Ihminen eri ikäkausina (3 op)
Toteutuksen tunnus: SJ00BC76-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.05.2014 - 23.05.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2014 - 14.12.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Jalkaterapia (2008-2013)
- Toimipiste
- Vanha viertotie 23
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Jalkaterapian koulutusohjelma
- Opettajat
- Elina Wasenius
- Vastuuopettaja
- Pekka Anttila
- Ryhmät
-
SJ13S1Jalkaterapian koulutusohjelma
- Opintojakso
- SJ00BC76
Tavoitteet
Opiskelija on selvillä lapsen kehityksestä eri ikäkausina ja ihmisen elinkaaren eri vaiheista. Opiskelija osaa kuvata eri-ikäisten ihmisten keskeiset alaraajojen ja asentojen ja toimintojen poikkeamat, niiden tutkimisen ja hoitoperiaatteet. Opiskelija osaa kuvata eri-ikäisten asiakkaiden tuomat haasteet jalkaterapialle. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaiset hoitomenetelmät kasvun ja kehityksen sekä eri-ikäisten toimintakyvyn tueksi. Opiskelija osaa keskeiset kasvuun ja kehitykseen liittyvät asiat alaraajojen osalta sekä ikääntymisen tuomat muutokset alaraajoissa.
Sisältö
Jalkaterapia ihmisen eri ikäkausina
Lasten alaraajojen kehitys ennen syntymää ja syntymän jälkeen
Lapsen kasvun ja kehityksen pääpiirteet
Lapset ja nuoret jalkaterapeutin asiakkaina
Ikääntyneet jalkaterapeutin asiakkaana
Ikääntyneiden jalkaterapiapalvelut
Eri-ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukeminen
Moniammatillinen yhteistyö eri-ikäisten asiakkaiden hoidossa
Oppimateriaalit
Tunneilla jaettu materiaali
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Lähiopetus
Seminaari
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävävä
Osallistuminen