Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön tulosten hyödyntäminen ja kypsyysnäyte (3 op)

Toteutuksen tunnus: SX00AA79-3048

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2016 - 31.01.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2017 - 31.07.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Terveysalan tutkimuspalvelut ja palvelujohtaminen
Toimipiste
Mannerheimintie 172
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 10
Koulutus
Radiografian ja sädehoidon koulutusohjelma
Opettajat
Anne Kangas
Jaana Vanhanen
Minna Elomaa-Krapu
Eila-Sisko Korhonen
Ryhmät
SR14K1
Radiografian ja sädehoidon koulutusohjelma
Opintojakso
SX00AA79
Toteutukselle SX00AA79-3048 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija raportoi työnsä tulokset ohjeiden mukaisesti sekä esittää käyttökelpoisia kehittämisehdotuksia työnsä tulosten pohjalta.
Opiskelija arvioi työnsä merkittävyyttä ja hyödynnettävyyttä kriittisesti omalla ammattialueella.
Opiskelija esittää ja julkistaa työnsä tulokset työelämää palvelevalla tavalla.

Sisältö

Opinnäytetyön raportointi
Tulosten arviointi ja hyödyntämisehdotukset asiantuntijayhteisössä
Tulosten julkistaminen
Kypsyysnäyte
Prosessin arviointi

Oppimateriaalit

Suositeltavaa KIT-kirjallisuutta:

Alasuutari, Pertti 1999. Laadullinen tutkimus. Tampere: Vastapaino.
Alvesson, Mats 2011. Interpreting interviews. India: Sage.
Bettany-Saltikov, Josette 2012. How to do a Systematic Literature Review in Nursing. A step-by-step guide. New York: Open University Press.
Burns, Nancy – Grove, Susan K. 2011. Understanding Nursing Research. Building an Evidence-based Practice. China: Saunders.
Davies, Martin Brett 2007. Doing a Succesful Research Project. Using Qualitative or Quantitative Methods. China: Palgrave Macmillan.
Diakonia-ammattikorkeakoulu 2010. Koti tutkivaa ammattikäytäntöä. Opas Diakonia-ammattikorkeakoulun opinnäytetöitä varten. C Katsauksia ja aineistoja 17. 5. uudistettu laitos. . Verkkodokumentti. <http://www.diak.fi/files/diak/Julkaisutoiminta/C_17_ISBN_9789524930994.pdf>.
Eskola, Jari – Suoranta, Juha 2005. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Jyväskylä: Vastapaino.
Grönfors, Martti 1982. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät. Juva: WSOY.
Saatavilla myös sähköisesti: <http://homepage.mac.com/vilkka/Kirjat/Laadullisen_tutkimuksen.pdf>.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 2009. Opinnäytetyön laatiminen Haaga-Heliassa.. Verkkodokumentti. Hakala, Juha T. 2004. Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Tampere: Gaudeamus.
Heikkilä, Asta – Jokinen, Pirkko – Nurmela, Tiina 2008. Tutkiva kehittäminen. Avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. 1. painos. WSOY Oppimateriaalit Oy.
Hirsjärvi, Sirkka – Remes, Pirkko – Sajavaara, Paula 2010. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Hirsjärvi, Sirkka – Hurme, Helena 2009. Tutkimushaastattelu: teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press.
Hakojärvi, Henna-Riikka – Salminen, Leena – Suhonen, Riitta 2011. Hoitohenkilökunnan opiskelijoihin kohdistama henkinen väkivalta ohjatussa harjoittelussa – kirjallisuuskatsaus. Hoitotiede 3. 162–174.
Holopainen, Arja – Junttila, Kristiina – Jylhä, Virpi – Korhonen, Anne – Seppänen, Salla 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Porvoo: Fioca Oy.
Honkasalo, Marja-Liisa – Salmi, Hannu 2012 (toim.). Terveyttä kulttuurin ehdoilla. Näkökulmia kulttuuriseen tutkimukseen. Turku: Turun yliopisto.
Häggman-Laitila, Arja 2009. Näyttöön perustuva hoitotyö: systemaattinen katsaus implementointiin. Hoitotiede 4. 243–258.
Iisa, Katariina – Oittinen, Hannu – Piehl, Aino 2012. Kielenhuollon käsikirja. 6. laajennettu painos. Jyväskylä: Yrityskirjat Oy.
Johansson, Kirsi – Axelin, Anna – Stolt, Minna – Ääri, Riitta-Liisa (toim.) 2007. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Department of Nursing Science. Research reports A:51/2007. Turku: University of Turku.
Joronen, Katja – Koski, Anna – Paavilainen, Eija – Åstedt-Kurki, Päivi 2008. Perhehoitotyön toteutumista arvioivat mittarit – systemaattinen katsaus. Hoitotiede 6. 366–376.
Kajaanin ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyöpakki. Verkkodokumentti. <http://www.kajak.fi/?deptid=14675>.
Kajaanin ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyöpakki. Verkkodokumentti. <http://193.167.122.14/Opari/ontMuistilista.aspx>.
Kajaanin ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyösuunnitelma. Verkkodokumentti. <http://193.167.122.14/Opari/ontSoTeLiSuunnitelma.aspx>.
Kakkuri-Knuutila, Marja-Liisa – Heinlahti, Kaisa 2006. Mitä on tutkimus? Argumentaatio ja tieteenfilosofia. Helsinki: Gaudeamus.
Kananen, Jorma 2008. Kvali. Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja -sarja. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kankkunen, Päivi – Vehviläinen-Julkunen, Katri 2009. Tutkimus hoitotieteessä. 1. painos. WSOYpro Oy.
Kivipelto, Minna – Larivaara, Meri – Andersson, Sirpa – Heinämäki, Liisa – Jonsson, Pia-Maria – Kotiranta, Tuija – Vuorenmaa, Maritta (toim.) 2012. Näkökulmia arviointiin - Kaste-ohjelman valtionavustushankkeet. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 33/2012. <http://www.julkari.fi/handle/10024/90811>. Luettu 29.1.2014.

