Skip to main content

Innovative and Societally Influential Leadership and Development WorkLaajuus (5 cr)

Code: SX00ER29

Credits

5 op

Objective

perspective of their choice and are able to apply it to practice. They have a critical, explorative, developing and innovative vision for the leadership and the future of the field.
The learning outcomes are weighed according to the following selected leadership points of view (1-3). 1. The students are able to evaluate the change taking place in the operating environment and predict their impact on social work and work communities. Students are able to develop and manage the work community's operations and its competence in cooperation with the staff and to formulate customer-oriented justifications for the ethical and sustainable development of work and the work community. 2. The students are able to develop services, service processes, and social innovations in a client-oriented and inclusive manner and to participate in managing the change processes. 3. The students are able to manage the service-rendering business units effectively. They are able to network and build partnerships to ensure the unit's sustainable success.

Content

The basis for innovation work. The life cycle of the project. Research, developmental and participatory customer-oriented management work methods; innovation processes and methods. The studies are executed as work life cooperation in small groups gathered according to the chosen theme. The theme content may be targeted at e.g. managing the work community in an innovative project; developing service processes or service rendering busines.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Management and development in the field of social services:
• masters the principles of strategic and operative management and knows how to apply them to management in practice
• is familiar with management systems, understands their meaning and knows how to apply them to work community/organisation
• develops services and the activities of work communities by participatory actions.

Assessment criteria, good (3)

Management and development in the field of social services:
• masters the principles of strategic and operative management and knows how to apply them to practice flexibly in managerial duties
• is familiar with management systems and knows how to apply them to versatile work communities, organisations and networks
• develops and manages services and service units ethically enabling their participation.

Assessment criteria, excellent (5)

Management and development in the field of social services:
• masters the principles of strategic and operative management and knows how to apply them to practice flexibly in demanding and complex managerial situations
• is familiar with management systems and knows how to apply them to versatile work communities, organisations and networks
• develops and manages services and service units ethically and in a socially sustainable manner as well as can lead the activities of work communities in an inspiring and renewing manner.

Assessment criteria, approved/failed

Management and development in the field of social services:
• masters the principles of strategic and operative management and knows how to apply them to managemenisation
• develops services and the activities of work communities by participatory acnt in practice
• is familiar with management systems, understands their meaning and knows how to apply them to work community/orgations.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Lauri Narinen
  • Eija Raatikainen
Groups
  • S0923S6
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija ymmärtää syvällisesti valitsemansa johtamisnäkökulman kehittämishaasteita ja hyviä käytäntöjä, ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Hän omaa kriittisen, tutkivan, kehittävän ja innovatiivisen näkemyksen johtamiseen ja alan tulevaisuuteen.
Osaamistavoitteet painottuvat valitun (1-3.) johtamisnäkökulman mukaan. 1. Opiskelija osaa arvioida toimintaympäristön muutosta ja ennakoida niiden vaikutuksia sosiaalialan työhön ja työyhteisöille. Opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisön toimintaa ja sen osaamista yhteistyössä henkilöstön kanssa sekä muotoilla asiakaslähtöiset perustelut työn ja työyhteisön eettiselle ja kestävälle kehittämiselle. 2. Opiskelija osaa kehittää asiakaslähtöisesti ja osallistavasti palveluja, palveluprosesseja ja sosiaalisia innovaatioita sekä osallistua muutosprosessien johtamiseen. 3. Opiskelija osaa johtaa palveluliike-yksikköä tuloksellisesti. Hän osaa verkostoitua ja rakentaa kumppanuussuhteet yksikön kestävän menestyksen varmistamiseksi.

