Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FF63-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 22.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 95

Koulutus

  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)

Opettaja

  • Salla Kivelä
  • Mari Virtanen

Vastuuopettaja

Mari Virtanen

Ryhmät

  • S3123S6
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
  • L1323S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
  • S2923S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi AMK

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan tutkimus- ja kehittämisosaamista erilaisia menetelmiä hyödyntäen ja tukea uuden tiedon tuottamisen mahdollisuuksia erilaisissa kehittämisprojekteissa. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa ongelmanratkaisutaitoja ja kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja.

Opiskelija osaa tunnistaa työelämälähtöisiä tutkimus- ja kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia eri näkökulmista. Opiskelija hallitsee systemaattisen tiedonhaun perusteet osana tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja hallitsee laadullisten, määrällisten ja kehittämismenetelmien perusteet. Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja aineistonhallinnan periaatteet ja osaa soveltaa niitä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämishankkeiden luotettavuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa niiden arvioinnin perusteet. Opiskelija hallistee asiantuntijaviestinnän perusteet.

Sisältö

- Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen
- Systemaattinen tiedonhankinta ja tutkimusten laadun arviointi
- Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
- Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät
- Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
- Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet tutkimus- ja kehittämistöissä

Aika ja paikka

12.9.2023 klo 14.30-16 Orientaatio opintoihin
19.9. klo 14.30-16 Tutkimusprosessi
3.10. klo 14.30-16 Systemaattinen tiedonhaku
9.10. klo 14.30-16 Tutkimusetiikka ja tietosuoja
7.11. klo 14.30-16 Ideapaperin laatiminen
28.11. klo 14.30-16 TK-menetelmistä kohti opinnäytetyön ideapaperia

Oppimateriaalit

Kaikki opintojaksoon littyvä materiaali Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Interaktiivinen kontaktiopetus verkossa (sis. tehtäviä ja keskustelua opetuksen aikana)
Itsenäistä opiskelua ja työskentelyä Moodlessa

Aktivoivat tehtävät
Opinnäytetyön ideapaperin laatiminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa. Hän tunnistaa ja osaa ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija osaa hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tietosuojan perusteet ja hyödyntää tutkimuseettisiä ohjeita. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet, ja viestiä ja raportoida selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita monipuolisesti eri näkökulmista. Opiskelija osaa hyödyntää ja arvioida kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan keskeiset käsitteet ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden monipuolista soveltamista käytännössä. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja osaa kehittää toimintaa niiden mukaisesti. Opiskelija osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet erittäin hyvin, ja viestiä ja raportoida vaikuttavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettisiä kysymyksiä. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävät (1-11) suoritettu, arviointi hyväksytty- täydennettävä - hylätty
Ideapaperin vertaisarviointi suoritettu, hyväksytty - hylätty

Ideapaperin (12) arviointi arvosanalla 1-5, joka opintojakson arvosana.

Lisätiedot

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritettujen ylemmän korkeakoulututkinnon tai tiedekorkeakoulun syventävillä aineopinnoilla (60 op), edellyttäen kuitenkin, että suoritettujen jaksojen sisällöt vastaavat näiden opintojaksojen sisältöjä.