Koskinen, Ilpo – Alasuutari, Pertti – Peltonen, Tuomo 2005. Laadulliset menetelmät kauppatieteissä. Tampere: Vastapaino.
Kuula, Arja 2006. Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
KvaliMOTV. <http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/kvali/>. Luettu14.1.2014.
Kylmä, Jari – Juvakka, Taru 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita Prima Oy.
Lempiäinen, Kirsti – Kinnunen, Merja (toim.) 2008. Tutkijan kirja. Tampere: Vastapaino.
Lukana, Anne – Salminen, Leena – Leino-Kilpi, Helena 2011. Suomen sisällissodan vankileirien terveydenhuolto vuonna 1918 – katsaus kirjallisuuteen. Hoitotiede 2. 127–137.
Mansala, Marja-Leena 2009. Tekijänoikeuden opetuksessa. Opas kouluttajille ja opetushallintoon. Helsinki: Edita.
Menetelmäopetuksen tietovaranto. <http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/index.html>.
Metsämuutonen, Jari 2005. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Jyväskylä: International Methelp KY.
Metsämuuronen, Jari 2006. Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Jyväskylä: International Methelp Ky.
Mikkelin ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön rakenne. Verkkodokumentti. <http://student.mikkeliamk.fi/menu_description.asp?menu_id=872&menupath=324,839,842,872>.
Moule, Pam – Goodman, Margaret 2009. Nursing Research. An Introduction. Great Britain: Sage Publications Ltd.
Munhall, Patricia L. 2007. Nursing Research. A Qualitative Perspective. USA: Jones and Bartlet Publishers.
Ojasalo, Katri – Moilanen, Teemu – Ritalahti, Jarmo 2009. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro.
Opinnäytetyön laadun tekijät ammattikorkeakoulussa. Suosituksia opinnäytetyötä ohjaaville. Verkkodokumentti. <http://www.oamk.fi/opinnaytehanke/docs/opinnaytetyon_laadun_tekijat.pdf>.
Paavilainen, Petri 2012. Tutkimustyöopas. Helsinki: Edita.
Padget Deborah K. 2012. Qualitative and Mixed Methods in Public Health. USA: Sage.
Pietilä, Anna-Maija –Länsimies-Antikainen, Helena – Halkoaho, Arja – Vähäkangas, Kirsi 2008.Terveyden edistämisen tutkimuksen eettinen ja menetelmällinen perusta. Hoitotiede6. 304–313.
Pohjanoro, Hannu – Taijala, Beata 2007. Näkökulmia toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opettajakoulutuksen kehittämishanke. Verkkodokumentti. Tampereen ammattikorkeakoulu, Ammatillinen opettajakorkeakoulu. Verkkodokumentti.<https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/8232/Pohjannoro.Hannu.Taijala.Beata.pdf?sequence=2>.
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön ohje. 2011. Verkkodokumentti. <http://wto.pkamk.fi/ladatut/pdf-tiedostot/PKAMKopariohje2011.pdf> .
Polit Denise F. – Beck Cheryl T. 2004. Nursing Research. Principles and Methods. USA: Lippincott Williams & Wlkins.
Puusa, Anu – Juuti, Pauli (toim.) 2011. Menetelmäviidakon raivaajat - perusteita laadullisen tutkimuksenlähestymistavan valintaan. Vantaa: JTO.
Ronkainen, Suvi – Pehkonen, Leila – Lindbloma-Ylänne, Sari – Paavilainen, Eija 2011. Tutkimuksen voimasanat. 1. painos. WSOYpro Oy.
Ruuska, Kai 2007. Pidä projekti hallinnassa. Suunnittele, menetelmät, vuorovaikutus. Helsinki: Talentum.
Ruusuvuori, Johanna – Nikander, Pirjo – Hyvärinen, Matti (toim.) 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
Ruusuvuori, Johanna – Tiittula, Liisa (toim.) 2005. Haastattelu. Tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapaino.
Sarajärvi, Anneli – Mattila, Lea-Riitta – Rekola, Leena 2011. Näyttöön perustuva toiminta. Avain hoitotyön kehittymiseen. Helsinki: WSOYpro Oy.
Satakunnan ammattikorkeakoulu 2009. Opinnäytetyö. Verkkodokumentti. <http://www.samk.fi/opiskelijat/opinnaytetyo>.
Satakunnan ammattikorkeakoulu. Erilaiset opinnäytetyöt. Verkkodokumentti. <http://www.samk.fi/opiskelijat/opinnaytetyo/ohjeiden_kayttajalle/erilaiset_opinnaytetyot>.
Seinäjoen ammattikorkeakoulu. Kirjallisten töiden ja opinnäytetöiden ohjeet. Verkkodokumentti. <http://intra.epedu.fi/Opiskelijaintra_%28SeAmk%29/Opiskelijapalvelut/Opinnaytetoiden_ja_kirjallisten_toiden_ohjeet.iw3>.
Silferberg, Paul. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. <http://www.mol.fi/esf/ennakointi/raportit/pvopas.pdf>.
Sinivuo, Riikka – Paavilainen, Eija 2011. Perheen ja sen kulttuuritaustan rooli päiväkirurgisessa hoidossa: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Hoitotiede 1. 34–45.
Strellman, Urpu – Vaattovaara, Johanna 2013. Tieteen yleistajuistaminen. Tampere: Gaudeamus.
Streubert, Helen J. – Carpenter, Dona Rinaldi 2011. Qualitative Research in Nursing. Advancing the Humanistic Imperative. USA: Lippincott Williams & Wilkins.
Svinhufvud, Kimmo 2007. Kokonaisvaltainen kirjoittainen. Jyväskylä: Tammi.
Syrjäläinen, Eija – Eronen, Ari – Värri, Veli-Matti (toim.) 2004. Avauksia laadullisen tutkimuksen analyysiin. Tampere: Tampere University Press.
Toikko, Timo – Rantanen, Teemu 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. 3. korjattu painos. Tampere: Tampere University Press.
Tuomi, Jouni – Sarajärvi, Anneli 2013. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.
Vaasan ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö. Verkkodokumentti. <http://www.puv.fi/fi/study/opintoihin_osallistuminen/opinnaytetyo/>.
Varto, Juha 1992. Laadullisen tutkimuksen metodologia. Terveyden- ja sairaanhoitajan kirjasto. Hygieia. Helsinki: Kirjayhtymä.
Vesala, Kari Mikko – Rantanen, Teemu 2007. Argumentaatio ja tulkinta. Laadullisen asennetutkimuksen lähestymistapa. Helsinki: Gaudeamus.
Viinamäki, Leena – Saari, Erkki (toim.) 2007. Polkuja soveltavaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Helsinki: Tammi.
Vilkka, Hanna – Airaksinen, Tiina 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Jyväskylä: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Vuorijärvi,m Aino – Boedeker, Mika. Asiantuntijaviestintä ja opinnäytetyötekstin rakenne. Verkkodokumentti. <www.oamk.fi/opinnaytehanke/docs/kirja.../15_vuorijarvi_boedeker.doc>.