Content

Innovaatiotoiminnan perusta. Projektin elinkaari. Tutkivat, kehittävät ja osallistavat asiakaslähtöiset johtamisen työtavat, innovaatioprosesseja ja -menetelmiä. Opinnot toteutuvat työelämäyhteistyössä ja valitun sisältöteeman mukaan kootussa pienryhmässä. Sisältöteema voi kohdentua esimerkiksi työyhteisön johtamiseen innovatiivisessa projektissa, palveluprosessien tai palveluliiketoiminnan kehittämiseen.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Assessment criteria, good (3)

- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä joustavasti käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa joustavasti vaativissa ja monimutkaisissa johtamistilanteissa
- hallitsee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla palveluja. Opiskelija osaa johtaa työyhteisöjen toimintaa innostavilla ja toimintaa uudistavilla tavoilla.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Tiina Lehto-Lundén
  • Lauri Narinen
Groups
  • S0922S6
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija ymmärtää syvällisesti valitsemansa johtamisnäkökulman kehittämishaasteita ja hyviä käytäntöjä, ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Hän omaa kriittisen, tutkivan, kehittävän ja innovatiivisen näkemyksen johtamiseen ja alan tulevaisuuteen.
Osaamistavoitteet painottuvat valitun (1-3.) johtamisnäkökulman mukaan. 1. Opiskelija osaa arvioida toimintaympäristön muutosta ja ennakoida niiden vaikutuksia sosiaalialan työhön ja työyhteisöille. Opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisön toimintaa ja sen osaamista yhteistyössä henkilöstön kanssa sekä muotoilla asiakaslähtöiset perustelut työn ja työyhteisön eettiselle ja kestävälle kehittämiselle. 2. Opiskelija osaa kehittää asiakaslähtöisesti ja osallistavasti palveluja, palveluprosesseja ja sosiaalisia innovaatioita sekä osallistua muutosprosessien johtamiseen. 3. Opiskelija osaa johtaa palveluliike-yksikköä tuloksellisesti. Hän osaa verkostoitua ja rakentaa kumppanuussuhteet yksikön kestävän menestyksen varmistamiseksi.

Content

Innovaatiotoiminnan perusta. Projektin elinkaari. Tutkivat, kehittävät ja osallistavat asiakaslähtöiset johtamisen työtavat, innovaatioprosesseja ja -menetelmiä. Opinnot toteutuvat työelämäyhteistyössä ja valitun sisältöteeman mukaan kootussa pienryhmässä. Sisältöteema voi kohdentua esimerkiksi työyhteisön johtamiseen innovatiivisessa projektissa, palveluprosessien tai palveluliiketoiminnan kehittämiseen.

Location and time

24.08.2023 09.00 - 12.15 Lauri MPA6011:
Orientaatio kurssiin
Strategisen johtamisen perusteet
Innovaatiotoiminnan perustaa, prosesseja sekä menetelmiä

19.09.2023 09.00 - 12.15 Tiina MPA4008:
Yhteiskunnallisen vaikutuksen hakeminen ja innovatiiviset kehityshankkeet.
Järjestöt, valtio ja yritykset TKI-kumppaneina.

26.10.2023 09.00 - 12.15 MPA6010:
Projektit ja prosessit (Tiina)
Operatiivinen johtaminen (Lauri)
ja muutoksen johtaminen organisaatiossa

10.11.2023 13.00 - 16.00 MPA6010:
Ryhmätöiden esittelyt & loppureflektio.

Poissaolosta tehdään opettajan antama erillistehtävä.
Läsnäolokerroilta ei voi olla poissa yli yhtä kertaa tai suoritusta ei tule.

Materials

- Santalainen, Timo: Strateginen ajattelu & toiminta Talentum 2009 tai 2017
(löytyy myös e-kirjana Metropolian kirjastosta).

- Muurinen, Heidi, 2019: Pragmatismi ja kokeileva lähestymistapa sosiaalityön tiedonmuodostuksessa. Helsingin yliopisto, väitöskirja. (verkossa)
- Kalliomeri, Reetta ym. Lapsikeskeinen palvelumuotoilu. (verkossa)
- Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2006 (2. painos: 2008). Projektiliiketoiminta. WSOY, Helsinki, (verkossa: http://pbgroup.tkk.fi/en/)

