Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalallaLaajuus (5 op)
Tunnus: S000FF65
Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
- Mari Virtanen
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta ilmiönä, sen keskeisistä käsitteistä, toimintaa ohjaavista ajureista ja keskeisimmistä digitalisaatiohankkeista. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista tulevaisuuden digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen asiantuntijuuden näkökulmasta.
Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan digitalisaation keskeiset käsitteet ja osaa selittää kehityksen taustalla vaikuttavia ilmiötä. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien periaatteet, keskeiset kansalliset digitalisaatiohankkeet ja tunnistaa digitaalisten palvelujen kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa nykyisten palvelujen lisäksi vaihtoehtoisia tulevaisuuksia digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja osaa arvioida digitalisaation mahdollisuuksia osana sosiaali- ja terveysalan kehittämistä.
Sisältö
- Palvelujärjestelmät ja digitalisaatio
- Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
- Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 10.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
- Emilia Vesanto
Vastuuopettaja
Emilia Vesanto
Ryhmät
-
L1324S6Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
-
S2924S6Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
-
S3124S6Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta ilmiönä, sen keskeisistä käsitteistä, toimintaa ohjaavista ajureista ja keskeisimmistä digitalisaatiohankkeista. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista tulevaisuuden digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen asiantuntijuuden näkökulmasta.
Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan digitalisaation keskeiset käsitteet ja osaa selittää kehityksen taustalla vaikuttavia ilmiötä. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien periaatteet, keskeiset kansalliset digitalisaatiohankkeet ja tunnistaa digitaalisten palvelujen kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa nykyisten palvelujen lisäksi vaihtoehtoisia tulevaisuuksia digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja osaa arvioida digitalisaation mahdollisuuksia osana sosiaali- ja terveysalan kehittämistä.
Sisältö
- Palvelujärjestelmät ja digitalisaatio
- Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
- Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet
Aika ja paikka
Opintojakson lukujärjestyksen mukaiset verkkotapaamiset järjestetään Teamsissa seuraavasti:
Ma 9.9.2024 klo 13-16
Orientaatio ja aloitusluento
Ma 7.10.2024 klo 13-16
Työpaja tulevaisuusaiheella
To 10.10. klo 9-12
Opintojakson yhteenveto, toivottujen aiheiden syventäminen ja opintojaksopalaute.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali on Moodlessa ja se avataan viikko ennen opintojakson alkua. Oppimista tukevana materiaalina suositellaan hyödynnettävän esim. luotettavia verkkolähteitä, ajantasaista uutisointia ja kirjaston aineistoa.
Tekoälyn hyödyntämiseen oppimistehtävien suorittamisessa kannustetaan edellyttäen, että asia tuodaan selkeästi ilmi. Tästä annetaan erilliset ohjeet Moodlessa.
Opetusmenetelmät
TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN OPINTOJAKSO
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa; Moodlessa ja Teamsissa. Toteutus muodostuu kolmesta lukujärjestyksen mukaisesta verkkotapaamisesta (luento, työpaja, yhteenveto), itsenäisistä tehtävistä ja vuorovaikutuksesta Moodlessa/Teamsissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Kansainvälisyys
Ei ennalta määriteltyjä kansainvälisiä yhteyksiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden opintopisteen kokonaisuus tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
(1 op = 27 h, 5 op = 135 h)
Sisällön jaksotus
Opintojakso avataan Moodlessa 2.9.2024 ja tehtävien suorittamisen aika päättyy 27.10.2024 Sisältöjä saatetaan avata vaiheistaen ja/tai täydentää esim. ajankohtaisilla materiaaleilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea, jos opiskelija on toiminut keskeisessä roolissa sote-alan digiprojekteissa ja/tai hänellä on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia tämän jakson sisältöä vastaavia opintoja.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Hyvä 3-4
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Kiitettävä 5
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä.
Ilmoittautumisaika
15.05.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
- Mari Virtanen
Vastuuopettaja
Mari Virtanen
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta ilmiönä, sen keskeisistä käsitteistä, toimintaa ohjaavista ajureista ja keskeisimmistä digitalisaatiohankkeista. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista tulevaisuuden digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen asiantuntijuuden näkökulmasta.
Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan digitalisaation keskeiset käsitteet ja osaa selittää kehityksen taustalla vaikuttavia ilmiötä. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien periaatteet, keskeiset kansalliset digitalisaatiohankkeet ja tunnistaa digitaalisten palvelujen kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa nykyisten palvelujen lisäksi vaihtoehtoisia tulevaisuuksia digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja osaa arvioida digitalisaation mahdollisuuksia osana sosiaali- ja terveysalan kehittämistä.
Sisältö
- Palvelujärjestelmät ja digitalisaatio
- Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
- Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet
Aika ja paikka
Erillisen aikataulun mukaan.
Oppimateriaalit
Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu toteutuksen alkaessa.
