Siirry suoraan sisältöön

Vanhustyö (ylempi AMK): Vanhustyö (Ylempi AMK)

Opetussuunitelman tunnus: S1622S6

Tutkintonimike
Apuvälineteknikko (ylempi AMK)
Geronomi (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Jalkaterapeutti (ylempi AMK)
Optometristi (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
Osteopaatti (ylempi AMK)
Laajuus
90 op
Kesto
1.5 vuotta (90 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2022
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

Vanhustyön (ylempi AMK) tutkinto on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinnon suorittaneille ammattilaisille, jotka haluavat syventää gerontologista osaamistaan ja laajentaa vanhustyön kehittämis- ja johtamisosaamistaan moniammatillisessa ryhmässä. Opiskelijalta vaaditaan kahden vuoden työkokemus ammattikorkeakoulututkintoa vastaavalta alalta.

Tutkintonimike määräytyy opiskelijan aikaisemman tutkinnon mukaan, johon liitetään määre yamk. Metropolia Ammattikorkeakoulun vanhustyö (ylempi amk) tutkinto-ohjelmassa on mahdollisuus suorittaa seuraavat tutkinnot: apuvälineteknikko, yamk; ensihoitaja, yamk; fysioterapeutti, yamk; geronomi, yamk; jalkaterapeutti, yamk; ;optometristi yamk; osteopaatti, yamk; sairaanhoitaja, yamk; sosionomi, yamk; suuhygienisti. yamk; terveydenhoitaja, yamk tai toimintaterapeutti, yamk.

Koulutuksen tavoitteet
Vanhustyön (ylempi AMK) tutkinnon tavoitteena on vahvistaa vanhustyön gerontologista ja moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistoiminta- ja asiantuntijaosaamista sekä johtamis- ja kehittämisosaamista. Opinnot vahvistavat opiskelijan osaamista voimavaraistavassa ja osallistavassa vanhustyössä, monimuotoiseen ja moninaiseen ikääntymiseen perustuvassa asiakasymmärryksessä sekä moninaisten työyhteisöjen, palvelujen ja asiakkuuksien johtamisessa ja kehittämisessä. Opiskelija kehittävät työyhteisöissään tulevaisuuden tarpeisiin ja palvelurakenteen muutoksiin vastaavia ikäihmisten elämänlaatua vahvistavia palveluja erilaisissa asuin- ja toimintaympäristöissä. Kehittämistoiminnallaan opiskelijat vahvistavat sekä omaa että työyhteisöjen gerontolgista osaamista.

Valmistuttuaan opiskelija kykenee:
• soveltamaan toiminnassaan gerontologista tietoa ja vanhustyön eettisiä periaatteita sekä ikääntymiseen moninaisuuteen perustuvaa asiakasymmärrystä
• arvioimaan vanhuspalvelujen toimintaa ja niiden tulevaisuuden muutostarpeita ikäihmisten elämänlaadun ja toimijuuden vahvistumisen näkökulmasta
• hyödyntämään moniasiantuntijuutta ja vahvistamaan asiakaslähtöisyyttä vanhuspalvelujen suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä erilaisissa ikäihmisten asuin- ja toimintaympäristöissä
• vahvistamaan sekä henkilöstö- että asiakastyytyväisyyttä johtaessaan moninaisia työyhteisöjä, palveluja ja asiakkuuksia
• edistämään innovatiivista vanhustyön toimintakulttuuria
• johtamaan ja kehittämään yhteiskunnallisesti kestävää palvelutuotantoa ja asiakkuuksia
• tuottamaan ja soveltamaan tutkimus- ja kehittämistietoa ikäihmisten hyvinvointia ja terveyttä edistävästä näkökulmasta

Opintojen sisältö ja toteutus
Tutkinnon sisältävät opinnot muodostuvat:
• Gerontologinen osaaminen ja kehittäminen 25 op
• Vanhuspalvelujen johtaminen ja kehittäminen 30 op
• Opinnäytetyö 30 op
• Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Koulutus tapahtuu tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa. Opinnot toteutuvat monimuoto-opetuksena, jossa lähi- ja/tai etäopetusta on 2-4 päivää kuukaudessa. Osa opinnoista toteutetaan itsenäisinä verkko-opintoina. Opiskelijoiden on mahdollista osallistua opintojen aikana kansainväliseen yhteistyöhön osana omia opintojaan. Koulutus on mahdollista suorittaa työn ohella. Opiskeluaika on noin 1,5 vuotta.

Uramahdollisuudet
Vanhustyön tutkinto-ohjelmasta valmistuvat osaavat toimia vaativissa vanhustyön kehittämis- ja johtamistehtävissä, jotka edellyttävät kykyä ennakoida, arvioida ja kartuttaa vanhustyön tietoa ja monialaista gerontologista osaamista sekä uudistaa käytäntöjä innovatiivisesti ja kansainvälisesti.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Tutkinto-ohjelmassa saavutettava osaamisen perustuu lukuvuodelle 2017-2018 laadittuun oeptussuunnitelmaan, jossa määriteltiin yhteisessä työpajassa pääkaupunkiseudun vanhustyön parissa työskentelevien kuntien ja järjestöjen asiantuntijoiden sekä ikäihmisiä edustavien kokemusasiantuntijoiden kanssa. Lisäksi analysoitiin tulevaisuuden vanhustyön ja gerontologisen osaamisen tarpeita, erityisesti pääkaupunkiseudun näkökulmasta, perehtymällä sosiaali- ja terveysministeriön ja kuntien strategioihin sekä meneillään olevaan sote-uudistuksen pääkaupunkiseudun kärkihankkeen tavoitteisiin. Lisäksi analysoitiin RAY:n (1.1.2017 alkaen STEA) Eloisa Ikä -ohjelman tavoitteita tulevaisuuden vanhustyön kehittämisen näkökulmasta. Työpajan ja analyysin tulosten pohjalta muodostettiin tutkinnon kompetenssit, joihin perustuvat opetussuunnitelman ydinosaamisen alueita kuvaavat opintokokonaisuudet ja opintojaksot.

Opetussuunnitelman tekemisen aikana arvioitiin tutkinnon painopisteitä ja profilointia yhdessä moninaista ikääntymistä edustavien järjestöjen hanketoimijoiden kanssa. Tutkinnon progfiilissa korostuu voimavaralähtöiseen, osallistuvaan ja moninaiseen ikääntymiseen perustuva gerontologinen osaaminen ja asiakasymmärrys sekä moniasiantuntijuuteen perustuva yhteistoiminta vanhustyön ja palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa, Myös Suomen Geronomiliitto ry on antanut palautetta opetussuunnitelman vastaavuudesta työelämän osaamisen tarpeisiin.

Opetussuunnitelman jatkotyöskentelyssä ja ensimmäisen aloitusryhmän opintojen toteutussuunnittelussa on tarkoitus hyödyntää työelämän asiantuntemusta ja näkemyksiä tulevaisuuden vanhustyön osaamisen tarpeista. Yhteistyötä on jatkettu mm. moninaisuuden näkökulmasta Jade-hankkeen ja Seta ry:n sateenkaariseniorityön kanssa. Opetussuunnitelmasta ja sen toteutuksesta on pyydetty myös palautetta Vanhustyön ja toimintaterapian tutkinto-ohjelmien työelämäneuvottelukunnalta.

Opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt vastaavat kansallisessa (NQF) ja eurooppalaisessa (EQF) ylempien korkeakoulututkintojen viitekehyksissä määriteltyä tasoa 7. Opetussuunnitelma on laadittu osaamisperustaiseksi Metropolian ammattikorkeakoulun strategisten ja Metropolia Master`s kehittämisverkoston yhteisten linjausten mukaisesti. Tässä opetussuunnitelmassa tutkimusmenetelmäopintoja on tarkistettu Metropolian linjausten mukaisesti.