Opetusmenetelmät

Hanke
Seminaari
Yksilöohjaus
Ryhmäohjaus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kypsyysnäyte opinnäytetyön valmistuttua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 t

Sisällön jaksotus

Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelmassa seuraavat opintojaksot integroidaan kokonaisuudeksi:
• Tutkimus- ja kehitystyön perusteet (4 op)
• Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (4 op)
• Innovaatioprojekti (10 op)
• Opinnäytetyö (15 op)
• Lisäksi mahdollisesti substanssiopintoja.

Lisätietoja opiskelijoille

21.10 kelllo 12.30-15.45 yhteiskehittelyseminaari (opiskelijat kutsuvat työelämäkumppanit mukaan)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. erillinen arviointitaulukko.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Työelämäpalaute
Opponointi

Lisätiedot

Opinnäytetyö ajoitetaan 1–1,5 vuoden ajalle
Opinnäytetyövaiheen ohjaus integroidaan ammattiopintoihin, viestintään, tietotekniikkaan, tilastotieteeseen sekä kieliopintoihin. Opinnäytetyön aiheesta riippuen työn ohjauksessa hyödynnetään muita asiantuntijoita tarpeen mukaan.
Viestinnän opinnot sisältävät tekstipajatarjonnan ja tekstinohjausta suunnitelman laadinnasta opinnäytetyön raportointiin sekä kypsyysnäytteen arvioinnin. Englannin kielen pajoissa ohjataan abstraktin laadintaan.
Opinnäytetyön tietotekniikka- ja tilastopajoissa ohjataan opiskelijoita tietoteknisissä ongelmissa, tilastollisten menetelmien käytössä, aineiston analyysissä sekä tulosten raportoinnissa.

Lisätiedot

Opinnäytetyö ajoitetaan 1–1,5 vuoden ajalle
Opinnäytetyövaiheen ohjaus integroidaan ammattiopintoihin, viestintään, tietotekniikkaan, tilastotieteeseen sekä kieliopintoihin. Opinnäytetyön aiheesta riippuen työn ohjauksessa hyödynnetään muita asiantuntijoita tarpeen mukaan.
Viestinnän opinnot sisältävät tekstipajatarjonnan ja tekstinohjausta suunnitelman laadinnasta opinnäytetyön raportointiin sekä kypsyysnäytteen arvioinnin. Englannin kielen pajoissa ohjataan abstraktin laadintaan.
Opinnäytetyön tietotekniikka- ja tilastopajoissa ohjataan opiskelijoita tietoteknisissä ongelmissa, tilastollisten menetelmien käytössä, aineiston analyysissä sekä tulosten raportoinnissa.

Siirry alkuun