Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät ja -valmiudetLaajuus (5 op)

Tunnus: S000FF63

Laajuus

5 op

Vastuuhenkilö

  • Mari Virtanen

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan tutkimus- ja kehittämisosaamista erilaisia menetelmiä hyödyntäen ja tukea uuden tiedon tuottamisen mahdollisuuksia erilaisissa kehittämisprojekteissa. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa ongelmanratkaisutaitoja ja kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja.

Opiskelija osaa tunnistaa työelämälähtöisiä tutkimus- ja kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia eri näkökulmista. Opiskelija hallitsee systemaattisen tiedonhaun perusteet osana tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja hallitsee laadullisten, määrällisten ja kehittämismenetelmien perusteet. Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja aineistonhallinnan periaatteet ja osaa soveltaa niitä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämishankkeiden luotettavuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa niiden arvioinnin perusteet. Opiskelija hallistee asiantuntijaviestinnän perusteet.

Sisältö

- Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen
- Systemaattinen tiedonhankinta ja tutkimusten laadun arviointi
- Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
- Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät
- Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
- Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet tutkimus- ja kehittämistöissä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa. Hän tunnistaa ja osaa ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija osaa hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tietosuojan perusteet ja hyödyntää tutkimuseettisiä ohjeita. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet, ja viestiä ja raportoida selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita monipuolisesti eri näkökulmista. Opiskelija osaa hyödyntää ja arvioida kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan keskeiset käsitteet ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden monipuolista soveltamista käytännössä. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja osaa kehittää toimintaa niiden mukaisesti. Opiskelija osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet erittäin hyvin, ja viestiä ja raportoida vaikuttavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettisiä kysymyksiä. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.

Lisätiedot

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritettujen ylemmän korkeakoulututkinnon tai tiedekorkeakoulun syventävillä aineopinnoilla (60 op), edellyttäen kuitenkin, että suoritettujen jaksojen sisällöt vastaavat näiden opintojaksojen sisältöjä.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

08.10.2024 - 05.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
  • Salla Kivelä
  • Lotta Kuosmanen
Vastuuopettaja

Salla Kivelä

Ryhmät
  • L1324S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
  • S2924S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
  • S3124S6
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan tutkimus- ja kehittämisosaamista erilaisia menetelmiä hyödyntäen ja tukea uuden tiedon tuottamisen mahdollisuuksia erilaisissa kehittämisprojekteissa. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa ongelmanratkaisutaitoja ja kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja.

Opiskelija osaa tunnistaa työelämälähtöisiä tutkimus- ja kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia eri näkökulmista. Opiskelija hallitsee systemaattisen tiedonhaun perusteet osana tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja hallitsee laadullisten, määrällisten ja kehittämismenetelmien perusteet. Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja aineistonhallinnan periaatteet ja osaa soveltaa niitä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämishankkeiden luotettavuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa niiden arvioinnin perusteet. Opiskelija hallistee asiantuntijaviestinnän perusteet.

Sisältö

- Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen
- Systemaattinen tiedonhankinta ja tutkimusten laadun arviointi
- Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
- Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät
- Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
- Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet tutkimus- ja kehittämistöissä

Aika ja paikka

8.10.2024 klo 10.30-12 Orientaatio opintoihin
11.10.2024 klo 13-14.30 Tutkimusprosessi
5.11.2024 klo 10.30-12.00 Aiheen rajaus ja systemaattinen tiedonhaku
7.11.2024 klo 10.30-12.00 Yleisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät
3.12.2024 klo 9.00-10.30 Tutkimusetiikka ja tietosuoja
5.12.2024 klo 10.30-12.00 Ideapaperin laatiminen

Oppimateriaalit

Kaikki opintojaksoon littyvä materiaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

Interaktiivinen kontaktiopetus verkossa (sis. tehtäviä ja keskustelua opetuksen aikana)
Itsenäistä opiskelua ja työskentelyä Moodlessa