Lisätiedot

Opetussuunnitelma on kopioitu sellaisenaan S1621S6-opetussuunnitelmasta.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2022-2023 2023-2024 Syksy 2022 Kevät 2023 Syksy 2023 1. / 2022 2. / 2022 3. / 2023 4. / 2023 1. / 2023 2. / 2023
S1622S6-1001
Gerontologinen osaaminen ja kehittäminen

(Valitaan kaikki )

25
S000CY16 Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä 5
S000CY17 Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen 5
S000CY18 Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut 5
XX00EJ16 Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5
S000ED61 Vanhustyön syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät 5
S1622S6-1002
Vanhuspalvelujen johtaminen ja kehittäminen

(Valitaan kaikki )

30
S000EP82 Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen 5
S000EQ87 Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta 5
S000EQ06 Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä 5
S000CY23 Vanhustyön strateginen johtaminen 5
S000EQ07 Palvelujen johtaminen 5
S000EQ08 Työyhteisön johtaminen 5
S1622S6-1003
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

30
S000EQ77 Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu 5
S000EQ78 Opinnäytetyön toteutus 10
S000EQ79 Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen 15
S1622S6-1004
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
Yhteensä 90 60 25 30 30 25 15 15 20 10 15 10

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Vanhustyö (YAMK)

Tutkinnon kompetenssit

Kehittämisosaaminen

tarkoittaa kykyä
- reflektoida ja arvioida omaa kehittämisosaamistaan ja määritellä kehittymistavoitteet työelämän tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- johtaa ja toteuttaa työelämän tutkimus- ja kehittämistoimintaa sekä projekteja
- hyödyntää oman asiantuntijuuden muutosta palvelujen tuottamisen ja moninaisten asiakkuuksien sekä näihin liittyvien toimintakulttuurien ja -tapojen laadullisessa kehittämisessä
- tuottaa ja soveltaa tutkimus- ja kehittämistietoa kriittisesti
- arvioida ja mitata kehittämistoiminnan tuloksia ja muutoksia työelämässä
- viestiä ja argumentoida moninaiseen ja monitieteiseen ikääntymiseen liittyvästä tiedosta sekä työelämän tutkimus- ja kehittämistoiminnasta kansallisissa ja kansainvälisissä yhteyksissä kirjallisesti, suullisesti ja digitaalisesti

Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä
Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen
Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Vanhustyön syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta
Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä
Vanhustyön strateginen johtaminen
Palvelujen johtaminen
Työyhteisön johtaminen
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen
Moninainen asiakasymmärrys

tarkoittaa kykyä
- soveltaa monitieteistä gerontologista tietoa omassa ja yhteisön toiminnassa
- tarkastella ja arvioida kriittisesti moninaista ikääntymistä ja erilaisia ikääntymisen ympäristöjä
- analysoida ikääntymisen vaikutuksia ja ikäihmisten asemaa yhteiskunnassa vanhustyön etiikkaan sekä yhdenvertaisuuteen ja moninaisuuteen liittyvään tietoon pohjautuen
- vahvistaa yhteisöllisen moniasiantuntijuuden tuloksena syntyvää ikäihmisen hyvinvointia ja terveyttä
- arvioida ja analysoida moninaisten ikäihmisten ja yhteisöjen toimintaa näiden elämänlaadun, osallisuuden ja toimijuuden näkökulmasta
- arvioida kriittisesti omaa asiakasymmärrystä moninaisesta ikääntymisestä ja asettaa tavoitteita oman osaamisen kehittymiselle

Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä
Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen
Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta
Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä
Vanhustyön strateginen johtaminen
Palvelujen johtaminen
Työyhteisön johtaminen
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen
Palvelujen ja asiakkuuksien johtaminen

tarkoittaa, kykyä
- johtaa ja kehittää organisaatioiden toimintaa asiakaslähtöisesti osallistamalla sekä asiakasta että työyhteisöä
- analysoida, hyödyntää ja soveltaa monitieteistä tietoa moninaisten asiakkuuksien palvelujen johtamisessa ja tuottamisessa strategisten tavoitteiden mukaisesti
- toteuttaa ja hyödyntää asiakaslähtöistä laadunvarmistusta ja omavalvontaa palvelujen tuottamisessa ja laadun arvioinnissa
- johtaa ja kehittää yhteiskunnallisesti kestävää palvelutuotantoa ja asiakkuuksia sekä ottaa vastuuta ja tehdä ratkaisuja yhdenvertaisuuteen ja moninaisuuteen liittyvään tietoon pohjautuen
- dialogiin, yhteistyöhön ja verkostoitumiseen moniasiantuntijuuteen perustuvassa toiminnassa
- reflektoida omaa kykyä johtaa moninaisia asiakkuuksia, työyhteisöjä, ihmisiä ja palveluja

Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä
Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen
Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta
Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä
Vanhustyön strateginen johtaminen
Palvelujen johtaminen
Työyhteisön johtaminen
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen
Luokittelemattomat

VANHA: Metropolian yhteiset osaamiset::ylempi AMK-koulutus

Metropolian johtoryhmä hyväksynyt 10.9.2019. Esityksen valmisteli työryhmä: Tapani Martti, Marjatta Kelo, Kari Björn, Elina Värtö, Tiina Kokko. Lähteinä on käytetty mm. ARENEn suositus tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa (2010), Valtioneuvoston asetus tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksestä 120/2017, Valtioneuvoston tulevaisuusselonteot 1 & 2 (2017-2018) sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuuskatsaus 2018.

Eettinen osaaminen

- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista sekä arvioimaan
yhteisön toiminnan vaikutuksia
- osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
- osaa tehdä vastuullisia ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
- osaa edistää tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
- osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
- kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen

Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä
Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen
Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Vanhustyön syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta
Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä
Vanhustyön strateginen johtaminen
Palvelujen johtaminen
Työyhteisön johtaminen
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen
Innovaatio-osaaminen

- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja
kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää innovatiivista, asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa
toimintaa

Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Vanhustyön syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen
Monikulttuurisuusosaaminen

- kykenee johtamaan ja kehittämään monikulttuurisia, kansainvälisiä verkostoja ja
työyhteisöjä
- osaa ennakoida alansa globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia
- kykenee vaativaan kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen

Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä
Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen
Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta
Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä
Vanhustyön strateginen johtaminen
Palvelujen johtaminen
Työyhteisön johtaminen
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen
Oppimisen taidot

- jatkuvan oppimisen osaaminen: osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
- osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
- kykenee ohjaamaan ja perehdyttämään muita sekä jakamaan asiantuntijuuttaan
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta

Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä
Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen
Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Vanhustyön syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta
Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä
Vanhustyön strateginen johtaminen
Palvelujen johtaminen
Työyhteisön johtaminen
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen
Teknologiaosaaminen

- osaa soveltaa teknologian tuomia mahdollisuuksia johtamis-, asiantuntija- ja
kehittämistehtävissä
- osaa ennakoida teknologian kehityksen vaikutuksia omaan alaansa ja sen työtehtäviin ja
toimintaympäristöön
- osaa edistää teknologian kehittämistä ja sen hyödyntämistä alallaan

Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta
Työyhteisöosaaminen

- osaa kehittää ja johtaa moninaisen ja monialaisen työyhteisön toimintaa sekä parantaa sen työhyvinvointia ja tuottavuutta
- osaa kehittää työelämän viestintää ja vuorovaikutusta osallistavasti ja moninaisuuden huomioon ottaen
- osaa soveltaa teknologian tuomia mahdollisuuksia työelämän viestinnässä ja vuorovaikutuksessa
- osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia sekä johtaa niitä
- osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä

Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä
Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen
Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta
Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä
Vanhustyön strateginen johtaminen
Palvelujen johtaminen
Työyhteisön johtaminen
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen
Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
S1622S6-1001
Gerontologinen osaaminen ja kehittäminen

(Valitaan kaikki )

25
S000CY16 Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä 5
S000CY17 Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen 5
S000CY18 Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut 5
XX00EJ16 Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5
S000ED61 Vanhustyön syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät 5
S1622S6-1002
Vanhuspalvelujen johtaminen ja kehittäminen

(Valitaan kaikki )

30
S000EP82 Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen 5
S000EQ87 Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta 5
S000EQ06 Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä 5
S000CY23 Vanhustyön strateginen johtaminen 5
S000EQ07 Palvelujen johtaminen 5
S000EQ08 Työyhteisön johtaminen 5
S1622S6-1003
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

30
S000EQ77 Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu 5
S000EQ78 Opinnäytetyön toteutus 10
S000EQ79 Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen 15
S1622S6-1004
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5 )

5
Siirry alkuun