Utilization of the Final Project and Maturity Test (3 ECTS)
Code: SX00AA79-3048
General information
- Enrollment
- 01.12.2016 - 31.01.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2017 - 31.07.2017
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2016-2018) Health Care Diagnostic Services and Service Management
- Campus
- Mannerheimintie 172
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 10
- Degree programmes
- Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
- Course
- SX00AA79
Objective
Students report the results of the project according to the guidelines as well as present useful suggestions based on the results.
Students evaluate the significance of their work and its utilisation to their field of study critically.
Students present and publicise the results of their work in a way serving the work environment.
Content
Reporting the final project.
Evaluation of the results and suggestions for utilising them in the expert community.
Publication of the results.
Maturity test.
Evaluation of the process.
Materials
Recommended DIR-literature:
Alasuutari, Pertti 1999. Laadullinen tutkimus. Tampere: Vastapaino.
Alvesson, Mats 2011. Interpreting interviews. India: Sage.
Bettany-Saltikov, Josette 2012. How to do a Systematic Literature Review in Nursing. A step-by-step guide. New York: Open University Press.
Burns, Nancy – Grove, Susan K. 2011. Understanding Nursing Research. Building an Evidence-based Practice. China: Saunders.
Davies, Martin Brett 2007. Doing a Succesful Research Project. Using Qualitative or Quantitative Methods. China: Palgrave Macmillan.
Diakonia-ammattikorkeakoulu 2010. Koti tutkivaa ammattikäytäntöä. Opas Diakonia-ammattikorkeakoulun opinnäytetöitä varten. C Katsauksia ja aineistoja 17. 5. uudistettu laitos. . Verkkodokumentti. <http://www.diak.fi/files/diak/Julkaisutoiminta/C_17_ISBN_9789524930994.pdf>.
Eskola, Jari – Suoranta, Juha 2005. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Jyväskylä: Vastapaino.
Grönfors, Martti 1982. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät. Juva: WSOY.
Saatavilla myös sähköisesti: <http://homepage.mac.com/vilkka/Kirjat/Laadullisen_tutkimuksen.pdf>.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 2009. Opinnäytetyön laatiminen Haaga-Heliassa.. Verkkodokumentti.
Heikkilä, Asta – Jokinen, Pirkko – Nurmela, Tiina 2008. Tutkiva kehittäminen. Avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. 1. painos. WSOY Oppimateriaalit Oy.
Hirsjärvi, Sirkka – Remes, Pirkko – Sajavaara, Paula 2010. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Hirsjärvi, Sirkka – Hurme, Helena 2009. Tutkimushaastattelu: teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press.
Hakojärvi, Henna-Riikka – Salminen, Leena – Suhonen, Riitta 2011. Hoitohenkilökunnan opiskelijoihin kohdistama henkinen väkivalta ohjatussa harjoittelussa – kirjallisuuskatsaus. Hoitotiede 3. 162–174.
Holopainen, Arja – Junttila, Kristiina – Jylhä, Virpi – Korhonen, Anne – Seppänen, Salla 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Porvoo: Fioca Oy.
Honkasalo, Marja-Liisa – Salmi, Hannu 2012 (toim.). Terveyttä kulttuurin ehdoilla. Näkökulmia kulttuuriseen tutkimukseen. Turku: Turun yliopisto.
Häggman-Laitila, Arja 2009. Näyttöön perustuva hoitotyö: systemaattinen katsaus implementointiin. Hoitotiede 4. 243–258.
Iisa, Katariina – Oittinen, Hannu – Piehl, Aino 2012. Kielenhuollon käsikirja. 6. laajennettu painos. Jyväskylä: Yrityskirjat Oy.
Johansson, Kirsi – Axelin, Anna – Stolt, Minna – Ääri, Riitta-Liisa (toim.) 2007. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Department of Nursing Science. Research reports A:51/2007. Turku: University of Turku.
Joronen, Katja – Koski, Anna – Paavilainen, Eija – Åstedt-Kurki, Päivi 2008. Perhehoitotyön toteutumista arvioivat mittarit – systemaattinen katsaus. Hoitotiede 6. 366–376.
Kajaanin ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyöpakki. Verkkodokumentti. <http://www.kajak.fi/?deptid=14675>.
Kajaanin ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyöpakki. Verkkodokumentti. <http://193.167.122.14/Opari/ontMuistilista.aspx>.
Kajaanin ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyösuunnitelma. Verkkodokumentti. <http://193.167.122.14/Opari/ontSoTeLiSuunnitelma.aspx>.
Kakkuri-Knuutila, Marja-Liisa – Heinlahti, Kaisa 2006. Mitä on tutkimus? Argumentaatio ja tieteenfilosofia. Helsinki: Gaudeamus.
