Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ42-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.10.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eeva Tawast
Merja Lahdenperä
hyvinvointi vanhustyö 1
Vastuuopettaja
Heidi Oilimo
Ryhmät
SXC23S2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00EQ42

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 43 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ti 21.10.2025 klo 09:30 - 11:45
(2 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Ti 21.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
Ke 22.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Ke 22.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPA2007 Oppimistila
Ma 27.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Ma 27.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Ti 28.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Ti 28.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Ti 11.11.2025 klo 10:00 - 15:00
(5 t 0 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
Ti 18.11.2025 klo 10:00 - 15:00
(5 t 0 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
Ti 25.11.2025 klo 10:00 - 15:00
(5 t 0 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
Ke 26.11.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Sote-työelämäpäivä - Vuoro 1
Ke 26.11.2025 klo 12:45 - 15:00
(2 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPA5025 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
- osaa kuvailla keinoja edistää ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja terveyttä
- suunnittelee ja toteuttaa ennaltaehkäisevää ikääntyneiden ihmisten terveyttä ja hyvinvointia tukevaa toimintaa teknologian mahdollisuudet huomioiden
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle

Sisältö

- ikääntyneiden terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen perusteet
- terveyskäyttäytyminen ja terveysriskien ennaltaehkäisy
- ehkäisevän mielenterveystyön perusteet ja psykososiaalinen tukeminen
- ikääntyminen ja ravitsemus
- etäpalveluiden hyödyntäminen ohjauksessa
- seksuaalisuus ja seksuaaliterveys ikääntyessä
- motivoivat menetelmät terveyden edistämisessä

Työmuodot

Aktivoiva luento
Etäopetus
Itsenäinen verkko-opiskelu
Kenttätyöskentely
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ yhteistoiminnallinen oppiminen
Projekti + projektiin kuuluvat kirjalliset tehtävät
Reflektointi

Aika ja paikka

LÄHIOPETUS

• 21.10. ap Orientaatio ap + ip Mielen hyvinvoinnn edistäminen
• 22.10. ap Terveyden edistäminen + Mielen hyvinvoinnin edistäminen
• 27.10. ap ja ip projektin suunnittelua
• 28.10. ap Hyvinvointia edistävät etäpalvelut, ip Ravitsemus

PROJEKTIN TOTEUTUKSET

Tiistaisin: 11., 18. ja 25.11.

PROJEKTIN PURKU
• 26.11. klo 12:45-14:45 kampuksella

Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaalia Moodlessa. Myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Suosituskirjallisuus (osin Moodlessa) oppimistehtävän tekemiseen osoitetaan viimeistään opetuksen alkaessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projekti työelämäyhteistyössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h opiskelijan työaikaa

Lisätietoja opiskelijoille

TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille? (8.8.2024) (pdf-tiedosto)

ERITYINEN TUKI

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

LISÄKSI

Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksestä. Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINNISTA JA TEHTÄVISTÄ

- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
- Arvioinnin pääpaino onnistuneessa projektioppimisessa ja hyvässä työelämäyhteistyössä (työelämäpalaute). Projektin kirjalliset tehtävät (kokonaisuus: suunnitelma + raportti) arvioidaan numeerisesti.
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa.
- Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä -> tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle-työtilasta.


ARVIOINTIKRITEERIT

Tyydyttävä (1-2)
- tunnistaa ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- tunnistaa erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- tunnistaa seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Hyvä (3-4)
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa kuvailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- osaa kuvailla teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Kiitettävä (5)
- osaa arvioida ennaltaehkäisevän työn merkitystä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa vertailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa arvioida seksuaaliterveyden merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
- osaa analysoida teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun