Terveyden edistäminen (ylempi AMK): Terveyden edistäminen S1923S6_KOPIO
Opetussuunitelman tunnus: S1923S6
- Tutkintonimike
- Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
- Ensihoitaja (ylempi AMK)
- Kätilö (ylempi AMK)
- Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
- Apuvälineteknikko (ylempi AMK)
- Geronomi (ylempi AMK)
- Bioanalyytikko (ylempi AMK)
- Fysioterapeutti (ylempi AMK)
- Osteopaatti (ylempi AMK)
- Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
- Sosionomi (ylempi AMK)
- Jalkaterapeutti (ylempi AMK)
- Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
- Suuhygienisti (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 2 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2023
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Metropolia on jatkuvasti uudistuva monialainen oppimisyhteisö, joka kouluttaa korkealaatuisen, laaja-alaisen ja kansainvälisen ammattitaidon omaavaa ja haluttua työvoimaa koko elinaikaisen oppimisen kaarella. Osaaminen rakentuu yhteistoiminnallisesti ja työelämäläheisesti rikastavassa vuorovaikutuksessa. Digitaalisia, paikallisia ja kansainvälisiä oppimisympäristöjä hyödynnetään monipuolisesti. Jokaisen oppijan ainutlaatuisuutta ja arvokkuutta vaalitaan koko opintojen ajan. Opintojen aikana syntyy innovaatioita työelämän, asiakkaiden ja yhteiskunnan tarpeisiin. Metropolian avoin toimintatapa muuttaa ympäröivää yhteiskuntaa entistä paremmaksi paikaksi meille kaikille. Metropolia ennakoi tulevaisuuden osaamistarpeita, ja toimii innostaen ja rohkaisten opiskelijoita aktiiviseen oman osaamisen kehittämiseen.
Terveyden edistämisen ylempi AMK-tutkinto on tarkoitettu työelämässä oleville korkeakoulututkinnon suorittaneille, jotka haluavat syventää tai suunnata osaamistaan väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen ja sen johtamiseen. Ylempi korkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden työtehtäviin, sekä mahdollisuuden jatko-opintoihin, kuin yliopistoissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Tutkinto-ohjelma on tarkoitettu sosiaali- tai terveysalan tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittaneille, joilla on vähintään kahden vuoden työkokemus asianomaiselta alalta.
Terveyden edistämisen opinnot profiloituvat kehittämään terveyden edistämisen asiantuntijuutta kansainvälisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen osaamisen kriteerien (IUHPE 2016, Core Competencies and Professional Standards for Health Promotion) sekä kansallisten uudistusten, strategioiden ja osaamistarpeiden suuntaisesti. Opinnot ovat laajuudeltaan 90 op ja ne on mahdollista suorittaa työn ohella. Tutkintoon kuuluvat Terveyden edistämisen asiantuntijuusopinnot (40 op), vapaasti valittavat opinnot (15 op) sekä tutkimus- ja kehittämisopinnot (35 op) joihin sisältyy opinnäytetyö.
Koulutuksen tietoperusta, kuten teoriat, mallit ja lähestymistavat, on eri tieteenaloja hyödyntävä ja laaja-alaisesti terveyden edistämisen toiminnan kehittämiseen sovellettava. Opiskelija voi halutessaan kohdentaa opintojaan valitsemalla asiantuntijuusopintojen oppimistehtävien ja opinnäytetyön aiheet sekä vapaavalintaiset opinnot vastaamaan omaa urasuunnitelmaansa. Opinnoissaan voi painottaa esimerkiksi seksuaali- ja lisääntymisterveyden, työhyvinvoinnin, perheiden, nuorten tai ikääntyvien terveyden edistämistä, johtamista tai yrittäjyyttä.
Koulutuksesta valmistuneiden työprofiilit:
Tutkinnon suorittaminen antaa valmiuden toimia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuutta edellyttävissä kehittämis- ja johtamistehtävissä yhteisö- ja organisaatio- sekä kunta- ja maakuntatasoilla. Tulevaisuudessa väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen on kuntien ja sote-alueiden yhteinen tehtävä. Ennaltaehkäisevä työ painottuu entisestään. Terveyttä, hyvinvointia ja toimintakykyä edistävän toiminnan kehittäminen ja johtaminen toteutuvat hallinnonalat ylittävässä ja monialaisessa yhteistyössä sekä yhteistyössä myös järjestöjen ja yritysten kanssa.
Koulutus antaa valmiudet terveyden edistämisen asiantuntijatehtäviin, kuten näyttöön perustuvaan terveyden edistämisen suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen,
monialaiseen verkostoyhteistyöhön sekä koordinointiin ja johtamiseen. Tutkinnosta valmistuneet ovat kriittisiä, kehittämisorientoituneita asiantuntijoita ja he voivat toimia erilaisissa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tehtävissä julkisissa, yksityisissä tai kolmannen sektorin organisaatiossa tai yrittäjänä.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Koulutus toteutetaan yhteistyössä terveyden edistämisen toiminnasta vastaavien organisaatioiden ja asiantuntijoiden kanssa. Tutkinnolla on muiden Terveysalan YAMK tutkintojen kanssa yhteinen neuvottelukunta vuodesta 2019 alkaen. Koulutuksen suunnittelussa on hyödynnetty EU:n Central Baltic -ohjelman rahoittamaa Health Promotion Program (2016-2019, Terveyden edistämisen tulevaisuuden osaaminen) -hanketta (http://hpp.tlu.ee/fi/). Opintosisällöt rakentuvat kansainvälisen terveyden edistämisen yhdistyksen (IUHPE, International Union for Health Promotion and Education) määrittämiin Terveyden edistämisen ammatillisiin ydinkompetensseihin (http://www.ukphr.org/wp-content/uploads/2017/02/Core_Competencies_Standards_linkE.pd f).
