Skip to main content

Operations ManagementLaajuus (5 cr)

Code: LC00FE55

Credits

5 op

Objective

The student understands the role of operations strategy and how organizations design products, services and processes and how operations are planned, controlled and developed in a sustainable way.

The student is able to recognize and apply operations performance metrics and improvement approaches such as lean management and quality management.

The student is able to perform production planning and execution process in an ERP-system and understands the benefits of using technologies such as robotics and IoT in processes and operations.

Content

- Operations strategy
- Process design and process mapping
- Product and Service Life Cycles
- Measuring operations performance
- Layout planning and flow
- Location Planning
- Process technology: automation, robotics and IoT
- Planning and controlling
- Production and capacity management
- Service and Digital Operations
- Operations improvement
- Lean Management
- Quality Management systems and ISO certification
- Production planning and execution process in ERP-systems
- Service Operations
- Approaches for operations improvement; Lean Management, Quality Management

Prerequisites

Supply Chain Management or equivalent basic studies

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development.

Assessment criteria, good (3)

The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student is able to define the course concepts and models and are able to justify the analysis. The student is able to apply his/her knowledge in leisure, study and work situations. The student understands the importance of expertise in the field of business and is able to analyze his/her own expertise.

Assessment criteria, excellent (5)

The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student masters commendably the course subject area’s concepts and models. The student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply his/her knowledge in leisure, study and work situations. The student is able to analyze the business sector expertise and the development of his/her own expertise.

Assessment criteria, approved/failed

The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development.

Enrollment

06.05.2024 - 11.08.2024

Timing

26.08.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Degree Programme in International Business and Logistics
Teachers
  • Misa Bakajic
  • Kaija Haapasalo
Teacher in charge

Suvi Moll

Groups
  • LXC23_SCM_A
    Half of LXC23_SupplyChainManagement, Group A
  • LC22R_SCM
    Incoming DD Rennes 3rd year students Supply Chain Management
  • LB22S_SCM
    Incoming DD Stuttgart Supply Chain Management
  • LITO_VV
    Vapaastivalittavat, liiketalous
  • LD22B_L_SCM
    Incoming DD Switzerland Supply Chain Management

Objective

Opiskelija ymmärtää operaatiostrategian roolin ja miten organisaatiot suunnittelevat tuotteita, palveluita ja prosesseja ja kuinka operaatioita suunnitellaan, kontrolloidaan ja kehitetään kestävällä tavalla.

Opiskelija kykenee tunnistamaan ja soveltamaan suorituskyvyn mittareita ja suorituskyvyn parannuskeinoja kuten Lean-johtamista ja laadunhallintaa.

Opiskelija kykenee tekemään tuotantosuunnittelua ja toimeenpanemaan toteuttamisprosesseja ERP-järjestelmässä sekä ymmärtää teknologioiden kuten robotiikan ja esineiden internetin hyödyt prosesseissa ja toiminnoissa.

Content

- Operaatiostrategia
- Prosessien suunnittelu ja kartoitus
- Tuotteiden ja palveluiden elinkaari
- Toiminnan suorituskyvyn mittaaminen
- Layoutin suunnittelu ja tuotannon virtaus
- Sijainnin suunnittelu
- Prosessiteknologia: automaatio, robotiikka ja esineiden internet
- Suunnittelu ja kontrollointi
- Tuotannon ja kapasiteetin hallinta
- Palvelut ja digitaaliset operaatiot
- Operaatioiden parantaminen
- Lean-johtaminen
- Laadunhallintajärjestelmät ja ISO sertifikaatti
- Tuotannon suunnittelu ja toteuttamisprosessit ERP-järjestelmissä
- Palvelutoiminnot
- Toiminnan parantamisen lähestymistavat; Lean Management, laadunhallinta.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Prerequisites

Toimitusketjun hallinta tai vastaavat perusopinnot

Enrollment

06.05.2024 - 11.08.2024

Timing

26.08.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Degree Programme in International Business and Logistics
Teachers
  • Misa Bakajic
  • Kaija Haapasalo
Teacher in charge

Suvi Moll

Groups
  • LC22B_IB_M
    Incoming DD HWR Berlin, IBMAN Marketing
  • LITO_VV
    Vapaastivalittavat, liiketalous
  • LXC23_SCM_B
    Half of LXC23_SupplyChainManagement, Group B
  • LB22_H
    Incoming DD HTW Saarbrücken

Objective

Opiskelija ymmärtää operaatiostrategian roolin ja miten organisaatiot suunnittelevat tuotteita, palveluita ja prosesseja ja kuinka operaatioita suunnitellaan, kontrolloidaan ja kehitetään kestävällä tavalla.

Opiskelija kykenee tunnistamaan ja soveltamaan suorituskyvyn mittareita ja suorituskyvyn parannuskeinoja kuten Lean-johtamista ja laadunhallintaa.

Opiskelija kykenee tekemään tuotantosuunnittelua ja toimeenpanemaan toteuttamisprosesseja ERP-järjestelmässä sekä ymmärtää teknologioiden kuten robotiikan ja esineiden internetin hyödyt prosesseissa ja toiminnoissa.

Content

- Operaatiostrategia
- Prosessien suunnittelu ja kartoitus
- Tuotteiden ja palveluiden elinkaari
- Toiminnan suorituskyvyn mittaaminen
- Layoutin suunnittelu ja tuotannon virtaus
- Sijainnin suunnittelu
- Prosessiteknologia: automaatio, robotiikka ja esineiden internet
- Suunnittelu ja kontrollointi
- Tuotannon ja kapasiteetin hallinta
- Palvelut ja digitaaliset operaatiot
- Operaatioiden parantaminen
- Lean-johtaminen
- Laadunhallintajärjestelmät ja ISO sertifikaatti
- Tuotannon suunnittelu ja toteuttamisprosessit ERP-järjestelmissä
- Palvelutoiminnot
- Toiminnan parantamisen lähestymistavat; Lean Management, laadunhallinta.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Prerequisites

Toimitusketjun hallinta tai vastaavat perusopinnot