Apuvälinetekniikka: Apuvälinetekniikka SXA25S2
Opetussuunitelman tunnus: SXA25S2
- Tutkintonimike
- Apuvälineteknikko (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2025
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Metropolia Ammattikorkeakoulun apuvälineteknikon tutkinnon tavoitteena on kouluttaa osaavia, innovatiivisia ja omaa työtään kehittäviä ammattilaisia, jotka vastaavat muuttuvan yhteiskunnan ja teknologian kehityksen asettamiin vaatimuksiin. Alan nopea kehitys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet haastavat ammattilaisia jatkuvaan oppimiseen ja uusien ratkaisujen löytämiseen. Sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluiden kasvavan tarpeen mukaisesti koulutuksessa painotetaan laaja-alaista teknistä osaamista, kykyä monialaiseen yhteistyöhön sekä asiakkaan ja hänen ympäristönsä kokonaisvaltaista huomioimista.
Apuvälineteknikon koulutuksessa korostuvat erityisesti teknologian soveltaminen,sekä asiakkaan toimintakyvyn tukeminen yksilöllisesti räätälöityjen ratkaisujen avulla. Opinnot edellyttävät opiskelijalta aktiivisuutta, vastuullisuutta, kykyä toimia yhteistyössä eri ammattiryhmien kanssa sekä oman ammatillisen osaamisen arviointia ja kehittämistä.
Apuvälinetekniikan opinnoissa asiakasosaaminen on keskeinen osa koulutusta. Se tarkoittaa kykyä ymmärtää asiakkaan yksilöllisiä tarpeita ja toiveita sekä taitoa kommunikoida selkeästi. Opiskelijat oppivat huomioimaan asiakkaan toimintakyvyn kokonaisvaltaisesti ja tekemään yhteistyötä monien eri ammattiryhmien kanssa, jotta apuvälineet voidaan räätälöidä juuri käyttäjän elämänlaadun parantamiseksi.
Ratkaisukeskeisyys ja ongelmanratkaisutaito tukevat asiakaskohtaisten haasteiden selvittämistä. Potilasturvallisuuden vaatimukset edellyttävät vastuuntuntoa ja tarkkuutta. Alalla tarvitaan myös mukautuvuutta ja halua oppia uutta.
Koulutukseen sisältyy ammattitaitoa edistävää harjoittelua, joka voi toteutua esimerkiksi työpajatyöskentelynä, projekteina sekä työelämäharjoitteluna. Apuvälineteknikon koulutuksen opinnot toteutuvat Metropolia Ammattikorkeakoulussa Myllypuron kampuksella, jossa modernit oppimisympäristöt, teknologialaboratoriot sekä yhteistyö työelämäkumppaneiden ja asiakkaiden kanssa tarjoavat ainutlaatuiset mahdollisuudet monialaiseen ja käytännönläheiseen oppimiseen.Koulutuksen aikana opiskelijalla on mahdollisuus hakeutua kansainväliseen opiskelijavaihtoon. Kansainvälistä osaamista kartutetaan myös projekteissa, joissa tehdään yhteistyötä ulkomaisten vaihto-opiskelijoiden kanssa.
Opintojen suunnittelu on joustavaa: omat valinnat ja aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) mahdollistavat henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) laatimisen. Opiskelijan HOPSia päivitetään ja ohjataan opintojen edetessä yksilöllisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma on kehitetty yhteistyössä opiskelijoiden, alumnien, työelämän eri toimijoiden ja koulutusohjelman neuvottelukunnan kanssa. Kokouksessaan 28.11.2024 apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelman neuvottelukunta totesi ehdotetut päivitykset popetussuunnitelmaan hyväksi sekä hyväksyi kommentointikierroksella 30.1.2025 muutosehdotukset. Eri yhteistyömuotojen kautta, kuten työelämän kanssa toteutettavissa projekteissa ja työelämäharjoitteluun liittyvissä ohjaus- ja arviointikäytänteissä, saadaan työelämätietoa, jota käytetään hyväksi opetussuunnitelman jatkokehittämisessä. Tätä opettussuunnitelmaa on kehitetty myös tutkinto-ohjelman akreditoinnin palauttetta hyödyntäen. Akreditoinnista vastasi International Society for Prosthetics and Orthotics. Lukukausittain järjestettävissä opiskelijaryhmäkohtaisissa kehittämiskeskusteluissa saadaan ehdotuksia ja tietoa liittyen opetussuunnitelman kehittämiseen sekä opintojen toteutukseen.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on kopioitu opetussuunnitelmasta SXA24s1, johon on tehty muutoksia.
