Siirry suoraan sisältöön

Pelilliset menetelmät terveyden ja hyvinvoinnin tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EN46-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 08.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.05.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
Kätilötyön tutkinto-ohjelma
Optometrian tutkinto-ohjelma
Osteopatian tutkinto-ohjelma
Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jouni Piekkari
Vastuuopettaja
Jouni Piekkari
Opintojakso
SX00EN46
Toteutukselle SX00EN46-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- Tietää pelillisyyden teoreettiset perusteet
- Ymmärtää pelaamisen yhteiskunnallista merkitystä
- Tunnistaa erilaisia digitaalisia ja manuaalisia pelimuotoja
- Osaa tuottaa teemallisen hyötypelin ja ohjata sitä
- Tunnistaa pelillisyyden käyttökohteita ja osaa hyödyntää pelillistämistä osana sosiaali- ja terveysaloilla tehtävää työtä.

Sisältö

- Pelillisyyden teoreettiset perusteet
- Pelillisyyden perusperiaatteet
- Pelaamisen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa ja vaikutukset yksilöihin
- Pelillisyyden hyödyntäminen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Esimerkkejä pelillistetyistä menetelmistä sosiaali- ja terveysalalla (lautapelit, roolipelit, seppo.io-pelialusta, muut valmiit digitaaliset peliympäristöt)
- Oman hyötypelin suunnittelu, toteutus, arviointi ja dokumentointi (teema-alueina esimerkiksi: nuorten vanhempien kanssa tehtävä työ, sukupuolisensitiivisyys, liikunnallisuus)
- Pelillisen tilanteen ohjausosaaminen

Työmuodot

KONTAKTIOPETUS
Opettaja: Jouni Piekkari
zoom: https://metropolia.zoom.us/j/67326260247

23.5. 13-16 Orientaatio Etä
3.6. 9-16 Myllypuro / Lähi
6.6. 13-16 etä,
9.6. 13-16 etä
13.6. 9-16 Myllypuro/ Lähi
24.8. 13-16 päättöseminaari Lähi/etä?

Vierailijat: Sonja Hämäläinen (Pelaa!-hanke, Nuorten akatemia 6.6. klo 14.30.
Oskar Sandqvist ja Milla Minerva Mertanen (Lasten ja nuorten säätiö, Mahdolliset maailmat -hanke
Nicol Parviainen (Futu-hanke) 13.6. klo 10.00? tai klo 13?
Sarri Kukkonen (Seppo.io) 9.6. xxx aika

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINNIN TAVAT:
Arviointi opintojaksolla perustuu luoville ja ryhmälähtöisille menetelmille tyypilliseen prosessiarviointiin. Työskentelyä ja sen merkitystä reflektoidaan yhdessä lähiopetuksen kuluessa. Yhteisarvioinnissa purkupäivässä kiinnitetään huomiota tavoitteiden toteutumiseen; ryhmäprosessin etenemiseen ja subjektiivisten merkitysten pohdintaan. Arvioinnissa käytetään toiminnallisia ja keskustelevia menetelmiä.
ARVIOINNIN OSAT:
* Läsnäolot lähiopetuksessa vähintään 80% kussakin osuudessa (draama, musiikki, kuvallinen ilmaisu) ja läsnäolo 100% purkupäivässä, opintojakson läsnäololistat
* Tehtävän A ja B suorittaminen hyväksytysti.
ARVIOINTIASTEIKKO: Hyväksytty / Hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Siirry alkuun