Siirry suoraan sisältöön

Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FF65-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.09.2024 - 10.10.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettajat
Emilia Vesanto
Vastuuopettaja
Emilia Vesanto
Ryhmät
L1324S6
Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
S2924S6
Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
S3124S6
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi
Opintojakso
S000FF65

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 09.09.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla S000FF65-3004
TEAMS
Ma 07.10.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla S000FF65-3004
TEAMS
To 10.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla S000FF65-3004
TEAMS
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta ilmiönä, sen keskeisistä käsitteistä, toimintaa ohjaavista ajureista ja keskeisimmistä digitalisaatiohankkeista. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista tulevaisuuden digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen asiantuntijuuden näkökulmasta.

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan digitalisaation keskeiset käsitteet ja osaa selittää kehityksen taustalla vaikuttavia ilmiötä. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien periaatteet, keskeiset kansalliset digitalisaatiohankkeet ja tunnistaa digitaalisten palvelujen kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa nykyisten palvelujen lisäksi vaihtoehtoisia tulevaisuuksia digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja osaa arvioida digitalisaation mahdollisuuksia osana sosiaali- ja terveysalan kehittämistä.

Sisältö

- Palvelujärjestelmät ja digitalisaatio
- Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
- Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet

Aika ja paikka

Opintojakson lukujärjestyksen mukaiset verkkotapaamiset järjestetään Teamsissa seuraavasti:

Ma 9.9.2024 klo 13-16
Orientaatio ja aloitusluento

Ma 7.10.2024 klo 13-16
Työpaja tulevaisuusaiheella

To 10.10. klo 9-12
Opintojakson yhteenveto, toivottujen aiheiden syventäminen ja opintojaksopalaute.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali on Moodlessa ja se avataan viikko ennen opintojakson alkua. Oppimista tukevana materiaalina suositellaan hyödynnettävän esim. luotettavia verkkolähteitä, ajantasaista uutisointia ja kirjaston aineistoa.

Tekoälyn hyödyntämiseen oppimistehtävien suorittamisessa kannustetaan edellyttäen, että asia tuodaan selkeästi ilmi. Tästä annetaan erilliset ohjeet Moodlessa.

Opetusmenetelmät

TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN OPINTOJAKSO
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa; Moodlessa ja Teamsissa. Toteutus muodostuu kolmesta lukujärjestyksen mukaisesta verkkotapaamisesta (luento, työpaja, yhteenveto), itsenäisistä tehtävistä ja vuorovaikutuksesta Moodlessa/Teamsissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei ennalta määriteltyjä kansainvälisiä yhteyksiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viiden opintopisteen kokonaisuus tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
(1 op = 27 h, 5 op = 135 h)

Sisällön jaksotus

Opintojakso avataan Moodlessa 2.9.2024 ja tehtävien suorittamisen aika päättyy 27.10.2024 Sisältöjä saatetaan avata vaiheistaen ja/tai täydentää esim. ajankohtaisilla materiaaleilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea, jos opiskelija on toiminut keskeisessä roolissa sote-alan digiprojekteissa ja/tai hänellä on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia tämän jakson sisältöä vastaavia opintoja.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tyydyttävä 1-2
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Hyvä 3-4
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Kiitettävä 5
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä.

Siirry alkuun