Ikäteknologia ja sähköiset apuvälineratkaisutLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SX00FP71
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Ikäteknologia:
Opiskelija kykenee tunnistamaan iäkkäiden ihmisten erityistarpeita ja haasteita kotona asumisen kontekstissa sekä soveltamaan teknologiaa heidän elämänlaatunsa, turvallisuutensa ja itsenäisyytensä parantamiseksi. Hän kehittää teknologisten ratkaisujen osaamistaan ja ymmärtää kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitojen merkityksen iäkkäiden ihmisten ohjauksessa ja tukemisessa teknologian käytössä. Opiskelija oivaltaa myös eettiset näkökulmat ja vastuut ikäteknologian käytössä, erityisesti yksityisyyden ja itsemääräämisoikeuden suhteen
Sähköiset apuvälineratkaisut:
Opiskelija laajentaa kokonaisvaltaista ja asiakaskeskeistä osaamistaan toimintakyvyn arvioinnissa suhteessa sähköisiin apuvälineratkaisuihin. Hän kehittää teknologista osaamistaan ortotiikan ja protetiikan sähköisten ratkaisujen teknologisissa innovaatiossa ja apuvälineratkaisuissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tarpeet ja soveltaa aiempaa osaamistaan parantaakseen asiakkaiden elämänlaatua, turvallisuutta ja itsenäisyyttä. Hän pystyy perustelemaan teknologian tuomat hyödyt ja syventää osaamistaan sähköisten apuvälineratkaisujen eettisissä näkökulmissa.
Opintojaksolla tutustutaan kestävän kehityksen periaatteisiin, joita sovelletaan teknologian ja apuvälineratkaisujen kierrätettävyydessä, pitkäikäisyydessä sekä innovaatioiden hyödyntämisessä, edistäen samalla sosiaalista vastuullisuutta terveydenhuollossa.
Sisältö
Ikäteknologia
• Apuvälineratkaisun käyttäjälähtöinen arviointiosaaminen
• Teknologiset laitteet, sovellukset ja järjestelmät
• Turvallisuustietoisuus
• Eettiset näkökulmat ikäteknologian käytössä
• Ongelmanratkaisukyky
• Käytön opetus ja ohjaus
Sähköiset apuvälineratkaisut:
• Apuvälineratkaisun käyttäjälähtöinen arviointiosaaminen
• Teknologiset tuotteet, laitteet, sovellukset ja järjestelmät
• Turvallisuustietoisuus
• Eettiset näkökulmat
• Ongelmanratkaisukyky
• Käytön opetus ja ohjaus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
· Opiskelija etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
· Opiskelija perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelijaratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija toimii turvallisesti ja alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa · kehittää itseään
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
· Opiskelija arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa tilanteissa
·Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija kehittää itseään ja työyhteisöään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osoittaa ammattialan tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti
· Opiskelija etsii itsenäisesti ammattialansa kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä
· Opiskelija ottaa vastuun asiakkaan/potilaan terveydenhuollon hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta
· lOpiskelija uo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija kehittää alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija kehittää ammattialansa toimintaa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija toimii tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija arvostaa ammattialan tietoperustaa riittämättömästi
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa riittämättömästi
· Opiskelija perustelee toimintaansa riittämättömästi
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
· Opiskelija ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti
· Opiskelija omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija omaa riittämättömät valmiudet ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen
Lisätiedot
Käytetään arviointikehikkoa, asiantuntija