Bioanalytiikka: SXJ25S2
Opetussuunitelman tunnus: SXJ25S2
- Tutkintonimike
- Bioanalyytikko (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2025
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Opetussuunnitelma vastaa tutkintovaatimuksia, työelämän osaamis- ja kehittämistarpeita sekä kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön vaatimuksia. Siinä korostuvat opiskelijalähtöinen sekä oppimis- ja osaamisperustainen ajattelu. Osaamistavoitteet kertovat opiskelijalle, minkälaista osaamista häneltä edellytetään sekä auttavat häntä arvioimaan omaa oppimistaan. Bioanalytiikan opetussuunnitelman tuottama osaaminen vastaa European Qualification Framework (EQF) tasoa 6.
Opetussuunnitelma tarjoaa opiskelijalle oppijan polun, jonka avulla hän laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman. Opintojakson vähimmäislaajuus on yksi (1) opintopiste. Opetussuunnitelma rakentuu tutkinto- ja alakohtaisista opinnoista, työelämäosaamisen profiloitumisopinnoista (TOP), vapaasti valittavista opinnoista, yhteisistä monialaisista innovaatio-opinnoista (MINNO 1,2,3) ja opinnäytetyöstä. Opetussuunnitelmaan sisältyy eurooppalaisten korkeakoulujen U!REKA SHIFT -yhteistyönä tuotettua opintosisältöä.
Opetustarjonta on suunniteltu siten, että opiskelijalla on mahdollisuus opiskella 30 op lukukautta kohden. Bioanalytiikan tutkinto sisältää harjoittelua ammattikorkeakoulun oppimisympäristöissä ja terveydenhuollon laboratorioissa yhteensä 75 opintopistettä.
Oppimisen lähtökohtana ovat ammatillisesta käytännöstä nousevat tilanteet ja haasteet, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja ja uudenlaisia toimintatapoja. Opetus toteutuu osin projektityöskentelynä, johon kuuluvat oman alan työelämää kehittävät hankkeet ja projektit. Osaaminen syvenee ja laajenee erilaisissa oppimisympäristöissä, esimerkiksi simulaatioissa, palvelutoiminnassa ja innovaatiokeskittymissä. Opiskelu toteutuu lähi- ja verkko-opintoina. Verkko-opiskelu edellyttää opiskelijalta hyvää motivaatiota ja itseohjautuvuutta. Opetusteknologiset ratkaisut lisäävät joustavuutta ja vaihtoehtoisia opiskelutapoja. Opiskelumuodosta riippumatta opiskelija on oman oppimisensa vastuunkantaja. Harjoittelut tehdään ammattikorkeakoulun opetuslaboratorioissa ja terveysalan laboratoriopalveluissa sekä mahdollisesti muissa tutkimuslaboratorioissa.
Opiskelijan osaamista arvioidaan opintojen aikana Metropolian yhteisten ja bioanalyytikon tutkintokohtaisten kompetenssien avulla. Opiskelija saa valmiudet jatkuvaan osaamisensa kehittämiseen ja jatko-opintoihin. Osaamistavoitteet on määritelty työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä, ja ne kuvaavat työelämälle opiskelijan osaamisen ja valmiudet erilaisiin työtehtäviin. Osaamisperustainen opetussuunnitelma mahdollistaa opiskelijaliikkuvuuden korkeakoulujen sisällä ja välillä. Lisäksi se helpottaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) sekä eri maissa suoritettujen tutkintojen vertailua.
Kansainvälisyys kuuluu jokaisen oppijan polkuun kansainvälisenä opiskelijavaihtona, harjoitteluna tai kotikansainvälisinä opintoina, kuten englannin- ja suomenkielisten tutkinto-ohjelmien yhteisinä opintoina tai avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina. Osa opetussuunnitelman opinnoista voidaan toteuttaa myös englanniksi. Opetussuunnitelma palvelee tietolähteenä myös työelämää ja kansainvälisiä kumppaneita.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelma perustuu valtakunnallisesti määriteltyihin bioanalyytikon kompetensseihin sekä ammattikorkeakoulusta valmistuvien yleisiin kompetensseihin. Opetussuunnitelma on tehty yhteistyössä työelämän ja opettajien kanssa. Kehittämistyössä on ennakoitu terveydenhuollon laboratoriotoiminnan muutoksia, kuten robotisaation ja tekoälyn lisääntymistä. Työelämäedustajat pitävät bioanalyytikon perusosaamisen varmistamista edelleen tärkeänä. Asiakaslähtöisten laboratoriopalveluiden organisointi ja kehittäminen sekä kestävä kehitys korostuvat tulevaisuudessa. Bioanalytiikan neuvottelukunta on käsitellyt opetussuunnitelmaa kokouksissaan ja todennut, että se vastaa hyvin työelämän nykyisiä ja tulevia osaamisvaatimuksia.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on uusi ja tehty 18.12.2024.
OPS:ta SXJ24S1 on kopioitu seuraavat opintojaksot: Asiantuntijaviestintä ja ammatillinen englanti, Tutkimus- ja kehitystyön perusteet, Solubiologia, Kliinisen genetiikan tutkimukset
OPS.sta SXJ25K2 on kopioitu seuraavat opintojaksot: Laboratoriotyön perusteet, Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi 2, Solubiologia, Kliinisen genetiikan tutkimukset, Opinnäytetyön suunnittelu, Opinnäytetyön toteutus, Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte,
OPS:sta SXR25S2 on kopioitu seuraavat opintojaksot: Oppimisen ja opiskelun valmiudet, Ammatilliset valmiudet laboratoriopalveluihin sosiaali- ja terveysalalla, Laboratoriotyön fysikaaliset sovellukset, Laboratoriotyön matemaattiset sovellukset, Kemia, Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi 1, Vieritestaus ja terveysteknologia, Kliinisen immunologian tutkimukset, Biokemia, Lääketieteen osa-alueet: sisätaudit ja kirurgia, Kliinisen kemian tutkimukset, Kliinisen hematologian tutkimukset, Kliinisen fysiologian tutkimukset, Kliinisen neurofysiologian sekä isotooppilääketieteen tutkimukset, Kliinisen mikrobiologian tutkimukset: bakteriologia ja mykologia, Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Tekoälyä ja tietoturvaa koskeva osio sisältyy opintojaksoon Oppimisen ja opiskelun valmiudet.
U!REKA-yhteistyön tarjoama kestävää kehitystä käsittelevä opintojakso (1 op) tarjotaan itsenäisenä kokonaisuutena.
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö on tutkintovastaava Riitta Lumme.
Opetussuunnitelman ylläpitäjä on koulutussuunnittelija Tanja Kaipiainen
Osaamistavoitteet
Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen opiskelija tuntee bioanalyytikon ammatin toimintaympäristön ja ymmärtää kliinisen laboratoriotoiminnan tärkeänä osana sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmää. Hän osaa kuvata bioanalyytikolta vaadittavaa ydinosaamista. Opiskelija hankkii tietoa ja arvioi sitä kriittisesti. Opiskelija viestii ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa sekä hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä osaamisensa kehittämisessä. Opiskelija ohjaa asiakkaita, toteuttaa näytteenottotoimintaa laatujärjestelmän mukaisesti sekä toimii asiakaspalvelu- ja näytteenottotilanteissa ammatillisesti. Opiskelija käyttää tavallisimpia laboratoriovälineitä ja menetelmiä sekä osaa suorittaa joitakin vieritestejä ja selittää niissä käytettävien menetelmien ja laitteiden periaatteita.
Toisen opiskeluvuoden jälkeen opiskelija laajentaa osaamistaan ammattiaineissa. Hän arvioi laboratoriotutkimusprosessia kliinisen laboratoriotyön eri alueilla sekä perustelee laboratoriotutkimusten merkitystä potilaan hoidossa. Opiskelija ohjaa ja opettaa asiakkaita sekä laatii ohjausmateriaalia. Hän suunnittelee ja toteuttaa näytteenoton, näytteiden käsittelyn, säilytyksen ja kuljetuksen. Opiskelija analysoi näytteitä ja suorittta potilastutkimuksia laatuvaatimusten ja suositusten mukaisesti. Hän osaa selittää laboratoriotoiminnassa käytettävien laitteiden ja menetelmien periaatteet. Opiskelija tuntee laboratoriotoiminnan ajankohtaisia tutkimus- ja kehityshaasteita ja hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa. Hän sisäistää ammatti- ja tutkimuseettiset periaatteet osaksi ammatillista asiantuntijuuttaan ja toimii niiden mukaisesti. Opiskelija arvioi omaa ammatillista kehittymistään sekä kehittää vuorovaikutus-, ohjaus- ja työyhteisötaitojaan. Hän toimii erilaisissa työ ja oppimisympäristöissä sekä moniammatillisissa tiimeissä kehittävällä työotteella.
Opintojen loppuvaiheessa opiskelija syventää osaamistaan ammattiaineissa. Hän arvioi kriittisesti kliinisen laboratoriotutkimusprosessin toimivuutta erilaisissa terveydenhuoltoon liittyvissä asiakastilanteissa, potilaan hoitoketjussa ja kehittää sitä asiakaslähtöisesti. Opiskelija käyttää perustellusti laadunhallinnan menetelmiä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa ja toimii kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Hän toimii ratkaisukeskeisesti ongelmatilanteissa. Opiskelija arvioi ammatillista kehittymistään suhteessa bioanalyytikon tehtäväalueeseen ja suunnittelee omaa urakehitystään.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | Syksy 2028 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXJ25S2-1001 |
Bioanalyytikko kliinisen laboratoriotyön osaamisen tunnistajana
(Valitaan kaikki ) |
60 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX45 | Oppimisen ja opiskelun valmiudet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GF91 | Anatomia, fysiologia ja patofysiologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX46 | Ammatilliset valmiudet laboratoriopalveluihin sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX50 | Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi 1 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX92 | Asiakas- ja potilaslähtöisyys | 2 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FS92 | Työelämän ruotsi | 3 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX48 | Laboratoriotyön fysikaaliset sovellukset | 2 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX49 | Laboratoriotyön matemaattiset sovellukset | 3 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FR37 | Laboratoriotyön perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX47 | Kemia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FR39 | Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi 2 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX57 | Vieritestaus ja terveysteknologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX59 | Kliinisen immunologian tutkimukset | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GB11 | Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 1 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXJ25S2-1002 |
Bioanalyytikko kliinisen laboratoriotyön toimijana
(Valitaan kaikki ) |
55 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FR17 | Solubiologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GF93 | Verensiirtotoiminta | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX52 | Biokemia | 3 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX53 | Lääketieteen osa-alueet: sisätaudit ja kirurgia | 2 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX60 | Kliinisen kemian tutkimukset | 10 | |||||||||||||||||||||||||
XX00FV31 | Metropolia Minno 1 | 2 | |||||||||||||||||||||||||
XX00FV32 | Metropolia Minno 2 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX61 | Kliinisen hematologian tutkimukset | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GB13 | Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 2 | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SXJ25S2-1003 |
Bioanalyytikko kliinisen laboratoriotyön osaajana
(Valitaan kaikki ) |
55 | |||||||||||||||||||||||||
XX00FV33 | Metropolia Minno 3 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP48 | Asiantuntijaviestintä ja ammatillinen englanti | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GF94 | Kliinisen mikrobiologian tutkimukset: virukset ja parasiitit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX54 | Kliinisen fysiologian tutkimukset | 4 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FR22 | Kliinisen genetiikan tutkimukset | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00FW79 | Kestävyys eurooppalaisessa kaupunkiympäristössä | 1 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX64 | Kliinisen neurofysiologian sekä isotooppilääketieteen tutkimukset | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP51 | Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX65 | Kliinisen mikrobiologian tutkimukset: bakteriologia ja mykologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GF92 | Kliinisen histologian tutkimukset | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX63 | Kliinisen sytologian tutkimukset | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXJ25S2-1004 |
Bioanalyytikko kliinisen laboratoriotyön kehittäjänä
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX55 | Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GF95 | Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 3 | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SXJ25S2-1006 |
Työelämäosaamisen profiloitumisopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||||||||||||||||
SXJ25S2-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 45 | 60 | 25 | 30 | 30 | 30 | 15 | 30 | 30 | 25 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 0 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 10 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
2014 amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
Bioanalytiikka (AMK)::kompetenssit
Ammattikorkeakoulujen verkostoyhteistyössä laaditut Bioanalyytikon kompetenssit, opintojen keskeiset sisällöt ja miniopintopistemäärät (12.2.2014) Bioanalyytikko toimii aktiivisessa yhteistyössä muiden terveydenhuollon ammattiryhmien kanssa tuottamalla potilaan hoidon ja sen kehittämisen edellyttämiä laboratoriotutkimuksia ja osallistumalla kliinisen laboratoriotyön asiantuntijana moniammatillisten tiimien toimintaan. Laboratoriotutkimusprosessin kokonaisvaltainen hallinta ja siihen liittyvä tutkimusten preanalyyttisten tekijöiden syvällinen ymmärtäminen ja prosessin laadunhallinta muodostavat bioanalyytikon asiantuntemuksen perustan ja erottavat sen muista terveydenhuollon ammateista. Bioanalyytikon kompetenssikuvauksen päivitystyö valmistui keväällä 2022. Tarkennuksia ja päivityksiä on tehty osaamistavoitteisiin ja sisältöihin. Kompetenssien päivitystyöhön osallistuivat bioanalyytikkoja kouluttavat ammattikorkeakoulut. Kuvausta ovat sen luonnosvaiheessa kommentoineet ammattikorkeakoulujen neuvottelukunnan jäsenet ja Suomen Bioanalyytikkoliitto ry:n liittohallitus.