Opetusmenetelmät
TÄMÄ TOTEUTUS ON TARKOITETTU VAIN AVOIMEN AMMATTIKORKEAKOULUN OPISKELIJOILLE, EI METROPOLIAN TUTKINTO-OPISKELIJOILLE.
Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, oman aikataulun mukaisesti. Opiskelun voi aloittaa ja lopettaa itselle sopivana aikana. Tehtävien palautukselle on vaihtoehtoisia palautuspäivämääriä. Huomioitahan kuitenkin, että suoritteet käsitellään ja rekisteröidään joka kuukauden ensimmäisellä viikolla.
Toteutus sisältää itsenäistä työskentelyä ja esilaista oppimista tukevaa materiaalia (videot, kirjallisuus, verkkokeskustelu, oman osaamisen arviointi, vertaisarviointi).
Kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä, joskin ne voivat sisältää vertaisarvioitavia osia.
Toteutus etenee suunnitellun aikataulun mukaan, mutta sen voi myös suorittaa kokonaan omaan tahtiin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Kansainvälisyys
Ei KV-yhteyksiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.
Itsenäinen opiskelu Moodlessa, 2op + kirjallinen tehtävä 3 op
Sisällön jaksotus
Teema I: Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
Teema II: Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
Teema III: Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Teema IV: Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on YAMK-tasoinen ja tarkoitettu ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneille, esimerkiksi bioanalyytikko (AMK), ensihoitaja (AMK), fysioterapeutti (AMK), jalkaterapeutti (AMK), kätilö (AMK), optometristi (AMK), röntgenhoitaja (AMK), sairaanhoitaja (AMK), suuhygienisti (AMK), terveydenhoitaja (AMK), toimintaterapeutti (AMK) tai omaat muun sopivan koulutustaustan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät 1-4 ja 6-8 arvosanalla 1-5
Tehtävä 5 hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Kokonaisarvosana suoritteiden keskiarvolla 1-5
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä.
Ilmoittautumisaika
01.11.2023 - 30.04.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
- Mari Virtanen
Vastuuopettaja
Mari Virtanen
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta ilmiönä, sen keskeisistä käsitteistä, toimintaa ohjaavista ajureista ja keskeisimmistä digitalisaatiohankkeista. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista tulevaisuuden digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen asiantuntijuuden näkökulmasta.
Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan digitalisaation keskeiset käsitteet ja osaa selittää kehityksen taustalla vaikuttavia ilmiötä. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien periaatteet, keskeiset kansalliset digitalisaatiohankkeet ja tunnistaa digitaalisten palvelujen kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa nykyisten palvelujen lisäksi vaihtoehtoisia tulevaisuuksia digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja osaa arvioida digitalisaation mahdollisuuksia osana sosiaali- ja terveysalan kehittämistä.
Sisältö
- Palvelujärjestelmät ja digitalisaatio
- Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
- Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet
Aika ja paikka
Erillisen aikataulun mukaan.
Oppimateriaalit
Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu toteutuksen alkaessa.
Opetusmenetelmät
TÄMÄ TOTEUTUS ON TARKOITETTU VAIN AVOIMEN AMMATTIKORKEAKOULUN OPISKELIJOILLE, EI METROPOLIAN TUTKINTO-OPISKELIJOILLE.
Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, oman aikataulun mukaisesti. Opiskelun voi aloittaa ja lopettaa itselle sopivana aikana. Tehtävien palautukselle on vaihtoehtoisia palautuspäivämääriä. Huomioitahan kuitenkin, että suoritteet käsitellään ja rekisteröidään joka kuukauden ensimmäisellä viikolla.
Toteutus sisältää itsenäistä työskentelyä ja esilaista oppimista tukevaa materiaalia (videot, kirjallisuus, verkkokeskustelu, oman osaamisen arviointi, vertaisarviointi).
Kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä, joskin ne voivat sisältää vertaisarvioitavia osia.
Toteutus etenee suunnitellun aikataulun mukaan, mutta sen voi myös suorittaa kokonaan omaan tahtiin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Kansainvälisyys
Ei KV-yhteyksiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.
Itsenäinen opiskelu Moodlessa, 2op + kirjallinen tehtävä 3 op
Sisällön jaksotus
Teema I: Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
Teema II: Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
Teema III: Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Teema IV: Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on YAMK-tasoinen ja tarkoitettu ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneille, esimerkiksi bioanalyytikko (AMK), ensihoitaja (AMK), fysioterapeutti (AMK), jalkaterapeutti (AMK), kätilö (AMK), optometristi (AMK), röntgenhoitaja (AMK), sairaanhoitaja (AMK), suuhygienisti (AMK), terveydenhoitaja (AMK), toimintaterapeutti (AMK) tai omaat muun sopivan koulutustaustan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät 1-4 ja 6-8 arvosanalla 1-5
Tehtävä 5 hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Kokonaisarvosana suoritteiden keskiarvolla 1-5
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä.