Kananen, Jorma 2008. Kvali. Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja -sarja. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kankkunen, Päivi – Vehviläinen-Julkunen, Katri 2009. Tutkimus hoitotieteessä. 1. painos. WSOYpro Oy.
Kivipelto, Minna – Larivaara, Meri – Andersson, Sirpa – Heinämäki, Liisa – Jonsson, Pia-Maria – Kotiranta, Tuija – Vuorenmaa, Maritta (toim.) 2012. Näkökulmia arviointiin - Kaste-ohjelman valtionavustushankkeet. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 33/2012. <http://www.julkari.fi/handle/10024/90811>. Luettu 29.1.2014.
Koskinen, Ilpo – Alasuutari, Pertti – Peltonen, Tuomo 2005. Laadulliset menetelmät kauppatieteissä. Tampere: Vastapaino.
Kuula, Arja 2006. Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
KvaliMOTV. <http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/kvali/>. Luettu14.1.2014.
Kylmä, Jari – Juvakka, Taru 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita Prima Oy.
Lempiäinen, Kirsti – Kinnunen, Merja (toim.) 2008. Tutkijan kirja. Tampere: Vastapaino.
Lukana, Anne – Salminen, Leena – Leino-Kilpi, Helena 2011. Suomen sisällissodan vankileirien terveydenhuolto vuonna 1918 – katsaus kirjallisuuteen. Hoitotiede 2. 127–137.
Mansala, Marja-Leena 2009. Tekijänoikeuden opetuksessa. Opas kouluttajille ja opetushallintoon. Helsinki: Edita.
Menetelmäopetuksen tietovaranto. <http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/index.html>.
Metsämuutonen, Jari 2005. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Jyväskylä: International Methelp KY.
Metsämuuronen, Jari 2006. Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Jyväskylä: International Methelp Ky.
Mikkelin ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön rakenne. Verkkodokumentti. <http://student.mikkeliamk.fi/menu_description.asp?menu_id=872&menupath=324,839,842,872>.
Moule, Pam – Goodman, Margaret 2009. Nursing Research. An Introduction. Great Britain: Sage Publications Ltd.
Munhall, Patricia L. 2007. Nursing Research. A Qualitative Perspective. USA: Jones and Bartlet Publishers.
Ojasalo, Katri – Moilanen, Teemu – Ritalahti, Jarmo 2009. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro.
Opinnäytetyön laadun tekijät ammattikorkeakoulussa. Suosituksia opinnäytetyötä ohjaaville. Verkkodokumentti. <http://www.oamk.fi/opinnaytehanke/docs/opinnaytetyon_laadun_tekijat.pdf>.
Paavilainen, Petri 2012. Tutkimustyöopas. Helsinki: Edita.
Padget Deborah K. 2012. Qualitative and Mixed Methods in Public Health. USA: Sage.
Pietilä, Anna-Maija –Länsimies-Antikainen, Helena – Halkoaho, Arja – Vähäkangas, Kirsi 2008.Terveyden edistämisen tutkimuksen eettinen ja menetelmällinen perusta. Hoitotiede6. 304–313.
Pohjanoro, Hannu – Taijala, Beata 2007. Näkökulmia toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opettajakoulutuksen kehittämishanke. Verkkodokumentti. Tampereen ammattikorkeakoulu, Ammatillinen opettajakorkeakoulu. Verkkodokumentti.<https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/8232/Pohjannoro.Hannu.Taijala.Beata.pdf?sequence=2>.
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön ohje. 2011. Verkkodokumentti. <http://wto.pkamk.fi/ladatut/pdf-tiedostot/PKAMKopariohje2011.pdf> .
Polit Denise F. – Beck Cheryl T. 2004. Nursing Research. Principles and Methods. USA: Lippincott Williams & Wlkins.
Puusa, Anu – Juuti, Pauli (toim.) 2011. Menetelmäviidakon raivaajat - perusteita laadullisen tutkimuksenlähestymistavan valintaan. Vantaa: JTO.
Ronkainen, Suvi – Pehkonen, Leila – Lindbloma-Ylänne, Sari – Paavilainen, Eija 2011. Tutkimuksen voimasanat. 1. painos. WSOYpro Oy.
Ruuska, Kai 2007. Pidä projekti hallinnassa. Suunnittele, menetelmät, vuorovaikutus. Helsinki: Talentum.
Ruusuvuori, Johanna – Nikander, Pirjo – Hyvärinen, Matti (toim.) 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
Ruusuvuori, Johanna – Tiittula, Liisa (toim.) 2005. Haastattelu. Tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapaino.
Sarajärvi, Anneli – Mattila, Lea-Riitta – Rekola, Leena 2011. Näyttöön perustuva toiminta. Avain hoitotyön kehittymiseen. Helsinki: WSOYpro Oy.