Keskeiset sidosryhmät tutkinnon kehittämistyössä ovat THL, HUS, Hyvinvointialueet, Soste, ammattijärjestöt, Metropolialueen kunnat.
Lisätiedot
Opetussuunnitelmasta vastaa tutkintovastaava Arja Liinamo
Opetussuunnitelman ylläpidosta vastaa koulutussuunnittelija Outi Sorri.
Osaamistavoitteet
Metropolia Ammattikorkeakoulusta ylempään ammattikorkeakoulututkintoon valmistuneen opiskelijan osaamista kuvataan eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (EQF) ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston Arene ry:n suositusten mukaisesti.
Yleiset kompetenssit: Kompetenssien kuvaukset
Oppimisen taidot
- jatkuvan oppimisen osaaminen: osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
- osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
- kykenee ohjaamaan ja perehdyttämään muita sekä jakamaan asiantuntijuuttaan
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista sekä arvioimaan yhteisön toiminnan vaikutuksia
- osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
- osaa tehdä vastuullisia ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
- osaa edistää tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
- osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
- kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen
Työyhteisön osaaminen
- osaa kehittää ja johtaa moninaisen ja monialaisen työyhteisön toimintaa sekä parantaa sen työhyvinvointia ja tuottavuutta
- osaa kehittää työelämän viestintää ja vuorovaikutusta osallistavasti ja moninaisuuden huomioon ottaen
- osaa soveltaa teknologian tuomia mahdollisuuksia työelämän viestinnässä ja vuorovaikutuksessa
- osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia sekä johtaa niitä
- osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä
Innovaatio-osaaminen
- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää innovatiivista, asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa
Monikultuurisuusosaaminen
-kykenee johtamaan ja kehittämään monikulttuurisia, kansainvälisiä verkostoja ja työyhteisöjä
- osaa ennakoida alansa globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia
- kykenee vaativaan kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen
Teknologiaosaaminen
- osaa soveltaa teknologian tuomia mahdollisuuksia johtamis-, asiantuntija- ja kehittämistehtävissä
- osaa ennakoida teknologian kehityksen vaikutuksia omaan alaansa ja sen työtehtäviin ja toimintaympäristöön
- osaa edistää teknologian kehittämistä ja sen hyödyntämistä alallaan
- Lataa liite Metropolia's generic competneces MASTER (pdf, 11.37 kt)
- Lataa liite Metropolian YAMK-tutkinnon yhteisen osaamisen kuvaukset (pdf, 11.35 kt)
- Lataa liite Terveyden edistäminen YAMK osaamismatriisi fi eng (pdf, 9.86 kt)
- Lataa liite YAMK opinnäytetyö kuvaus fi en OPS2020 (pdf, 280.02 kt)
- Lataa liite YAMK_opinnäytetyö_arviointikriteerit_fi_en_OPS2020 (pdf, 290.10 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1923S6-1001 |
Tutkimus ja kehittämisopinnot
(Valitaan kaikki ) |
5 | ||||||||||||||
XX00EJ16 | Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet | 5 | ||||||||||||||
S1923S6-1002 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||
S000EM83 | Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu | 10 | ||||||||||||||
S000EM84 | Opinnäytetyön toteutus | 10 | ||||||||||||||
S000EM85 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 10 | ||||||||||||||
S1923S6-1003 |
Terveyden edistämisen asiantuntijuusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
40 | ||||||||||||||
S000EF53 | Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat | 10 | ||||||||||||||
S000FH41 | Terveyden edistäminen kansainvälisessä kontekstissa | 5 | ||||||||||||||
S000ER35 | Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen | 5 | ||||||||||||||
S000ER36 | Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus | 10 | ||||||||||||||
S000ER37 | Terveysviestintä | 5 | ||||||||||||||
S000EF61 | Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen | 5 | ||||||||||||||
S1923S6-1004 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||
Yhteensä | 90 | 45 | 30 | 22 | 23 | 20 | 10 | 16 | 6 | 11.5 | 11.5 | 10 | 10 | 5 | 5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
RAKENNE Ylempi AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
Opinnäytetyö |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Syventävät ammattiopinnot |
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat |
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen |
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus |
Terveysviestintä |
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen |
Vapaasti valittavat opinnot |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Terveyden edistäminen kansainvälisessä kontekstissa |
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::YAMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::ylempi AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022
Eettisyys
Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden. |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat |
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen |
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus |
Terveysviestintä |
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen. |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat |
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen |
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus |
Terveysviestintä |
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja. |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat |
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen |
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus |
Terveysviestintä |
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa. |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat |
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen |
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus |
Terveysviestintä |
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat |
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen |
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus |
Terveysviestintä |
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää |
Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat |
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen |
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus |
Terveysviestintä |
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen |
Luokittelemattomat |
Terveyden edistäminen kansainvälisessä kontekstissa |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
S1923S6-1001 |
Tutkimus ja kehittämisopinnot
(Valitaan kaikki ) |
5 |
XX00EJ16 | Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet | 5 |
S1923S6-1002 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 |
S000EM83 | Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu | 10 |
S000EM84 | Opinnäytetyön toteutus | 10 |
S000EM85 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 10 |
S1923S6-1003 |
Terveyden edistämisen asiantuntijuusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
40 |
S000EF53 | Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat | 10 |
S000FH41 | Terveyden edistäminen kansainvälisessä kontekstissa | 5 |
S000ER35 | Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen | 5 |
S000ER36 | Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus | 10 |
S000ER37 | Terveysviestintä | 5 |
S000EF61 | Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen | 5 |
S1923S6-1004 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15 ) |
15 |