.04.2024

Timing

04.03.2024 - 19.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Sylvia Hakari
Teacher in charge

Sylvia Hakari

Objective

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Content

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Teaching methods

Opintojakso on kokonaan verkossa toteutuva, ja voit suorittaa sitä omaan tahtiin.

Further information

Haluatko syventää ymmärrystäsi liittyen lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuteen, oppia tunnistamaan lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijöitä sekä suomessa että maailmalla? Kiinnostavatko varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot? Ilmoittaudu mukaan!

Kurssimoduulit ovat:
1. Lapsiperheiden hyvinvointi ja voimavarat (1 op)
2. Perheiden monimuotoisuus (1 op)
3. Lasten globaalit oikeudet (1 op)
4. Yhteiskunnan palvlujärjestelmä lapsiperheille Suomessa (1 op)
5. Globaali näkökulma perheiden hyvinvointiin (1 op)

Tämä virtuaalikurssi on osa sosionomien opintoja Metropolia Ammattikorkeakoulussa.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment methods and criteria

Arviointi hyväksytty/hylätty.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

08.01.2024 - 20.03.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Degree programmes
  • Social Services (in English)
Teachers
  • Sylvia Hakari
  • Laura Holmi
Groups
  • SXG23S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Objective

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Content

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Location and time

16.1.2024 klo 12.45-15.30 Orientaatio ja lasten ja perheiden hyvinvointi / Orientation and Wellbeing of Families with children (Laura)
17.1. 2024 klo 9-11.45 lasten ja perheiden hyvinvointi jatkuu/ Wellbeing of Families with children continues (Laura) Perheiden monimuotoisuuteen orientoituminen ja perhehaastattelutehtävän ohjeistus / Orientation to Diversity of Families, Family interview task ( Laura)
Lisäksi erikseen ohjeistettavat osuudet Moodlessa itseopiskeltavaksi: Lasten ja perheiden hyvinvoinnista.
In addition self study parts in Moodle: Wellbeing of Families with Children
Perheiden monimuotoisuuden osuus kokonaan Moodlessa, Diversity of Families, the whole module in the Moodle
Lapsen oikeuksien osuus kokonaan Moodlessa / Childrens rights, the whole module in the Moodle (Laura ohjeistaa siihen, Laura will give guidance)
30.1.2024 klo 8.00-11.15 Perhekerho (Sylvia) * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park
2.2.2024 klo 9 -11.45 Lapsiperheiden palvelujärjestelmä / Service System in Finland for families with Children (Sylvia)
13.2.2024 klo 8.00-11.15 Perhekerho (Sylvia) * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park
Globaali näkökulma perheiden hyvinvointiin, antirasistinen työote varhaiskasvatuksessa osuus kokonaan Moodlessa / Global perspective on Family Wellbeing, an anti-racist perspective in early childhood education(Sylvia ohjeistaa siihen, will give guidance)
27.2.2024 klo 12.45-16.00 Vierailu Lasten kaupunki & Leikkipuisto opiskelijat itsenäisesti – korvaa tarvittaessa perhekerhotoiminnan
14.3.2024 klo 12.45-16.00 Ryhmätentti ja palaute / Group exam and feedback (Sylvia)
20.3.2024 klo 16-19 Mukavaa Meininkiä Metropoliassa * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park

Evaluation scale

0-5