Siirry suoraan sisältöön

Globaali näkökulma lasten ja lapsiperheiden hyvinvointiin (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FJ69-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 20.03.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Degree Programme in Social Services
Opettajat
Sylvia Hakari
Laura Holmi
Ryhmät
SXG23S1
Degree Programme in Social Services päivä
Opintojakso
SX00FJ69

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ti 30.01.2024 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Perhekerho, Lasten ja lapsiperheiden arki SX00EP02-3010, Global awareness of children and Families SX00FJ69-3001
MPB1005 Tapahtumasali
MPB1045 Aistihuone
Pe 02.02.2024 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Lasten ja lapsiperheiden arki SX00EP02-3010, Global awareness of children and Families SX00FJ69-3001
Ti 13.02.2024 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Perhekerho Metku
MPB1045 Aistihuone
MPB1005 Tapahtumasali
Ke 14.02.2024 klo 16:00 - 19:00
(3 t 0 min)
PERUTTU/Wednesday's event cancelled: Mukavaa meininkiä Metropoliassa
Pe 01.03.2024 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Truth Story
Myllypuro-sali MPD1002
To 14.03.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Tentti, Global awareness of children and Families SX00FJ69-3001, Lasten ja lapsiperheiden arki SX00EP02-3010
MPB1005 Tapahtumasali
Ke 20.03.2024 klo 16:00 - 19:00
(3 t 0 min)
Mukavaa meininkiä Metropoliassa
MPBK030 Liikuntasali
MPBK029 Peilisali
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Sisältö

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Aika ja paikka

16.1.2024 klo 12.45-15.30 Orientaatio ja lasten ja perheiden hyvinvointi / Orientation and Wellbeing of Families with children (Laura)
17.1. 2024 klo 9-11.45 lasten ja perheiden hyvinvointi jatkuu/ Wellbeing of Families with children continues (Laura) Perheiden monimuotoisuuteen orientoituminen ja perhehaastattelutehtävän ohjeistus / Orientation to Diversity of Families, Family interview task ( Laura)
Lisäksi erikseen ohjeistettavat osuudet Moodlessa itseopiskeltavaksi: Lasten ja perheiden hyvinvoinnista.
In addition self study parts in Moodle: Wellbeing of Families with Children
Perheiden monimuotoisuuden osuus kokonaan Moodlessa, Diversity of Families, the whole module in the Moodle
Lapsen oikeuksien osuus kokonaan Moodlessa / Childrens rights, the whole module in the Moodle (Laura ohjeistaa siihen, Laura will give guidance)
30.1.2024 klo 8.00-11.15 Perhekerho (Sylvia) * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park
2.2.2024 klo 9 -11.45 Lapsiperheiden palvelujärjestelmä / Service System in Finland for families with Children (Sylvia)
13.2.2024 klo 8.00-11.15 Perhekerho (Sylvia) * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park
Globaali näkökulma perheiden hyvinvointiin, antirasistinen työote varhaiskasvatuksessa osuus kokonaan Moodlessa / Global perspective on Family Wellbeing, an anti-racist perspective in early childhood education(Sylvia ohjeistaa siihen, will give guidance)
27.2.2024 klo 12.45-16.00 Vierailu Lasten kaupunki & Leikkipuisto opiskelijat itsenäisesti – korvaa tarvittaessa perhekerhotoiminnan
14.3.2024 klo 12.45-16.00 Ryhmätentti ja palaute / Group exam and feedback (Sylvia)
20.3.2024 klo 16-19 Mukavaa Meininkiä Metropoliassa * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park

Oppimateriaalit

All of the expected materials can be found from the Moodle workspace and e-links.

Opetusmenetelmät

Interactive learning
Planning of Metku -family club and / or event for children and families
Collaborative learning
Field work/Learning assignment
Moodle -workspace, independent assignments
Please note! All students are expected to participate in the orientation lecture and to the group exam. Active participation is required, mandatory assignments due to absence in Moodle.

Bi-lingual tuition Finnish / English

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

HyMy -kylä; Metku Family Club and Mukavaa Meininkiä Metropoliassa -events

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

14.3.2024 klo 12.45-16.00 Ryhmätentti ja palaute Group exam

Re-exam dates announced later

Kansainvälisyys

Possible short exchange to Ghent, Belgium, will be informed later.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

APL prior to the course.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x27h =135h

Sisällön jaksotus

16.1.2024 klo 12.45-15.30 Orientaatio ja lasten ja perheiden hyvinvointi / Orientation and Wellbeing of Families with children (Laura)
17.1. 2024 klo 9-11.45 lasten ja perheiden hyvinvointi jatkuu/ Wellbeing of Families with children continues (Laura) Perheiden monimuotoisuuteen orientoituminen ja perhehaastattelutehtävän ohjeistus / Orientation to Diversity of Families, Family interview task ( Laura)
Lisäksi erikseen ohjeistettavat osuudet Moodlessa itseopiskeltavaksi: Lasten ja perheiden hyvinvoinnista.
In addition self study parts in Moodle: Wellbeing of Families with Children
Perheiden monimuotoisuuden osuus kokonaan Moodlessa, Diversity of Families, the whole module in the Moodle
Lapsen oikeuksien osuus kokonaan Moodlessa / Childrens rights, the whole module in the Moodle (Laura ohjeistaa siihen, Laura will give guidance)
30.1.2024 klo 8.00-11.15 Perhekerho (Sylvia) * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park
2.2.2024 klo 9 -11.45 Lapsiperheiden palvelujärjestelmä / Service System in Finland for families with Children (Sylvia)
13.2.2024 klo 8.00-11.15 Perhekerho (Sylvia) * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park
14.2.2024 klo 16-19 Mukavaa Meininkiä Metropoliassa* johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park
Globaali näkökulma perheiden hyvinvointiin, antirasistinen työote varhaiskasvatuksessa osuus kokonaan Moodlessa / Global perspective on Family Wellbeing, an anti-racist perspective in early childhood education(Sylvia ohjeistaa siihen, will give guidance)
27.2.2024 klo 12.45-16.00 Vierailu Lasten kaupunki & Leikkipuisto opiskelijat itsenäisesti – korvaa tarvittaessa perhekerhotoiminnan
1.3.2024 klo 9.00-10.30 Truth Story, sukupuolen moninaisuus- kokemustilaisuus, Myllypuro-sali MPD1002, opiskelijat osallistuvat/menevät kuulolle, vapaaehtoinen, tukee oppimista
14.3.2024 klo 12.45-16.00 Ryhmätentti ja palaute / Group exam and feedback (Sylvia)
20.3.2024 klo 16-19 Mukavaa Meininkiä Metropoliassa * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park

Lisätietoja opiskelijoille

Teaching is bi-lingual Finnish / English
Please notice, you have to schedule time for independent work.
The teacher has the right to give the student additional tasks on pedagogical grounds.
APL prior to the course.
A possible APL application related to the course must be made before registering for the implementation of the study course. For questions related to the APL application for the study course, contact the responsible APL teacher.

If the student has a special support decision that affects the completion of the course, the student must contact the teacher responsible for the course implementation immediately after the registration period has ended.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Framework of evaluation is as an attachment in the Curriculum's description.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Framework of evaluation is as an attachment in the Curriculum's description.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Evaluation:
Exam 0-5, 60%
Family interview assignment 40%
All the learning assignments must be done acceptedly.

Siirry alkuun