Asiakaspalvelu- ja ohjausosaaminen, Minimiopintopistemäärä 10 op
• toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti asiakassuhteissa |
Oppimisen ja opiskelun valmiudet |
Ammatilliset valmiudet laboratoriopalveluihin sosiaali- ja terveysalalla |
Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi 1 |
Asiakas- ja potilaslähtöisyys |
Työelämän ruotsi |
Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi 2 |
Vieritestaus ja terveysteknologia |
Kliinisen immunologian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 1 |
Kliinisen kemian tutkimukset |
Metropolia Minno 1 |
Metropolia Minno 2 |
Kliinisen hematologian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 2 |
Metropolia Minno 3 |
Asiantuntijaviestintä ja ammatillinen englanti |
Kliinisen fysiologian tutkimukset |
Kliinisen genetiikan tutkimukset |
Kliinisen neurofysiologian sekä isotooppilääketieteen tutkimukset |
Kliinisen mikrobiologian tutkimukset: bakteriologia ja mykologia |
Kliinisen histologian tutkimukset |
Kliinisen sytologian tutkimukset |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 3 |
Laatu-, turvallisuus- ja riskien hallintaosaaminen, Minimiopintopistemäärä 10 op
• toimii laatujärjestelmän edellyttämällä tavalla. |
Ammatilliset valmiudet laboratoriopalveluihin sosiaali- ja terveysalalla |
Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi 1 |
Laboratoriotyön perusteet |
Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi 2 |
Vieritestaus ja terveysteknologia |
Kliinisen immunologian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 1 |
Solubiologia |
Verensiirtotoiminta |
Biokemia |
Kliinisen kemian tutkimukset |
Kliinisen hematologian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 2 |
Kliinisen fysiologian tutkimukset |
Kliinisen genetiikan tutkimukset |
Kliinisen neurofysiologian sekä isotooppilääketieteen tutkimukset |
Kliinisen mikrobiologian tutkimukset: bakteriologia ja mykologia |
Kliinisen histologian tutkimukset |
Kliinisen sytologian tutkimukset |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 3 |
Laboratoriotutkimus-prosessin preanalyyttinen vaihe, Minimiopintopistemäärä 15 op
• käyttää laboratoriotutkimusnimikkeistöä asiantuntevasti ja selittää laboratoriotutkimusten käyttötarkoituksen |
Ammatilliset valmiudet laboratoriopalveluihin sosiaali- ja terveysalalla |
Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi 1 |
Asiakas- ja potilaslähtöisyys |
Työelämän ruotsi |
Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi 2 |
Vieritestaus ja terveysteknologia |
Kliinisen immunologian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 1 |
Solubiologia |
Verensiirtotoiminta |
Biokemia |
Kliinisen kemian tutkimukset |
Kliinisen hematologian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 2 |
Kliinisen fysiologian tutkimukset |
Kliinisen genetiikan tutkimukset |
Kliinisen neurofysiologian sekä isotooppilääketieteen tutkimukset |
Kliinisen mikrobiologian tutkimukset: bakteriologia ja mykologia |
Kliinisen histologian tutkimukset |
Kliinisen sytologian tutkimukset |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 3 |
Laboratoriotutkimusprosessin analyyttinen vaihe, Minimiopintopistemäärä 90 op
• tekee kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen sekä kliinisen neurofysiologian potilastutkimuksia laatuvaatimusten ja suositusten mukaisesti. Analysoi kliinisen hematologian, immunohematologian, kliinisen histologian ja sytologian, kliinisen immunologian, kliinisen biokemian, kliinisen mikrobiologian, perinnöllisyyslääketieteen näytteitä laatuvaatimusten ja suositusten mukaisesti. |
Ammatilliset valmiudet laboratoriopalveluihin sosiaali- ja terveysalalla |
Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi 1 |
Vieritestaus ja terveysteknologia |
Kliinisen immunologian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 1 |
Solubiologia |
Verensiirtotoiminta |
Biokemia |
Kliinisen kemian tutkimukset |
Kliinisen hematologian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 2 |
Kliinisen fysiologian tutkimukset |
Kliinisen genetiikan tutkimukset |
Kliinisen neurofysiologian sekä isotooppilääketieteen tutkimukset |
Kliinisen mikrobiologian tutkimukset: bakteriologia ja mykologia |
Kliinisen histologian tutkimukset |
Kliinisen sytologian tutkimukset |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 3 |
Laboratoriotutkimusprosessin postanalyyttinen vaihe, Minimiopintopistemäärä 10 op
• arvioi laboratoriotutkimustulosten kiireellisyyden sekä niistä tiedottamisen merkityksen potilaan hoidossa ja toimii niiden edellyttämällä tavalla |
Ammatilliset valmiudet laboratoriopalveluihin sosiaali- ja terveysalalla |
Vieritestaus ja terveysteknologia |
Kliinisen immunologian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 1 |
Solubiologia |
Verensiirtotoiminta |
Biokemia |
Kliinisen kemian tutkimukset |
Kliinisen hematologian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 2 |
Kliinisen fysiologian tutkimukset |
Kliinisen genetiikan tutkimukset |
Kliinisen neurofysiologian sekä isotooppilääketieteen tutkimukset |
Kliinisen mikrobiologian tutkimukset: bakteriologia ja mykologia |
Kliinisen histologian tutkimukset |
Kliinisen sytologian tutkimukset |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 3 |
Laboratoriotyön ammattieettinen osaaminen ja ammatillisuus, Minimiopintopistemäärä 5 op
• toimii kliinisen laboratorioalan ja terveydenhuollon arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti |
Oppimisen ja opiskelun valmiudet |
Ammatilliset valmiudet laboratoriopalveluihin sosiaali- ja terveysalalla |
Asiakas- ja potilaslähtöisyys |
Työelämän ruotsi |
Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi 2 |
Kliinisen immunologian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 1 |
Solubiologia |
Verensiirtotoiminta |
Biokemia |
Kliinisen kemian tutkimukset |
Metropolia Minno 1 |
Metropolia Minno 2 |
Kliinisen hematologian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 2 |
Metropolia Minno 3 |
Asiantuntijaviestintä ja ammatillinen englanti |
Kliinisen fysiologian tutkimukset |
Kliinisen genetiikan tutkimukset |
Kestävyys eurooppalaisessa kaupunkiympäristössä |
Kliinisen neurofysiologian sekä isotooppilääketieteen tutkimukset |
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet |
Kliinisen mikrobiologian tutkimukset: bakteriologia ja mykologia |
Kliinisen histologian tutkimukset |
Kliinisen sytologian tutkimukset |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 3 |
Luonnontieteellinen ja lääketieteellinen osaaminen, Minimiopintopistemäärä 20 op
• arvioi ihmisen elimistön perustoimintoja, poikkeavuuksia tautiprosesseissa ja soveltaa näitä tietoja toiminnassaan |
Anatomia, fysiologia ja patofysiologia |
Laboratoriotyön fysikaaliset sovellukset |
Laboratoriotyön matemaattiset sovellukset |
Laboratoriotyön perusteet |
Kemia |
Vieritestaus ja terveysteknologia |
Kliinisen immunologian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 1 |
Solubiologia |
Verensiirtotoiminta |
Biokemia |
Lääketieteen osa-alueet: sisätaudit ja kirurgia |
Kliinisen kemian tutkimukset |
Kliinisen hematologian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 2 |
Kliinisen fysiologian tutkimukset |
Kliinisen genetiikan tutkimukset |
Kliinisen neurofysiologian sekä isotooppilääketieteen tutkimukset |
Kliinisen mikrobiologian tutkimukset: bakteriologia ja mykologia |
Kliinisen histologian tutkimukset |
Kliinisen sytologian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 3 |
Tutkimus-, kehittämis- ja johtamisosaaminen, Minimiopintopistemäärä 20 op
• osallistuu terveydenhuollon ja kliinisen laboratoriotoiminnan kehittämishankkeisiin ja -projekteihin moniammatillisissa tiimeissä |
Työelämän ruotsi |
Metropolia Minno 1 |
Metropolia Minno 2 |
Metropolia Minno 3 |
Asiantuntijaviestintä ja ammatillinen englanti |
Kestävyys eurooppalaisessa kaupunkiympäristössä |
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 3 |
Luokittelemattomat |
Kliinisen mikrobiologian tutkimukset: virukset ja parasiitit |
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022