Oheislukemista aihepiiriin liittyen esim:
Herbert A. Simon: Administrative Behavior (1945/1997)
Kim S. Cameron & Robert E. Quinn: Diagnosing and Changing Organizational Culture (2011)
Nassim Nicholas Taleb: Fooled by Randomness (2001),
The Black Swan (2007),
Antifragile (2012)
Philip E. Tetlock & Dan Gardner (2016): Superforecasting
Daniel Kahneman (2011): Thinking, Fast and Slow
Gerd Gigerenzer (2015): Risk Savvy + muuta
John Miller (2015): A Crude Look at the Whole: The Science of Complex Systems in Business, Life and Society.
Markus Neuvonen (2014): Päätä viisaasti
Miriam Gamrasni (2021): Matkaopas yhteisöohjautuvuuteen (pdf)
Telaranta, Lepistö, Wickman-Viitala (2010): Johtamisen näkökulmat (TAMKin julkaisuja C 14

Teaching methods

Lähiopetus.
Itsenäinen opiskelu.
Ryhmätyö ja kehittämistehtävä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Assessment criteria, good (3)

- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä joustavasti käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa joustavasti vaativissa ja monimutkaisissa johtamistilanteissa
- hallitsee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla palveluja. Opiskelija osaa johtaa työyhteisöjen toimintaa innostavilla ja toimintaa uudistavilla tavoilla.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Assessment methods and criteria

Ks. opintojakson tiedot.

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

01.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Markus Neuvonen
Teacher in charge

Lauri Narinen

Groups
  • S0921S6
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija ymmärtää syvällisesti valitsemansa johtamisnäkökulman kehittämishaasteita ja hyviä käytäntöjä, ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Hän omaa kriittisen, tutkivan, kehittävän ja innovatiivisen näkemyksen johtamiseen ja alan tulevaisuuteen.
Osaamistavoitteet painottuvat valitun (1-3.) johtamisnäkökulman mukaan. 1. Opiskelija osaa arvioida toimintaympäristön muutosta ja ennakoida niiden vaikutuksia sosiaalialan työhön ja työyhteisöille. Opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisön toimintaa ja sen osaamista yhteistyössä henkilöstön kanssa sekä muotoilla asiakaslähtöiset perustelut työn ja työyhteisön eettiselle ja kestävälle kehittämiselle. 2. Opiskelija osaa kehittää asiakaslähtöisesti ja osallistavasti palveluja, palveluprosesseja ja sosiaalisia innovaatioita sekä osallistua muutosprosessien johtamiseen. 3. Opiskelija osaa johtaa palveluliike-yksikköä tuloksellisesti. Hän osaa verkostoitua ja rakentaa kumppanuussuhteet yksikön kestävän menestyksen varmistamiseksi.

Content

Innovaatiotoiminnan perusta. Projektin elinkaari. Tutkivat, kehittävät ja osallistavat asiakaslähtöiset johtamisen työtavat, innovaatioprosesseja ja -menetelmiä. Opinnot toteutuvat työelämäyhteistyössä ja valitun sisältöteeman mukaan kootussa pienryhmässä. Sisältöteema voi kohdentua esimerkiksi työyhteisön johtamiseen innovatiivisessa projektissa, palveluprosessien tai palveluliiketoiminnan kehittämiseen.

Location and time

24.8. klo 8.45 - 12 MPB5011: Orientaatio kurssiin. Innovaatioprosessien johtaminen muuttuvassa ympäristössä. Ennakoiva johtaminen ja suunnitteluharhat strategisessa ajattelussa.
20.9. klo 8.45 - 12 MPA4008: Yhteiskunnallisen vaikutuksen hakeminen ja innovatiiviset kehityshankkeet. Järjestöt, valtio ja yritykset TKI-kumppaneina.
27.10. klo 12.45 - 16 MPA4008: Projektit, prosessit ja operatiivinen johtaminen. Muutoksen johtaminen organisaatiossa.
29.11. klo 12.45 - 16 MPA4008: Ryhmätöiden esittelyt & loppureflektio.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Assessment criteria, good (3)

- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä joustavasti käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa joustavasti vaativissa ja monimutkaisissa johtamistilanteissa
- hallitsee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla palveluja. Opiskelija osaa johtaa työyhteisöjen toimintaa innostavilla ja toimintaa uudistavilla tavoilla.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.