Siirry suoraan sisältöön

Liikkumisen apuvälineet 1 - Manuaaliset ja sähköiset liikkumisen apuvälineetLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: SX00GF20

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee liikkumisen apuvälineiden luovutusperusteet, keskeiset regulaatiot ja toimintakykyyn liittyvät arviointimenetelmät. Hän osaa tunnistaa liikkumisen perustason apuvälineet, kuten manuaalipyörätuolit, ja ymmärtää niiden tekniset ja rakenteelliset perusteet. Lisäksi opiskelija hallitsee sähköpyörätuolien sekä sähköisten lisävoimalaitteiden toiminnallisuudet, ohjauslaitteet ja modulaarisuuden merkityksen yksilöllisten tarpeiden mukauttamisessa.
Opiskelija osaa arvioida apuvälineiden soveltuvuuden käyttäjän tarpeisiin ja toimintaympäristöön sekä suorittaa apuvälineen sovituksen, käytönohjaamisen ja käyttäjän tuen. Hän ymmärtää, miten apuvälineet tukevat itsenäistä liikkumista ja ympäristön hallintaa, ja osaa ohjata asiakasta valitun apuvälineen käytössä tavoitteellisesti ja turvallisesti.

Sisältö

• Apuvälineiden luovutusperusteet ja keskeiset regulaatiot
• Toimintakyky ja oikean apuvälineratkaisun valinta.
• Liikkumisen perustason apuvälineet
• Pyörätuolin valinta
• Pyörätuolien luokittelu ja niiden tekniset perusteet
• Pyörätuolien sähköiset lisävoimalaitteet
• Sähköpyörätuolit ja niidet tekniset perusteet
• Ohjauslaitteet pyörätuolin ja ympäristön hallintaan
• Sähköpyörätuolien modulaarisuus
• Sovitus, arviointi ja käytönohjaus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
·Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
· Opiskelija perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
· Opiskelija arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija kehittää itseään ja työyhteisöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija ei tunne tai osaa käyttää oman ammattialan käsitteitä riittävästi
· Opiskelija käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja ja soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
· Opiskelija ei toimi riittävän asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon turvallisuutta ja ammattialan eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei osoita riittäviä valmiuksia itsensä kehittämiseen ja ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt

Siirry alkuun