Satakunnan ammattikorkeakoulu 2009. Opinnäytetyö. Verkkodokumentti. <http://www.samk.fi/opiskelijat/opinnaytetyo>.
Satakunnan ammattikorkeakoulu. Erilaiset opinnäytetyöt. Verkkodokumentti. <http://www.samk.fi/opiskelijat/opinnaytetyo/ohjeiden_kayttajalle/erilaiset_opinnaytetyot>.
Seinäjoen ammattikorkeakoulu. Kirjallisten töiden ja opinnäytetöiden ohjeet. Verkkodokumentti. <http://intra.epedu.fi/Opiskelijaintra_%28SeAmk%29/Opiskelijapalvelut/Opinnaytetoiden_ja_kirjallisten_toiden_ohjeet.iw3>.
Silferberg, Paul. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. <http://www.mol.fi/esf/ennakointi/raportit/pvopas.pdf>.
Sinivuo, Riikka – Paavilainen, Eija 2011. Perheen ja sen kulttuuritaustan rooli päiväkirurgisessa hoidossa: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Hoitotiede 1. 34–45.
Strellman, Urpu – Vaattovaara, Johanna 2013. Tieteen yleistajuistaminen. Tampere: Gaudeamus.
Streubert, Helen J. – Carpenter, Dona Rinaldi 2011. Qualitative Research in Nursing. Advancing the Humanistic Imperative. USA: Lippincott Williams & Wilkins.
Svinhufvud, Kimmo 2007. Kokonaisvaltainen kirjoittainen. Jyväskylä: Tammi.
Syrjäläinen, Eija – Eronen, Ari – Värri, Veli-Matti (toim.) 2004. Avauksia laadullisen tutkimuksen analyysiin. Tampere: Tampere University Press.
Toikko, Timo – Rantanen, Teemu 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. 3. korjattu painos. Tampere: Tampere University Press.
Tuomi, Jouni – Sarajärvi, Anneli 2013. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.
Vaasan ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö. Verkkodokumentti. <http://www.puv.fi/fi/study/opintoihin_osallistuminen/opinnaytetyo/>.
Varto, Juha 1992. Laadullisen tutkimuksen metodologia. Terveyden- ja sairaanhoitajan kirjasto. Hygieia. Helsinki: Kirjayhtymä.
Vesala, Kari Mikko – Rantanen, Teemu 2007. Argumentaatio ja tulkinta. Laadullisen asennetutkimuksen lähestymistapa. Helsinki: Gaudeamus.
Viinamäki, Leena – Saari, Erkki (toim.) 2007. Polkuja soveltavaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Helsinki: Tammi.
Vilkka, Hanna – Airaksinen, Tiina 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Jyväskylä: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Vuorijärvi,m Aino – Boedeker, Mika. Asiantuntijaviestintä ja opinnäytetyötekstin rakenne. Verkkodokumentti. <www.oamk.fi/opinnaytehanke/docs/kirja.../15_vuorijarvi_boedeker.doc>.
Teaching methods
Project
Seminar
Individual Tutorials
Small group tutorial
Exam schedules
Maturity test when Final Project is completed.
Student workload
3 cr= 81 hrs
Content scheduling
The following courses are integrated into the whole in Degree Programme in Oral Hygiene:
• Basics of Research and Development (4 cr)
• Methods of Research and Development (4 cr)
• Innovation Project (10 cr)
• Final Project (15 cr)
• In addition, any substance studies.
Further information
21.10 kelllo 12.30-15.45 yhteiskehittelyseminaari (opiskelijat kutsuvat työelämäkumppanit mukaan)
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
Evaluation criteria: see separate file
Assessment methods and criteria
Continuous assessment
Peer evaluation
Employer feedback
Peer critique
Further information
The duration of the final project process is 1 - 1.5 years.
The mentoring of the final project process is integrated with professional studies, communication, information technology, statistics and language studies. Depending on the topic of the project, additional experts are also used in the process.
Communication studies include text workshops and instruction in drawing up a plan for the final project, its reporting and the evaluation of the maturity test. The English workshops focus on drawing up the abstract.
The information technology and statistics workshops provide students assistance with IT problems, use of statistical methods, data analysis and reporting the results of the final project.
Further information
The duration of the final project process is 1 - 1.5 years.
The mentoring of the final project process is integrated with professional studies, communication, information technology, statistics and language studies. Depending on the topic of the project, additional experts are also used in the process.
Communication studies include text workshops and instruction in drawing up a plan for the final project, its reporting and the evaluation of the maturity test. The English workshops focus on drawing up the abstract.
The information technology and statistics workshops provide students assistance with IT problems, use of statistical methods, data analysis and reporting the results of the final project.