Ilmoittautumisaika
08.05.2023 - 15.04.2024
Ajoitus
01.09.2023 - 16.06.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
- Mari Virtanen
Vastuuopettaja
Mari Virtanen
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta ilmiönä, sen keskeisistä käsitteistä, toimintaa ohjaavista ajureista ja keskeisimmistä digitalisaatiohankkeista. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista tulevaisuuden digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen asiantuntijuuden näkökulmasta.
Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan digitalisaation keskeiset käsitteet ja osaa selittää kehityksen taustalla vaikuttavia ilmiötä. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien periaatteet, keskeiset kansalliset digitalisaatiohankkeet ja tunnistaa digitaalisten palvelujen kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa nykyisten palvelujen lisäksi vaihtoehtoisia tulevaisuuksia digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja osaa arvioida digitalisaation mahdollisuuksia osana sosiaali- ja terveysalan kehittämistä.
Sisältö
- Palvelujärjestelmät ja digitalisaatio
- Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
- Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet
Aika ja paikka
Erillisen aikataulun mukaan.
Oppimateriaalit
Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu toteutuksen alkaessa.
Opetusmenetelmät
TÄMÄ TOTEUTUS ON TARKOITETTU VAIN AVOIMEN AMMATTIKORKEAKOULUN OPISKELIJOILLE, EI METROPOLIAN TUTKINTO-OPISKELIJOILLE.
Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, oman aikataulun mukaisesti. Opiskelun voi aloittaa ja lopettaa itselle sopivana aikana. Tehtävien palautukselle on vaihtoehtoisia palautuspäivämääriä. Huomioitahan kuitenkin, että suoritteet käsitellään ja rekisteröidään joka kuukauden ensimmäisellä viikolla.
Toteutus sisältää itsenäistä työskentelyä ja esilaista oppimista tukevaa materiaalia (videot, kirjallisuus, verkkokeskustelu, oman osaamisen arviointi, vertaisarviointi).
Kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä, joskin ne voivat sisältää vertaisarvioitavia osia.
Toteutus etenee suunnitellun aikataulun mukaan, mutta sen voi myös suorittaa kokonaan omaan tahtiin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Kansainvälisyys
Ei KV-yhteyksiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.
Itsenäinen opiskelu Moodlessa, 2op + kirjallinen tehtävä 3 op
Sisällön jaksotus
Teema I: Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
Teema II: Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
Teema III: Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Teema IV: Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on YAMK-tasoinen ja tarkoitettu ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneille, esimerkiksi bioanalyytikko (AMK), ensihoitaja (AMK), fysioterapeutti (AMK), jalkaterapeutti (AMK), kätilö (AMK), optometristi (AMK), röntgenhoitaja (AMK), sairaanhoitaja (AMK), suuhygienisti (AMK), terveydenhoitaja (AMK), toimintaterapeutti (AMK) tai omaat muun sopivan koulutustaustan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät 1-4 ja 6-8 arvosanalla 1-5
Tehtävä 5 hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Kokonaisarvosana suoritteiden keskiarvolla 1-5
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 22.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 05.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 95
Koulutus
- Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
- Mari Virtanen
Vastuuopettaja
Mari Virtanen
Ryhmät
-
S3123S6Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
-
L1323S6Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
-
S2923S6Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi AMK
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta ilmiönä, sen keskeisistä käsitteistä, toimintaa ohjaavista ajureista ja keskeisimmistä digitalisaatiohankkeista. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista tulevaisuuden digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen asiantuntijuuden näkökulmasta.
Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan digitalisaation keskeiset käsitteet ja osaa selittää kehityksen taustalla vaikuttavia ilmiötä. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien periaatteet, keskeiset kansalliset digitalisaatiohankkeet ja tunnistaa digitaalisten palvelujen kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa nykyisten palvelujen lisäksi vaihtoehtoisia tulevaisuuksia digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja osaa arvioida digitalisaation mahdollisuuksia osana sosiaali- ja terveysalan kehittämistä.
Sisältö
- Palvelujärjestelmät ja digitalisaatio
- Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
- Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet
Aika ja paikka
Erillisen aikataulun mukaan.
Oppimateriaalit
Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu toteutuksen alkaessa.
Opetusmenetelmät
Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, joka sisältää yhteisölliseen oppimiseen perustuvia interaktiivisia webinaareja, itsenäisesti opiskeltavia opetusvideoita, verkkokeskustelua ja yksilötehtäviä. Toteutus etenee aikataulun mukaan, eikä sitä voi suorittaa kokonaan omaan tahtiin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Kansainvälisyys
Ei KV-yhteyksiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Teema I: Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
Teema II: Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
Teema III: Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Teema IV: Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet
Lisätietoja opiskelijoille
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea jos opiskelija on toiminut keskeisessä roolissa digitalisoitumista koskevissa sote-alan palveluiden tuotanto- tai asiakasprojekteissa tai keskeisten prosessien digitalisoimisessa ja/ tai hänellä on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia tämän jakson sisältöä vastaavia opintoja.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät 1-4 ja 6-8 arvosanalla 1-5
Tehtävä 5 hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Kokonaisarvosana suoritteiden keskiarvolla 1-5
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä.