Pelilliset menetelmät terveyden ja hyvinvoinnin tukena (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EN46-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2023 - 14.05.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.05.2023 - 31.08.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Degree Programme in Social Services
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Viestinnän tutkinto-ohjelma
- Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
- Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
- Optometrian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jouni Piekkari
- Opintojakso
- SX00EN46
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 14.08.2023 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Pelilliset menetelmät terveyden ja hyvinvoinnin tukena SX00EN46-3003 |
MPC4010
Dojo
|
Tavoitteet
Opiskelija
- Tietää pelillisyyden teoreettiset perusteet
- Ymmärtää pelaamisen yhteiskunnallista merkitystä
- Tunnistaa erilaisia digitaalisia ja manuaalisia pelimuotoja
- Osaa tuottaa teemallisen hyötypelin ja ohjata sitä
- Tunnistaa pelillisyyden käyttökohteita ja osaa hyödyntää pelillistämistä osana sosiaali- ja terveysaloilla tehtävää työtä.
Sisältö
- Pelillisyyden teoreettiset perusteet
- Pelillisyyden perusperiaatteet
- Pelaamisen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa ja vaikutukset yksilöihin
- Pelillisyyden hyödyntäminen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Esimerkkejä pelillistetyistä menetelmistä sosiaali- ja terveysalalla (lautapelit, roolipelit, seppo.io-pelialusta, muut valmiit digitaaliset peliympäristöt)
- Oman hyötypelin suunnittelu, toteutus, arviointi ja dokumentointi (teema-alueina esimerkiksi: nuorten vanhempien kanssa tehtävä työ, sukupuolisensitiivisyys, liikunnallisuus)
- Pelillisen tilanteen ohjausosaaminen
Aika ja paikka
KONTAKTIOPETUS AJAT JA PAIKAT
Opettaja: Jouni Piekkari, sosiaalialan lehtori
Vierailijat: alan asiantuntijoita eri järjestöistä, vahvistetaan myöhemmin.
to 25.5. 9:00 - 16:00 (MPC4010, Myllypuron kampus)
pe 26.5. 9:00- 16:00 (MPC4010)
to 1.6. 9:00-16:00 (MPC4010)
pe 2.6. 9:00-16:00 (MPC4010)
ke 7.6. 9:00-16:00 (MPC4010)
to 8.6. 9:00-16:00 (MPC4010)
ma 14.8. 12:00-16:00 (zoom: https://metropolia.zoom.us/j/6732626024 7)
Kontaktiopetuksen tila saattaa muuttua ryhmäkoosta riippuen, ilmoitetaan ennen opetuksen alkua.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ja verkkomateriaalit Moodle-työtilassa. Työtila-avain
Opetusmenetelmät
* Opintojakso antaa valmiuksia ymmärtää pelillisyyden merkitystä ja hyödyntää sitä erityisesti sosiaali- ja terveysalalla terveyden, hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä. Opintojaksolla tutustut erilaisiin hyötypeleihin ja niiden käyttöön ohjaustyössä.
* Opintojakson yhteydessä opiskelija toteuttaa monialaisessa tiimissä pienimuotoisen hyötypelin valitsemalleen kohderyhmälle. Opiskelija osaa hyödyntää pelillistämistä osana sosiaali- ja terveysaloilla tehtävää työtä.
OPETTAJA: Jouni Piekkari, sosiaalialan lehtori
VIERAILIJAT: alan asiantuntijoita eri järjestöistä, vahvistetaan myöhemmin.
Opetuksen sisällöt ja materiaalit erillisessä MOODLE-työtilassa (työtila-avain ilmoitetaan myöhemmin).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kriteerit (hyväksytty/hylätty):
1. Aktiivinen läsnäolo opetuksessa min 80 % kontaktiopetuksesta. 40%
2. Oppimintehtävien hyväksytty suorittaminen. 60%