Siirry suoraan sisältöön

Innovatiivinen ja yhteiskunnallisesti vaikuttava johtaminen ja kehittämistyöLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00ER29

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää syvällisesti valitsemansa johtamisnäkökulman kehittämishaasteita ja hyviä käytäntöjä, ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Hän omaa kriittisen, tutkivan, kehittävän ja innovatiivisen näkemyksen johtamiseen ja alan tulevaisuuteen.
Osaamistavoitteet painottuvat valitun (1-3.) johtamisnäkökulman mukaan. 1. Opiskelija osaa arvioida toimintaympäristön muutosta ja ennakoida niiden vaikutuksia sosiaalialan työhön ja työyhteisöille. Opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisön toimintaa ja sen osaamista yhteistyössä henkilöstön kanssa sekä muotoilla asiakaslähtöiset perustelut työn ja työyhteisön eettiselle ja kestävälle kehittämiselle. 2. Opiskelija osaa kehittää asiakaslähtöisesti ja osallistavasti palveluja, palveluprosesseja ja sosiaalisia innovaatioita sekä osallistua muutosprosessien johtamiseen. 3. Opiskelija osaa johtaa palveluliike-yksikköä tuloksellisesti. Hän osaa verkostoitua ja rakentaa kumppanuussuhteet yksikön kestävän menestyksen varmistamiseksi.

Sisältö

Innovaatiotoiminnan perusta. Projektin elinkaari. Tutkivat, kehittävät ja osallistavat asiakaslähtöiset johtamisen työtavat, innovaatioprosesseja ja -menetelmiä. Opinnot toteutuvat työelämäyhteistyössä ja valitun sisältöteeman mukaan kootussa pienryhmässä. Sisältöteema voi kohdentua esimerkiksi työyhteisön johtamiseen innovatiivisessa projektissa, palveluprosessien tai palveluliiketoiminnan kehittämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä joustavasti käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa joustavasti vaativissa ja monimutkaisissa johtamistilanteissa
- hallitsee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla palveluja. Opiskelija osaa johtaa työyhteisöjen toimintaa innostavilla ja toimintaa uudistavilla tavoilla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Lauri Narinen
  • Eija Raatikainen
Ryhmät
  • S0923S6
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää syvällisesti valitsemansa johtamisnäkökulman kehittämishaasteita ja hyviä käytäntöjä, ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Hän omaa kriittisen, tutkivan, kehittävän ja innovatiivisen näkemyksen johtamiseen ja alan tulevaisuuteen.
Osaamistavoitteet painottuvat valitun (1-3.) johtamisnäkökulman mukaan. 1. Opiskelija osaa arvioida toimintaympäristön muutosta ja ennakoida niiden vaikutuksia sosiaalialan työhön ja työyhteisöille. Opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisön toimintaa ja sen osaamista yhteistyössä henkilöstön kanssa sekä muotoilla asiakaslähtöiset perustelut työn ja työyhteisön eettiselle ja kestävälle kehittämiselle. 2. Opiskelija osaa kehittää asiakaslähtöisesti ja osallistavasti palveluja, palveluprosesseja ja sosiaalisia innovaatioita sekä osallistua muutosprosessien johtamiseen. 3. Opiskelija osaa johtaa palveluliike-yksikköä tuloksellisesti. Hän osaa verkostoitua ja rakentaa kumppanuussuhteet yksikön kestävän menestyksen varmistamiseksi.

Sisältö

Innovaatiotoiminnan perusta. Projektin elinkaari. Tutkivat, kehittävät ja osallistavat asiakaslähtöiset johtamisen työtavat, innovaatioprosesseja ja -menetelmiä. Opinnot toteutuvat työelämäyhteistyössä ja valitun sisältöteeman mukaan kootussa pienryhmässä. Sisältöteema voi kohdentua esimerkiksi työyhteisön johtamiseen innovatiivisessa projektissa, palveluprosessien tai palveluliiketoiminnan kehittämiseen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä joustavasti käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa joustavasti vaativissa ja monimutkaisissa johtamistilanteissa
- hallitsee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla palveluja. Opiskelija osaa johtaa työyhteisöjen toimintaa innostavilla ja toimintaa uudistavilla tavoilla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Tiina Lehto-Lundén
  • Lauri Narinen
Ryhmät
  • S0922S6
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää syvällisesti valitsemansa johtamisnäkökulman kehittämishaasteita ja hyviä käytäntöjä, ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Hän omaa kriittisen, tutkivan, kehittävän ja innovatiivisen näkemyksen johtamiseen ja alan tulevaisuuteen.
Osaamistavoitteet painottuvat valitun (1-3.) johtamisnäkökulman mukaan. 1. Opiskelija osaa arvioida toimintaympäristön muutosta ja ennakoida niiden vaikutuksia sosiaalialan työhön ja työyhteisöille. Opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisön toimintaa ja sen osaamista yhteistyössä henkilöstön kanssa sekä muotoilla asiakaslähtöiset perustelut työn ja työyhteisön eettiselle ja kestävälle kehittämiselle. 2. Opiskelija osaa kehittää asiakaslähtöisesti ja osallistavasti palveluja, palveluprosesseja ja sosiaalisia innovaatioita sekä osallistua muutosprosessien johtamiseen. 3. Opiskelija osaa johtaa palveluliike-yksikköä tuloksellisesti. Hän osaa verkostoitua ja rakentaa kumppanuussuhteet yksikön kestävän menestyksen varmistamiseksi.

Sisältö

Innovaatiotoiminnan perusta. Projektin elinkaari. Tutkivat, kehittävät ja osallistavat asiakaslähtöiset johtamisen työtavat, innovaatioprosesseja ja -menetelmiä. Opinnot toteutuvat työelämäyhteistyössä ja valitun sisältöteeman mukaan kootussa pienryhmässä. Sisältöteema voi kohdentua esimerkiksi työyhteisön johtamiseen innovatiivisessa projektissa, palveluprosessien tai palveluliiketoiminnan kehittämiseen.

Aika ja paikka

24.08.2023 09.00 - 12.15 Lauri MPA6011:
Orientaatio kurssiin
Strategisen johtamisen perusteet
Innovaatiotoiminnan perustaa, prosesseja sekä menetelmiä

19.09.2023 09.00 - 12.15 Tiina MPA4008:
Yhteiskunnallisen vaikutuksen hakeminen ja innovatiiviset kehityshankkeet.
Järjestöt, valtio ja yritykset TKI-kumppaneina.

26.10.2023 09.00 - 12.15 MPA6010:
Projektit ja prosessit (Tiina)
Operatiivinen johtaminen (Lauri)
ja muutoksen johtaminen organisaatiossa

10.11.2023 13.00 - 16.00 MPA6010:
Ryhmätöiden esittelyt & loppureflektio.

Poissaolosta tehdään opettajan antama erillistehtävä.
Läsnäolokerroilta ei voi olla poissa yli yhtä kertaa tai suoritusta ei tule.

Oppimateriaalit

- Santalainen, Timo: Strateginen ajattelu & toiminta Talentum 2009 tai 2017
(löytyy myös e-kirjana Metropolian kirjastosta).

- Muurinen, Heidi, 2019: Pragmatismi ja kokeileva lähestymistapa sosiaalityön tiedonmuodostuksessa. Helsingin yliopisto, väitöskirja. (verkossa)
- Kalliomeri, Reetta ym. Lapsikeskeinen palvelumuotoilu. (verkossa)
- Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2006 (2. painos: 2008). Projektiliiketoiminta. WSOY, Helsinki, (verkossa: http://pbgroup.tkk.fi/en/)

Oheislukemista aihepiiriin liittyen esim:
Herbert A. Simon: Administrative Behavior (1945/1997)
Kim S. Cameron & Robert E. Quinn: Diagnosing and Changing Organizational Culture (2011)
Nassim Nicholas Taleb: Fooled by Randomness (2001),
The Black Swan (2007),
Antifragile (2012)
Philip E. Tetlock & Dan Gardner (2016): Superforecasting
Daniel Kahneman (2011): Thinking, Fast and Slow
Gerd Gigerenzer (2015): Risk Savvy + muuta
John Miller (2015): A Crude Look at the Whole: The Science of Complex Systems in Business, Life and Society.
Markus Neuvonen (2014): Päätä viisaasti
Miriam Gamrasni (2021): Matkaopas yhteisöohjautuvuuteen (pdf)
Telaranta, Lepistö, Wickman-Viitala (2010): Johtamisen näkökulmat (TAMKin julkaisuja C 14

Opetusmenetelmät

Lähiopetus.
Itsenäinen opiskelu.
Ryhmätyö ja kehittämistehtävä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä joustavasti käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa joustavasti vaativissa ja monimutkaisissa johtamistilanteissa
- hallitsee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla palveluja. Opiskelija osaa johtaa työyhteisöjen toimintaa innostavilla ja toimintaa uudistavilla tavoilla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ks. opintojakson tiedot.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Markus Neuvonen
Vastuuopettaja

Lauri Narinen

Ryhmät
  • S0921S6
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää syvällisesti valitsemansa johtamisnäkökulman kehittämishaasteita ja hyviä käytäntöjä, ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Hän omaa kriittisen, tutkivan, kehittävän ja innovatiivisen näkemyksen johtamiseen ja alan tulevaisuuteen.
Osaamistavoitteet painottuvat valitun (1-3.) johtamisnäkökulman mukaan. 1. Opiskelija osaa arvioida toimintaympäristön muutosta ja ennakoida niiden vaikutuksia sosiaalialan työhön ja työyhteisöille. Opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisön toimintaa ja sen osaamista yhteistyössä henkilöstön kanssa sekä muotoilla asiakaslähtöiset perustelut työn ja työyhteisön eettiselle ja kestävälle kehittämiselle. 2. Opiskelija osaa kehittää asiakaslähtöisesti ja osallistavasti palveluja, palveluprosesseja ja sosiaalisia innovaatioita sekä osallistua muutosprosessien johtamiseen. 3. Opiskelija osaa johtaa palveluliike-yksikköä tuloksellisesti. Hän osaa verkostoitua ja rakentaa kumppanuussuhteet yksikön kestävän menestyksen varmistamiseksi.

Sisältö

Innovaatiotoiminnan perusta. Projektin elinkaari. Tutkivat, kehittävät ja osallistavat asiakaslähtöiset johtamisen työtavat, innovaatioprosesseja ja -menetelmiä. Opinnot toteutuvat työelämäyhteistyössä ja valitun sisältöteeman mukaan kootussa pienryhmässä. Sisältöteema voi kohdentua esimerkiksi työyhteisön johtamiseen innovatiivisessa projektissa, palveluprosessien tai palveluliiketoiminnan kehittämiseen.

Aika ja paikka

24.8. klo 8.45 - 12 MPB5011: Orientaatio kurssiin. Innovaatioprosessien johtaminen muuttuvassa ympäristössä. Ennakoiva johtaminen ja suunnitteluharhat strategisessa ajattelussa.
20.9. klo 8.45 - 12 MPA4008: Yhteiskunnallisen vaikutuksen hakeminen ja innovatiiviset kehityshankkeet. Järjestöt, valtio ja yritykset TKI-kumppaneina.
27.10. klo 12.45 - 16 MPA4008: Projektit, prosessit ja operatiivinen johtaminen. Muutoksen johtaminen organisaatiossa.
29.11. klo 12.45 - 16 MPA4008: Ryhmätöiden esittelyt & loppureflektio.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä joustavasti käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa joustavasti vaativissa ja monimutkaisissa johtamistilanteissa
- hallitsee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla palveluja. Opiskelija osaa johtaa työyhteisöjen toimintaa innostavilla ja toimintaa uudistavilla tavoilla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.