Kestävyys eurooppalaisessa kaupunkiympäristössä opintojakso on opetussuunnitelmassa itsenäisenä opintojaksona.
Tietoturvaa ja tekoälyä koskevat sisällöt sisältyvät opintojaksoon Oppimisen ja opiskelun valmiudet.
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö on Toni Nisula ja ylläpitäjä Auli Räsänen.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | Syksy 2028 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXA25S2-1001 |
Orientoituminen opintoihin ja apuvälinealaan
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX45 | Oppimisen ja opiskelun valmiudet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP49 | Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GH17 | Anatomia ja fysiologia 1 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP48 | Asiantuntijaviestintä ja ammatillinen englanti | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GD90 | Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus | 3 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX92 | Asiakas- ja potilaslähtöisyys | 2 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GF41 | Apuvälinetekniikan ammatilliset perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA25S2-1002 |
Toimintakyvyn ja apuvälineiden perusteet
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP66 | Anatomia ja fysiologia 2 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GF40 | Yksilöllisten apuvälineiden materiaalit ja valmistustekniikat | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FO36 | Lääketieteelliset perusopinnot kuntoutusalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GE44 | Ikäteknologia | 2 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FS92 | Työelämän ruotsi | 3 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FO37 | Toimintakyvyn arvioinnin perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GF50 | Sääriproteesit TT | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA25S2-1003 |
Liikkumisen ja toimintakyvyn tukeminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP50 | Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GE07 | Tukipohjalliset, erityisjalkineet ja osajalkateräproteesit | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FO38 | Biomekaniikka ja toimintakyvyn arviointi | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GF20 | Liikkumisen apuvälineet 1 - Manuaaliset ja sähköiset liikkumisen apuvälineet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GD98 | Ohjattu kliininen harjoittelu | 4 | |||||||||||||||||||||||||
XX00FW79 | Kestävyys eurooppalaisessa kaupunkiympäristössä | 1 | |||||||||||||||||||||||||
SXA25S2-1004 |
Asiakaskeskeiset apuvälineratkaisut
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GE05 | Vartalon ortoosit | 2 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GE06 | Yläraajan proteesit ja ortoosit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP96 | Lyhyet alaraajan ortoosit - AFO | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GE43 | Liikumisen apuvälineet 2 - Painehaavat ja niiden ehkäisy | 3 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GF43 | 3D-mallinnuksen perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GF55 | Harjoittelu 1 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SXA25S2-1005 |
Apuvälinetekniikan innovaatiot, tutkimus ja kliininen osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
XX00FV31 | Metropolia Minno 1 | 2 | |||||||||||||||||||||||||
XX00FV32 | Metropolia Minno 2 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP51 | Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GE08 | Lyhyet alaraajan ortoosit 2 AFO - Kliinisen osaaminen syventäminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FO40 | Yhteistoimijuus kuntoutuksessa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GF52 | Reisiproteesit TF | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA25S2-1006 |
Syventävä kliininen osaaminen ja tutkimuksellinen kehittäminen apuvälinetekniikassa
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GF58 | Harjoittelu 2 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00FV33 | Metropolia Minno 3 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GF53 | Pitkät alaraajan ortoosit KAFO | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GE09 | Alaraajaproteesit - Kliinisen osaamisen syventäminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA25S2-1007 |
Apuvälinealan asiantuntijuus
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GF59 | Harjoittelu 3 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00GG97 | Liikkumisen apuvälineet 3 - Toiminnallinen istuminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA25S2-1009 |
Työelämäosaamisen profiloitumisopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA25S2-1008 |
Valinnainen opintokokonaisuus ja vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60 | 60 | 20 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 20 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 5 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022