Apuvälinetekniikan ammatilliset perusteetLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SX00GF41
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää apuvälinealan kehityksen merkityksen eri aikakausina ja tunnistaa keskeiset virstanpylväät ja innovaatiot. Hän tunnistaa ja ymmärtää alan osaksi kestävää kehitystä niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Opiskelija hallitsee apuvälinepalvelujärjestelmän perusteet ja tunnistaa näissä toimintaympäristöissä apuvälineteknikon roolin ja monipuoliset työnkuvat. Opiskelija ymmärtää ja osaa opintojen edetessä soveltaa apuvälinealaa koskevaa lainsäädäntöä ja regulaatioita. Hän tunnistaa niiden merkityksen asiakas- potilasturvallisuudessa.
Opiskelija ymmärtää ja omaksuu työsuojelun ja -turvallisuuden periaatteet sekä toimintatavat apuvälinealalla sekä yksilöllisten apuvälineiden valmistuksessa. Opiskelija osaa käyttää apuvälineiden valmistuksessa tarvittavia koneita ja laitteita oikein. Hän työskentelee niiden kanssa turvallisesti ja tuntee niiden toimintaperiaatteet perustasolla.
Sisältö
• Apuvälinealan historia ja kehittyminen
• Apuvälineala osana kestävää kehitystä Suomessa ja globaalisti
• Apuvälinepalvelujärjestelmä ja toimintaympäristöt
• Ammattietiikka ja näyttöön perustuva toiminta
• Apuvälinepalveluita koskeva regulaatio ja lainsäädäntö
• Työsuojelu ja -turvallisuus sekä turvallisuustyön organisointi sekä omavalvonta.
• Aseptinen ja ergonominen työskentely
• Apuvälineiden valmistuksessa käytettävät koneet, laitteet sekä työmenetelmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen
Lisätiedot
Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.