Pelilliset menetelmät terveyden ja hyvinvoinnin tukena (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EN46-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.03.2022 - 08.05.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.05.2022 - 31.07.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
- Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Optometrian tutkinto-ohjelma
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija
- Tietää pelillisyyden teoreettiset perusteet
- Ymmärtää pelaamisen yhteiskunnallista merkitystä
- Tunnistaa erilaisia digitaalisia ja manuaalisia pelimuotoja
- Osaa tuottaa teemallisen hyötypelin ja ohjata sitä
- Tunnistaa pelillisyyden käyttökohteita ja osaa hyödyntää pelillistämistä osana sosiaali- ja terveysaloilla tehtävää työtä.
Sisältö
- Pelillisyyden teoreettiset perusteet
- Pelillisyyden perusperiaatteet
- Pelaamisen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa ja vaikutukset yksilöihin
- Pelillisyyden hyödyntäminen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Esimerkkejä pelillistetyistä menetelmistä sosiaali- ja terveysalalla (lautapelit, roolipelit, seppo.io-pelialusta, muut valmiit digitaaliset peliympäristöt)
- Oman hyötypelin suunnittelu, toteutus, arviointi ja dokumentointi (teema-alueina esimerkiksi: nuorten vanhempien kanssa tehtävä työ, sukupuolisensitiivisyys, liikunnallisuus)
- Pelillisen tilanteen ohjausosaaminen
Työmuodot
KONTAKTIOPETUS
Opettaja: Jouni Piekkari
zoom: https://metropolia.zoom.us/j/67326260247
23.5. 13-16 Orientaatio Etä
3.6. 9-16 Myllypuro / Lähi
6.6. 13-16 etä,
9.6. 13-16 etä
13.6. 9-16 Myllypuro/ Lähi
24.8. 13-16 päättöseminaari Lähi/etä?
Vierailijat: Sonja Hämäläinen (Pelaa!-hanke, Nuorten akatemia 6.6. klo 14.30.
Oskar Sandqvist ja Milla Minerva Mertanen (Lasten ja nuorten säätiö, Mahdolliset maailmat -hanke
Nicol Parviainen (Futu-hanke) 13.6. klo 10.00? tai klo 13?
Sarri Kukkonen (Seppo.io) 9.6. xxx aika
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVIOINNIN TAVAT:
Arviointi opintojaksolla perustuu luoville ja ryhmälähtöisille menetelmille tyypilliseen prosessiarviointiin. Työskentelyä ja sen merkitystä reflektoidaan yhdessä lähiopetuksen kuluessa. Yhteisarvioinnissa purkupäivässä kiinnitetään huomiota tavoitteiden toteutumiseen; ryhmäprosessin etenemiseen ja subjektiivisten merkitysten pohdintaan. Arvioinnissa käytetään toiminnallisia ja keskustelevia menetelmiä.
ARVIOINNIN OSAT:
* Läsnäolot lähiopetuksessa vähintään 80% kussakin osuudessa (draama, musiikki, kuvallinen ilmaisu) ja läsnäolo 100% purkupäivässä, opintojakson läsnäololistat
* Tehtävän A ja B suorittaminen hyväksytysti.
ARVIOINTIASTEIKKO: Hyväksytty / Hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön