Siirry suoraan sisältöön

Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalallaLaajuus (5 op)

Tunnus: S000FF65

Laajuus

5 op

Vastuuhenkilö

  • Mari Virtanen

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta ilmiönä, sen keskeisistä käsitteistä, toimintaa ohjaavista ajureista ja keskeisimmistä digitalisaatiohankkeista. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista tulevaisuuden digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen asiantuntijuuden näkökulmasta.

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan digitalisaation keskeiset käsitteet ja osaa selittää kehityksen taustalla vaikuttavia ilmiötä. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien periaatteet, keskeiset kansalliset digitalisaatiohankkeet ja tunnistaa digitaalisten palvelujen kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa nykyisten palvelujen lisäksi vaihtoehtoisia tulevaisuuksia digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja osaa arvioida digitalisaation mahdollisuuksia osana sosiaali- ja terveysalan kehittämistä.

Sisältö

- Palvelujärjestelmät ja digitalisaatio
- Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
- Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 10.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
  • Emilia Vesanto
Vastuuopettaja

Emilia Vesanto

Ryhmät
  • L1324S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
  • S2924S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
  • S3124S6
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta ilmiönä, sen keskeisistä käsitteistä, toimintaa ohjaavista ajureista ja keskeisimmistä digitalisaatiohankkeista. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista tulevaisuuden digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen asiantuntijuuden näkökulmasta.

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan digitalisaation keskeiset käsitteet ja osaa selittää kehityksen taustalla vaikuttavia ilmiötä. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien periaatteet, keskeiset kansalliset digitalisaatiohankkeet ja tunnistaa digitaalisten palvelujen kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa nykyisten palvelujen lisäksi vaihtoehtoisia tulevaisuuksia digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja osaa arvioida digitalisaation mahdollisuuksia osana sosiaali- ja terveysalan kehittämistä.

Sisältö

- Palvelujärjestelmät ja digitalisaatio
- Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
- Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet

Aika ja paikka

Opintojakson lukujärjestyksen mukaiset verkkotapaamiset järjestetään Teamsissa seuraavasti:

Ma 9.9.2024 klo 13-16
Orientaatio ja aloitusluento

Ma 7.10.2024 klo 13-16
Työpaja tulevaisuusaiheella

To 10.10. klo 9-12
Opintojakson yhteenveto, toivottujen aiheiden syventäminen ja opintojaksopalaute.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali on Moodlessa ja se avataan viikko ennen opintojakson alkua. Oppimista tukevana materiaalina suositellaan hyödynnettävän esim. luotettavia verkkolähteitä, ajantasaista uutisointia ja kirjaston aineistoa.

Tekoälyn hyödyntämiseen oppimistehtävien suorittamisessa kannustetaan edellyttäen, että asia tuodaan selkeästi ilmi. Tästä annetaan erilliset ohjeet Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa; Moodlessa ja Teamsissa. Toteutus muodostuu kolmesta lukujärjestyksen mukaisesta verkkotapaamisesta (luento, työpaja, yhteenveto), itsenäisistä tehtävistä ja vuorovaikutuksesta Moodlessa/Teamsissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei ennalta määriteltyjä kansainvälisiä yhteyksiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viiden opintopisteen kokonaisuus tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
(1 op = 27 h, 5 op = 135 h)

Sisällön jaksotus

Opintojakso avataan Moodlessa 2.9.2024 ja tehtävien suorittamisen aika päättyy 27.10.2024 Sisältöjä saatetaan avata vaiheistaen ja/tai täydentää esim. ajankohtaisilla materiaaleilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea, jos opiskelija on toiminut keskeisessä roolissa sote-alan digiprojekteissa ja/tai hänellä on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia tämän jakson sisältöä vastaavia opintoja.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tyydyttävä 1-2
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Hyvä 3-4
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Kiitettävä 5
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä.

Ilmoittautumisaika

01.11.2023 - 30.04.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
  • Mari Virtanen
Vastuuopettaja

Mari Virtanen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta ilmiönä, sen keskeisistä käsitteistä, toimintaa ohjaavista ajureista ja keskeisimmistä digitalisaatiohankkeista. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista tulevaisuuden digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen asiantuntijuuden näkökulmasta.

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan digitalisaation keskeiset käsitteet ja osaa selittää kehityksen taustalla vaikuttavia ilmiötä. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien periaatteet, keskeiset kansalliset digitalisaatiohankkeet ja tunnistaa digitaalisten palvelujen kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa nykyisten palvelujen lisäksi vaihtoehtoisia tulevaisuuksia digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja osaa arvioida digitalisaation mahdollisuuksia osana sosiaali- ja terveysalan kehittämistä.

Sisältö

- Palvelujärjestelmät ja digitalisaatio
- Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
- Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet

Aika ja paikka

Erillisen aikataulun mukaan.

Oppimateriaalit

Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu toteutuksen alkaessa.

Opetusmenetelmät

TÄMÄ TOTEUTUS ON TARKOITETTU VAIN AVOIMEN AMMATTIKORKEAKOULUN OPISKELIJOILLE, EI METROPOLIAN TUTKINTO-OPISKELIJOILLE.

Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, oman aikataulun mukaisesti. Opiskelun voi aloittaa ja lopettaa itselle sopivana aikana. Tehtävien palautukselle on vaihtoehtoisia palautuspäivämääriä. Huomioitahan kuitenkin, että suoritteet käsitellään ja rekisteröidään joka kuukauden ensimmäisellä viikolla.

Toteutus sisältää itsenäistä työskentelyä ja esilaista oppimista tukevaa materiaalia (videot, kirjallisuus, verkkokeskustelu, oman osaamisen arviointi, vertaisarviointi).
Kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä, joskin ne voivat sisältää vertaisarvioitavia osia.

Toteutus etenee suunnitellun aikataulun mukaan, mutta sen voi myös suorittaa kokonaan omaan tahtiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei KV-yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.

Itsenäinen opiskelu Moodlessa, 2op + kirjallinen tehtävä 3 op

Sisällön jaksotus

Teema I: Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
Teema II: Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
Teema III: Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Teema IV: Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on YAMK-tasoinen ja tarkoitettu ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneille, esimerkiksi bioanalyytikko (AMK), ensihoitaja (AMK), fysioterapeutti (AMK), jalkaterapeutti (AMK), kätilö (AMK), optometristi (AMK), röntgenhoitaja (AMK), sairaanhoitaja (AMK), suuhygienisti (AMK), terveydenhoitaja (AMK), toimintaterapeutti (AMK) tai omaat muun sopivan koulutustaustan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät 1-4 ja 6-8 arvosanalla 1-5
Tehtävä 5 hyväksytty - täydennettävä - hylätty

Kokonaisarvosana suoritteiden keskiarvolla 1-5

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä.

Ilmoittautumisaika

08.05.2023 - 15.04.2024

Ajoitus

01.09.2023 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
  • Mari Virtanen
Vastuuopettaja

Mari Virtanen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta ilmiönä, sen keskeisistä käsitteistä, toimintaa ohjaavista ajureista ja keskeisimmistä digitalisaatiohankkeista. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista tulevaisuuden digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen asiantuntijuuden näkökulmasta.

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan digitalisaation keskeiset käsitteet ja osaa selittää kehityksen taustalla vaikuttavia ilmiötä. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien periaatteet, keskeiset kansalliset digitalisaatiohankkeet ja tunnistaa digitaalisten palvelujen kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa nykyisten palvelujen lisäksi vaihtoehtoisia tulevaisuuksia digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja osaa arvioida digitalisaation mahdollisuuksia osana sosiaali- ja terveysalan kehittämistä.

Sisältö

- Palvelujärjestelmät ja digitalisaatio
- Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
- Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet

Aika ja paikka

Erillisen aikataulun mukaan.

Oppimateriaalit

Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu toteutuksen alkaessa.

Opetusmenetelmät

TÄMÄ TOTEUTUS ON TARKOITETTU VAIN AVOIMEN AMMATTIKORKEAKOULUN OPISKELIJOILLE, EI METROPOLIAN TUTKINTO-OPISKELIJOILLE.

Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, oman aikataulun mukaisesti. Opiskelun voi aloittaa ja lopettaa itselle sopivana aikana. Tehtävien palautukselle on vaihtoehtoisia palautuspäivämääriä. Huomioitahan kuitenkin, että suoritteet käsitellään ja rekisteröidään joka kuukauden ensimmäisellä viikolla.

Toteutus sisältää itsenäistä työskentelyä ja esilaista oppimista tukevaa materiaalia (videot, kirjallisuus, verkkokeskustelu, oman osaamisen arviointi, vertaisarviointi).
Kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä, joskin ne voivat sisältää vertaisarvioitavia osia.

Toteutus etenee suunnitellun aikataulun mukaan, mutta sen voi myös suorittaa kokonaan omaan tahtiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei KV-yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.

Itsenäinen opiskelu Moodlessa, 2op + kirjallinen tehtävä 3 op

Sisällön jaksotus

Teema I: Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
Teema II: Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
Teema III: Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Teema IV: Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on YAMK-tasoinen ja tarkoitettu ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneille, esimerkiksi bioanalyytikko (AMK), ensihoitaja (AMK), fysioterapeutti (AMK), jalkaterapeutti (AMK), kätilö (AMK), optometristi (AMK), röntgenhoitaja (AMK), sairaanhoitaja (AMK), suuhygienisti (AMK), terveydenhoitaja (AMK), toimintaterapeutti (AMK) tai omaat muun sopivan koulutustaustan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät 1-4 ja 6-8 arvosanalla 1-5
Tehtävä 5 hyväksytty - täydennettävä - hylätty

Kokonaisarvosana suoritteiden keskiarvolla 1-5

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 22.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 05.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 95

Koulutus
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
  • Mari Virtanen
Vastuuopettaja

Mari Virtanen

Ryhmät
  • S3123S6
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
  • L1323S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
  • S2923S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi AMK

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta ilmiönä, sen keskeisistä käsitteistä, toimintaa ohjaavista ajureista ja keskeisimmistä digitalisaatiohankkeista. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista tulevaisuuden digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen asiantuntijuuden näkökulmasta.

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan digitalisaation keskeiset käsitteet ja osaa selittää kehityksen taustalla vaikuttavia ilmiötä. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien periaatteet, keskeiset kansalliset digitalisaatiohankkeet ja tunnistaa digitaalisten palvelujen kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa nykyisten palvelujen lisäksi vaihtoehtoisia tulevaisuuksia digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja osaa arvioida digitalisaation mahdollisuuksia osana sosiaali- ja terveysalan kehittämistä.

Sisältö

- Palvelujärjestelmät ja digitalisaatio
- Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
- Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet

Aika ja paikka

Erillisen aikataulun mukaan.

Oppimateriaalit

Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu toteutuksen alkaessa.

Opetusmenetelmät

Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, joka sisältää yhteisölliseen oppimiseen perustuvia interaktiivisia webinaareja, itsenäisesti opiskeltavia opetusvideoita, verkkokeskustelua ja yksilötehtäviä. Toteutus etenee aikataulun mukaan, eikä sitä voi suorittaa kokonaan omaan tahtiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei KV-yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Teema I: Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
Teema II: Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
Teema III: Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Teema IV: Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea jos opiskelija on toiminut keskeisessä roolissa digitalisoitumista koskevissa sote-alan palveluiden tuotanto- tai asiakasprojekteissa tai keskeisten prosessien digitalisoimisessa ja/ tai hänellä on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia tämän jakson sisältöä vastaavia opintoja.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät 1-4 ja 6-8 arvosanalla 1-5
Tehtävä 5 hyväksytty - täydennettävä - hylätty

Kokonaisarvosana suoritteiden keskiarvolla 1-5

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä.