Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FF63-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

08.10.2024 - 05.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Koulutus

  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)

Opettaja

  • Salla Kivelä
  • Lotta Kuosmanen

Vastuuopettaja

Salla Kivelä

Ryhmät

  • L1324S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
  • S2924S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
  • S3124S6
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan tutkimus- ja kehittämisosaamista erilaisia menetelmiä hyödyntäen ja tukea uuden tiedon tuottamisen mahdollisuuksia erilaisissa kehittämisprojekteissa. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa ongelmanratkaisutaitoja ja kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja.

Opiskelija osaa tunnistaa työelämälähtöisiä tutkimus- ja kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia eri näkökulmista. Opiskelija hallitsee systemaattisen tiedonhaun perusteet osana tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja hallitsee laadullisten, määrällisten ja kehittämismenetelmien perusteet. Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja aineistonhallinnan periaatteet ja osaa soveltaa niitä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämishankkeiden luotettavuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa niiden arvioinnin perusteet. Opiskelija hallistee asiantuntijaviestinnän perusteet.

Sisältö

- Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen
- Systemaattinen tiedonhankinta ja tutkimusten laadun arviointi
- Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
- Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät
- Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
- Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet tutkimus- ja kehittämistöissä

Aika ja paikka

8.10.2024 klo 10.30-12 Orientaatio opintoihin
11.10.2024 klo 13-14.30 Tutkimusprosessi
5.11.2024 klo 10.30-12.00 Aiheen rajaus ja systemaattinen tiedonhaku
7.11.2024 klo 10.30-12.00 Yleisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät
3.12.2024 klo 9.00-10.30 Tutkimusetiikka ja tietosuoja
5.12.2024 klo 10.30-12.00 Ideapaperin laatiminen

Oppimateriaalit

Kaikki opintojaksoon littyvä materiaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

Interaktiivinen kontaktiopetus verkossa (sis. tehtäviä ja keskustelua opetuksen aikana)
Itsenäistä opiskelua ja työskentelyä Moodlessa

Aktivoivat tehtävät
Tutkimus- tai kehittämisaiheen ideapaperin laatiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa. Hän tunnistaa ja osaa ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija osaa hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tietosuojan perusteet ja hyödyntää tutkimuseettisiä ohjeita. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet, ja viestiä ja raportoida selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita monipuolisesti eri näkökulmista. Opiskelija osaa hyödyntää ja arvioida kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan keskeiset käsitteet ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden monipuolista soveltamista käytännössä. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja osaa kehittää toimintaa niiden mukaisesti. Opiskelija osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet erittäin hyvin, ja viestiä ja raportoida vaikuttavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettisiä kysymyksiä. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävät (1-11) suoritettu, arviointi: hyväksytty- täydennettävä - hylätty
Ideapaperin (12) arviointi arvosanalla 1-5, joka opintojakson arvosana
Ideapaperin vertaisarviointi suoritettu: hyväksytty - hylätty

Lisätiedot

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritettujen ylemmän korkeakoulututkinnon tai tiedekorkeakoulun syventävillä aineopinnoilla (60 op), edellyttäen kuitenkin, että suoritettujen jaksojen sisällöt vastaavat näiden opintojaksojen sisältöjä.