Tieto- ja viestintätekniikka: Pelikehitys
Opetussuunitelman tunnus: TXK24S1
- Tutkintonimike
- Insinööri (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2024
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Insinööritutkinnon (AMK) kokonaislaajuus on 240 opintopistettä, joka vastaa neljän vuoden kokopäiväistä opiskelua. Tieto- ja viestintätekniikan ensimmäisen vuoden opinnot koostuvat kahdesta teemasta, Ohjelmisto ja Laitteisto, jotka on jaettu neljään 15 opintopisteen laajuiseen opintojaksoon. Opintojaksoihin on integroitu alaan ja opiskeluun orientoivia aiheita, ammatti- ja projektiopintoja, matematiikkaa, fysiikkaa sekä kieli- ja viestintäopintoja, jotka mahdollistavat ilmiölähtöisen oppimisen. Ensimmäisenä vuonna opiskelu tapahtuu pienryhmissä, jotka työskentelevät kokopäiväisesti.
Ammatillinen pääaine valitaan 1.vuoden opintojen loppuvaiheessa. Pääaineopinnot kehittävät ja syventävät opiskelijan ammatillista osaamista. Pääaineet ovat hyvinvointi- ja terveysteknologia, ohjelmistotuotanto, pelikehitys, web-tekniikat ja digitaalinen media sekä älykkäät IoT-järjestelmät. Älykkäät IoT-järjestelmät pääaineessa opiskelevilla on mahdollisuus syventyä joko sulautettuihin IoT-laitteisiin tai IoT ja tietoverkkoihin. Ohjelmistotuotanto-pääaine toteutetaan sekä suomeksi että englanniksi, joista suomenkielinen opintopolku painottuu pääaineopintojen loppupuolella koneoppimiseen ja englanninkielinen opintopolku mobiilikehitykseen. Älykkäät IoT-järjestelmät ja mobiilikehityspainotteinen ohjelmistotuotanto toteutetaan englanniksi yhdessä kansainvälisen Information Technology tutkinto-ohjelman kanssa.
Koulutuksen rakenne (240 op)
• Orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan 60 op
• Suuntaavat pääaineopinnot 30 op
• Syventävät pääaineopinnot 65 op
• Yhteiset pääaineopinnot 25 op
• Vapaasti valittavat opinnot 15 op
• Harjoittelu 30 op
• Opinnäytetyö 15 op
Opintojen sisältö perustuu työelämäläheisyyteen ja osittain ilmiölähtöiseen oppimiseen. Osa opinnoista on yhteydessä soveltuvin osin Metropolian innovaatiokeskittymiin ja siellä mahdollisesti käynnissä oleviin monialaisiin projekteihin. Opintojaksojen toteutuksissa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet soveltuvin osin. Opiskelijalla on myös mahdollisuus suorittaa osa opinnoista vaihto-opiskelijana kansainvälisissä partnerikorkeakouluissa. Työharjoittelussa opiskelija pääsee soveltamaan tietoja ja taitoja käytäntöön ja kehittyy ammatillisesti työssä oppimalla.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelma perustuu työelämän osaamistarpeisiin ja insinöörin ammatillisiin vaatimuksiin, joita on tunnistettu useissa työryhmissä yrityselämän kanssa ja neuvottelukunnassa. ICT ja tuotantotalous neuvottelukunta käsitteli opetussuunnitelman viimeksi maaliskuussa 2022.
Ensimmäisen vuoden opinnot muodostuvat kahden teeman ympärille antaen opiskelijalle laajan kuvan koko tieto- ja viestintätekniikan alaan ja sen sovelluksiin. Osa ammattiopinnoista perustuu alalla kansainvälisesti tunnettujen sertifioidun koulutuksen varaan. Tällöin saavutetaan parempi kansainvälinen vertailtavuus, tunnettavuus sekä laatutaso.
Lisätiedot
KOPIOITU TXK23S1 OPS.
Muutokset:
- Kaikille yhteinen kansantaloustieteen perusteet opintojakso korvattu opintojaksolla Kansantalous ja kestävä kehitys.
Ylläpitäjä: Mira Myllärinen
Osaamistavoitteet
Tutkinnon osaamismatriisi ja tutkinnon osaamistavoitteiden kuvaukset ovat tämän opetussuunnitelman liitteenä.
- 1. Koko opetussuunnitelma
- Hyvinvointi- ja terveysteknologia
- Ohjelmistotuotanto: koneoppimispainotteinen
- Ohjelmistotuotanto: mobiilikehityspainotteinen (englanniksi)
- Pelikehitys
- Web-kehitys ja digitaalinen media
- Älykkäät IoT-järjestelmät: IoT ja tietoverkot (englanniksi)
- Älykkäät IoT-järjestelmät: Sulautetut IoT-laitteet (englanniksi)
- Lataa liite AMK-opinnäytetyön arviointikehikko FI & EN 2022 (pdf, 192.87 kt)
- Lataa liite ICT_Competence Matrix 2024 (pdf, 50.60 kt)
- Lataa liite ICT_osaamismatriisi 2024 (pdf, 82.16 kt)
- Lataa liite IT Competencies (pdf, 332.86 kt)
- Lataa liite Tieto- ja viestintätekniikan osaamistavoitteet (pdf, 15.26 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TXK24S1-1001 |
Orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan
(Valitaan kaikki ) |
60 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EW75 | Ohjelmisto 1 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EW76 | Ohjelmisto 2 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EW77 | Laitteisto 1 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EW78 | Laitteisto 2 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TXK24S1-1002 |
Suuntaavat pääaineopinnot
(Valitaan yksi ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
TXK24S1-1006 |
Pelikehityksen perusteet
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EW54 | Pelisuunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EW58 | Pelimoottorit | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EW57 | Pelimatematiikka | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EW59 | C++ ohjelmointi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EX64 | Peligrafiikan perusteet | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EX65 | Portfolioprojekti 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TXK24S1-1009 |
Syventävät pääaineopinnot
(Valitaan yksi ) |
65 | ||||||||||||||||||||||||||||
TXK24S1-1014 |
Pelikehitys
(Valitaan kaikki ) |
65 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EW60 | Pelifysiikka | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EW61 | Tietorakenteet ja algoritmit | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EX66 | Tietorakenteiden ja algoritmien harjoitustyö | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EW64 | Portfolioprojekti 2 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EX67 | C++ -ohjelmoinnin jatkokurssi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EW66 | Pelisovellusten taustajärjestelmät | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EW67 | Grafiikkaohjelmointi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EW68 | Portfolioprojekti 3 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EX15 | Pelituotteen julkaisu ja analytiikka | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TXK24S1-1019 |
Yhteiset pääaineopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
25 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EA51 | Tekniikan alan ruotsi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EF54 | Suomi toisena kielenä: työelämän suomi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EX68 | Tutkimusviestintä | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00FM25 | Kansantalous ja kestävä kehitys | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
TXK24S1-1020 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TXK24S1-1021 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EW79 | Harjoittelu 1 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TX00EW80 | Harjoittelu 2 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TXK24S1-1022 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 60 | 60 | 50 | 60 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 20 | 40 | 20 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 20 | 0 | 20 | 20 | 10 | 10 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022