Apuvälinetekniikka: Apuvälinetekniikka SXA24S1
Opetussuunitelman tunnus: SXA24S1
- Tutkintonimike
- Apuvälineteknikko (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2024
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Tutkintojen taso:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Tutkinnon profiili:
Katso tutkinnon yleinen kuvaus internet-sivuilta: www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta-nuoret-sosiaali-ja-terveysala/apuvalinetekniikka/
Korkeakoulusta valmistuvien työprofiilit:
Apuvälineteknikko työllistyy sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmään pääasiallisesti apuvälineitä valmistavien yritysten palvelukseen sekä sairaaloiden tai eri laitosten apuvälineyksiköihin. Hänellä on valmiudet toimia itsenäisenä ammatin harjoittajana. Apuvälineteknikko toimii asiakaspalvelutehtävissä, työjohtotasoisena tai vastaavana suunnittelu- ja valmistustehtävissä sekä oman erityisalansa asiantuntijana kuntoutusryhmissä. Hän voi toimia myös myynti- ja markkinointitehtävissä apuvälineitä ja kuntoutuslaitteita toimittavissa yrityksissä. Tulevaisuudessa myös ympäristön hallinnan ja kommunikaation apuvälineet kuuluvat apuvälineteknikon toimenkuvaan.
Apuvälineteknikkokoulutuksen keskeisiä ydinosaamisalueita ovat seuraavat:
1.Asiakaslähtöinen, moniammatillinen osaaminen
2.Apuvälinetarpeen ja toimintakyvyn arviointi
3.Apuvälinepalveluosaaminen
4.Työmenetelmät ja materiaaliosaaminen
5.Yrittäjyys- ja liiketoimintaosaaminen
6.Tutkimus- ja kehittämisosaaminen.
Opiskelussa korostuvat työelämälähtöisyys, kansainvälisyys ja tulevaisuuden haasteet sekä reflektiivinen, kriittinen ja tutkimuksellinen työn ote. Opiskelijalla on mahdollisuus osallistua omaa ammatillista kehittymistään tukeviin moniammatillisiin projekteihin sekä ammattikorkeakoulun sisällä että yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelijalla on myös mahdollisuus kansainväliseen opiskelijavaihtoon.
Erityispääsyvaatimukset:
Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset.
Osaamisperusteinen opetussuunnitelma ja sen osaamistavoitteet kertovat, minkälaista osaamista opiskelijan edellytetään saavuttavan, sekä auttavat opiskelijaa arvioimaan omaa olemassa olevaa osaamistaan ja tulevaa oppimistaan. Opiskelijan omat valinnat, aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen (AHOT) sekä joustavat toteutusmallit mahdollistavat yksilöllisen opintopolun rakentamisen. Opintopolku kuvataan henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa (HOPS).
Opintosuorituksia ja arviointia koskevat säännöt:
Opintosuoritusten ja arvioinnin kriteerit löytyvät kurssisuunnitelmien kohdalta. Kurssin opettaja on vastuussa arvioinnista. Arviointikriteerit ja suoritustavat kerrotaan jokaisen kurssin alussa. Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään kaksiportaista arviointikehikkoa, jollei opintojaksolle ole erikseen opintojaksokohtaisia arviointikriteerejä.
Valmistumisen vaatimukset:
Opintojen suorittaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma on kehitetty yhteistyössä opiskelijoiden, alumnien, työelämän eri toimijoiden ja koulutusohjelman neuvottelukunnan kanssa. Kokouksessaan 15.1.2024 apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelman neuvottelukunta totesi tehdyn kehitystyön hyväksi sekä hyväksyi tehdyt muutosehdotukset. Eri yhteistyömuotojen kautta, kuten työelämän kanssa toteutettavissa projekteissa ja työelämäharjoitteluun liittyvissä ohjaus- ja arviointikäytänteissä, saadaan työelämätietoa, jota käytetään hyväksi opetussuunnitelman jatkokehittämisessä. Lukukausittain järjestettävissä opiskelijaryhmäkohtaisissa kehittämiskeskusteluissa saadaan ehdotuksia ja tietoa liittyen opetussuunnitelman kehittämiseen sekä opintojen toteutukseen.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on kopioitu opetussuunnitelmasta SXA23S1. Opetussuunnitelmassa on kuitenkin huomattavia muutoksia ja on tarkasteltava kuin uutta opetussuunnitelmaa.
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö on Toni Nisula ja ylläpitäjä Auli Räsänen.
- Lataa liite AMK-opinnäytetyön arviointikehikko FI & EN 2022 (pdf, 179.63 kt)
- Lataa liite FINAL Metropolia's generic competences BACHELOR en-GB (pdf, 10.69 kt)
- Lataa liite Framework for evaluation criteria of competence (pdf, 52.97 kt)
- Lataa liite HYVÄKSYTTY KIELTEN JA VIESTINNÄN OPS 2020 YLEISET KUVAUKSET 190926 en-GB 191125 (pdf, 538.22 kt)
- Lataa liite HYVÄKSYTTY KIELTEN JA VIESTINNÄN OPS 2020 YLEISET KUVAUKSET 190926 päivitys 191125 (pdf, 453.60 kt)
- Lataa liite Metropolian AMK-tutkinnon yhteisen osaamisen kuvaukset 190610 (pdf, 10.44 kt)
- Lataa liite Osaamisen arviointikehikko (pdf, 57.50 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXA24S1-1001 |
Orientoituminen opintoihin ja apuvälinealaan
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP45 | Oppimisen ja opiskelun valmiudet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP49 | Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FO41 | Anatomia ja fysiologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP64 | Yksilöllisten apuvälineiden materiaalit ja valmistustekniikat | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP63 | Apuvälinetekniikan ammatilliset perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP65 | 3D-mallinnuksen perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA24S1-1016 |
Asiakkaan kuntoutuksen tukeminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FO40 | Yhteistoimijuus kuntoutuksessa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP66 | Anatomia ja fysiologia 2 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FO36 | Lääketieteelliset perusopinnot kuntoutusalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FO37 | Toimintakyvyn arvioinnin perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP67 | Sääriproteesit TT | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP48 | Asiantuntijaviestintä ja ammatillinen englanti | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA24S1-1003 |
Asiakaskeskeiset apuvälineratkaisut 1
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FQ00 | Harjoittelu 1 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP50 | Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FO38 | Biomekaniikka ja toimintakyvyn arviointi | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP68 | Jalkateräortoosit ja erityisjalkineet | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP96 | Lyhyet alaraajan ortoosit - AFO | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA24S1-1017 |
Asiakaskeskeiset apuvälineratkaisut 2
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FQ04 | Yläraajan ja vartalon ortoosit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP69 | Reisiproteesit TF | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FO39 | Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FQ01 | Harjoittelu 2 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP47 | Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA24S1-1005 |
Asiantuntijuuden kehittäminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP97 | Liikkumisen apuvälineiden perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP70 | Yläraaja- ja osajalkateräproteesit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP51 | Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP98 | Liikkumisen apuvälineet - Toiminnallinen istuminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA24S1-1006 |
Apuvälineosaamisen syventäminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FQ02 | Harjoittelu 3 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP71 | Ikäteknologia ja sähköiset apuvälineratkaisut | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FP99 | Pitkät alaraajan ortoosit KAFO | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA24S1-1007 |
Apuvälinealan asiantuntijuus
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FQ03 | Harjoittelu 4 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SXA24S1-1008 |
Valinnainen opintokokonaisuus ja vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60 | 60 | 15 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 0 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022