Aktivoivat tehtävät
Tutkimus- tai kehittämisaiheen ideapaperin laatiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa. Hän tunnistaa ja osaa ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija osaa hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tietosuojan perusteet ja hyödyntää tutkimuseettisiä ohjeita. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet, ja viestiä ja raportoida selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita monipuolisesti eri näkökulmista. Opiskelija osaa hyödyntää ja arvioida kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan keskeiset käsitteet ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden monipuolista soveltamista käytännössä. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja osaa kehittää toimintaa niiden mukaisesti. Opiskelija osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet erittäin hyvin, ja viestiä ja raportoida vaikuttavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettisiä kysymyksiä. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävät (1-11) suoritettu, arviointi: hyväksytty- täydennettävä - hylätty
Ideapaperin (12) arviointi arvosanalla 1-5, joka opintojakson arvosana
Ideapaperin vertaisarviointi suoritettu: hyväksytty - hylätty

Lisätiedot

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritettujen ylemmän korkeakoulututkinnon tai tiedekorkeakoulun syventävillä aineopinnoilla (60 op), edellyttäen kuitenkin, että suoritettujen jaksojen sisällöt vastaavat näiden opintojaksojen sisältöjä.

Ilmoittautumisaika

01.11.2023 - 30.04.2024

Ajoitus

01.03.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
  • Mari Virtanen
Vastuuopettaja

Mari Virtanen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan tutkimus- ja kehittämisosaamista erilaisia menetelmiä hyödyntäen ja tukea uuden tiedon tuottamisen mahdollisuuksia erilaisissa kehittämisprojekteissa. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa ongelmanratkaisutaitoja ja kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja.

Opiskelija osaa tunnistaa työelämälähtöisiä tutkimus- ja kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia eri näkökulmista. Opiskelija hallitsee systemaattisen tiedonhaun perusteet osana tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja hallitsee laadullisten, määrällisten ja kehittämismenetelmien perusteet. Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja aineistonhallinnan periaatteet ja osaa soveltaa niitä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämishankkeiden luotettavuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa niiden arvioinnin perusteet. Opiskelija hallistee asiantuntijaviestinnän perusteet.

Sisältö

- Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen
- Systemaattinen tiedonhankinta ja tutkimusten laadun arviointi
- Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
- Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät
- Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
- Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet tutkimus- ja kehittämistöissä

Aika ja paikka

Erillisen aikataulun mukaan.

Oppimateriaalit

Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu toteutuksen alkaessa.

Opetusmenetelmät

Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, oman aikataulun mukaisesti. Opiskelun voi aloittaa ja lopettaa itselle sopivana aikana. Tehtävien palautukselle on vaihtoehtoisia palautuspäivämääriä. Huomioitahan kuitenkin, että suoritteet käsitellään ja rekisteröidään joka kuukauden ensimmäisellä viikolla.

Toteutus sisältää itsenäistä työskentelyä ja esilaista oppimista tukevaa materiaalia (videot, kirjallisuus, verkkokeskustelu, oman osaamisen arviointi, vertaisarviointi).
Kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä, joskin ne voivat sisältää vertaisarvioitavia osia.

Toteutus etenee suunnitellun aikataulun mukaan, mutta sen voi myös suorittaa kokonaan omaan tahtiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei KV-yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.

Itsenäinen opiskelu Moodlessa, 2op + vaiheittainen etenevä yksilötehtävä, 3 op.

Sisällön jaksotus

Teema I: Lähestymistapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön
Teema II: Tutkimusprosessi ja -suunnitelma
Teema III: Systemaattinen tiedonhaku
Teema IV: Menetelmälliset vaihtoehdot
Teema V: Tutkimusetiikka ja tietosuoja

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on YAMK-tasoinen ja tarkoitettu ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneille, esimerkiksi bioanalyytikko (AMK), ensihoitaja (AMK), fysioterapeutti (AMK), jalkaterapeutti (AMK), kätilö (AMK), optometristi (AMK), röntgenhoitaja (AMK), sairaanhoitaja (AMK), suuhygienisti (AMK), terveydenhoitaja (AMK), toimintaterapeutti (AMK) tai omaat muun sopivan koulutustaustan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa. Hän tunnistaa ja osaa ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija osaa hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tietosuojan perusteet ja hyödyntää tutkimuseettisiä ohjeita. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet, ja viestiä ja raportoida selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita monipuolisesti eri näkökulmista. Opiskelija osaa hyödyntää ja arvioida kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan keskeiset käsitteet ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden monipuolista soveltamista käytännössä. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja osaa kehittää toimintaa niiden mukaisesti. Opiskelija osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet erittäin hyvin, ja viestiä ja raportoida vaikuttavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettisiä kysymyksiä. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisuuteen liittyvät tehtävät suoritettu Moodlessa (hyväksytty - hylätty).
Ideapaperi tutkimuksen tai kehittämistyön toteuttamiseksi, arvosana 1-5, joka muodostaa opintojakson kokonaisarvioinnin.

Lisätiedot

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritettujen ylemmän korkeakoulututkinnon tai tiedekorkeakoulun syventävillä aineopinnoilla (60 op), edellyttäen kuitenkin, että suoritettujen jaksojen sisällöt vastaavat näiden opintojaksojen sisältöjä.

Ilmoittautumisaika

08.05.2023 - 15.04.2024

Ajoitus

01.10.2023 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
  • Mari Virtanen
Vastuuopettaja

Mari Virtanen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan tutkimus- ja kehittämisosaamista erilaisia menetelmiä hyödyntäen ja tukea uuden tiedon tuottamisen mahdollisuuksia erilaisissa kehittämisprojekteissa. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa ongelmanratkaisutaitoja ja kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja.

Opiskelija osaa tunnistaa työelämälähtöisiä tutkimus- ja kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia eri näkökulmista. Opiskelija hallitsee systemaattisen tiedonhaun perusteet osana tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja hallitsee laadullisten, määrällisten ja kehittämismenetelmien perusteet. Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja aineistonhallinnan periaatteet ja osaa soveltaa niitä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämishankkeiden luotettavuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa niiden arvioinnin perusteet. Opiskelija hallistee asiantuntijaviestinnän perusteet.

Sisältö

- Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen
- Systemaattinen tiedonhankinta ja tutkimusten laadun arviointi
- Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
- Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät
- Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
- Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet tutkimus- ja kehittämistöissä

Aika ja paikka

Erillisen aikataulun mukaan.

Oppimateriaalit

Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu toteutuksen alkaessa.

Opetusmenetelmät

TÄMÄ TOTEUTUS ON TARKOITETTU VAIN AVOIMEN AMMATTIKORKEAKOULUN OPISKELIJOILLE, EI METROPOLIAN TUTKINTO-OPISKELIJOILLE.

Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, oman aikataulun mukaisesti. Opiskelun voi aloittaa ja lopettaa itselle sopivana aikana. Tehtävien palautukselle on vaihtoehtoisia palautuspäivämääriä. Huomioitahan kuitenkin, että suoritteet käsitellään ja rekisteröidään joka kuukauden ensimmäisellä viikolla.

Toteutus sisältää itsenäistä työskentelyä ja esilaista oppimista tukevaa materiaalia (videot, kirjallisuus, verkkokeskustelu, oman osaamisen arviointi, vertaisarviointi).
Kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä, joskin ne voivat sisältää vertaisarvioitavia osia.

Toteutus etenee suunnitellun aikataulun mukaan, mutta sen voi myös suorittaa kokonaan omaan tahtiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei KV-yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.

Itsenäinen opiskelu Moodlessa, 2op + vaiheittainen etenevä yksilötehtävä, 3 op.

Sisällön jaksotus

Teema I: Lähestymistapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön
Teema II: Tutkimusprosessi ja -suunnitelma
Teema III: Systemaattinen tiedonhaku
Teema IV: Menetelmälliset vaihtoehdot
Teema V: Tutkimusetiikka ja tietosuoja

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on YAMK-tasoinen ja tarkoitettu ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneille, esimerkiksi bioanalyytikko (AMK), ensihoitaja (AMK), fysioterapeutti (AMK), jalkaterapeutti (AMK), kätilö (AMK), optometristi (AMK), röntgenhoitaja (AMK), sairaanhoitaja (AMK), suuhygienisti (AMK), terveydenhoitaja (AMK), toimintaterapeutti (AMK) tai omaat muun sopivan koulutustaustan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa. Hän tunnistaa ja osaa ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija osaa hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tietosuojan perusteet ja hyödyntää tutkimuseettisiä ohjeita. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet, ja viestiä ja raportoida selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita monipuolisesti eri näkökulmista. Opiskelija osaa hyödyntää ja arvioida kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan keskeiset käsitteet ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden monipuolista soveltamista käytännössä. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja osaa kehittää toimintaa niiden mukaisesti. Opiskelija osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet erittäin hyvin, ja viestiä ja raportoida vaikuttavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettisiä kysymyksiä. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisuuteen liittyvät tehtävät suoritettu Moodlessa (hyväksytty - hylätty).
Ideapaperi tutkimuksen tai kehittämistyön toteuttamiseksi, arvosana 1-5, joka muodostaa opintojakson kokonaisarvioinnin.

Lisätiedot

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritettujen ylemmän korkeakoulututkinnon tai tiedekorkeakoulun syventävillä aineopinnoilla (60 op), edellyttäen kuitenkin, että suoritettujen jaksojen sisällöt vastaavat näiden opintojaksojen sisältöjä.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 22.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 95

Koulutus
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
  • Salla Kivelä
  • Mari Virtanen
Vastuuopettaja

Mari Virtanen

Ryhmät
  • S3123S6
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
  • L1323S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
  • S2923S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi AMK

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan tutkimus- ja kehittämisosaamista erilaisia menetelmiä hyödyntäen ja tukea uuden tiedon tuottamisen mahdollisuuksia erilaisissa kehittämisprojekteissa. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa ongelmanratkaisutaitoja ja kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja.

Opiskelija osaa tunnistaa työelämälähtöisiä tutkimus- ja kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia eri näkökulmista. Opiskelija hallitsee systemaattisen tiedonhaun perusteet osana tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja hallitsee laadullisten, määrällisten ja kehittämismenetelmien perusteet. Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja aineistonhallinnan periaatteet ja osaa soveltaa niitä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämishankkeiden luotettavuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa niiden arvioinnin perusteet. Opiskelija hallistee asiantuntijaviestinnän perusteet.

Sisältö

- Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen
- Systemaattinen tiedonhankinta ja tutkimusten laadun arviointi
- Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
- Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät
- Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
- Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet tutkimus- ja kehittämistöissä

Aika ja paikka

12.9.2023 klo 14.30-16 Orientaatio opintoihin
19.9. klo 14.30-16 Tutkimusprosessi
3.10. klo 14.30-16 Systemaattinen tiedonhaku
9.10. klo 14.30-16 Tutkimusetiikka ja tietosuoja
7.11. klo 14.30-16 Ideapaperin laatiminen
28.11. klo 14.30-16 TK-menetelmistä kohti opinnäytetyön ideapaperia

Oppimateriaalit

Kaikki opintojaksoon littyvä materiaali Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Interaktiivinen kontaktiopetus verkossa (sis. tehtäviä ja keskustelua opetuksen aikana)
Itsenäistä opiskelua ja työskentelyä Moodlessa

Aktivoivat tehtävät
Opinnäytetyön ideapaperin laatiminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa. Hän tunnistaa ja osaa ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija osaa hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tietosuojan perusteet ja hyödyntää tutkimuseettisiä ohjeita. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet, ja viestiä ja raportoida selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita monipuolisesti eri näkökulmista. Opiskelija osaa hyödyntää ja arvioida kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan keskeiset käsitteet ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden monipuolista soveltamista käytännössä. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja osaa kehittää toimintaa niiden mukaisesti. Opiskelija osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet erittäin hyvin, ja viestiä ja raportoida vaikuttavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettisiä kysymyksiä. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävät (1-11) suoritettu, arviointi hyväksytty- täydennettävä - hylätty
Ideapaperin vertaisarviointi suoritettu, hyväksytty - hylätty

Ideapaperin (12) arviointi arvosanalla 1-5, joka opintojakson arvosana.

Lisätiedot

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritettujen ylemmän korkeakoulututkinnon tai tiedekorkeakoulun syventävillä aineopinnoilla (60 op), edellyttäen kuitenkin, että suoritettujen jaksojen sisällöt vastaavat näiden opintojaksojen sisältöjä.