Vastasyntyneen kätilötyö SHK14K1 (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00AA12-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.12.2015 - 31.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.01.2016 - 27.03.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
Tavoitteet
Opiskelija soveltaa vauvamyönteisyysohjelman periaatteita vastasyntyneen kätilötyössä. Opiskelija hallitsee vastasyntyneen perushoidon ja tarpeiden arvioinnin. Opiskelija osaa ohjata vanhempia vastasyntyneen hoidossa ja varhaisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija tunnistaa erityistarkkailua tarvitsevan vastasyntyneen erityispiirteitä ja osaa toimia vastasyntyneen voinnin edellyttämällä tavalla. Opiskelijalla on perusvalmiudet hoitaa erityistarkkailua vaativaa vastasyntynyttä. Opiskelija osaa toimia ennakoimattomissa hoitotilanteissa ja hänellä on valmiudet aloittaa vastasyntyneen elvytys ja toimia yhtenä tiimin jäsenenä elvytystilanteissa.
Sisältö
Vastasyntyneen voinnin tarkkailu
Vastasyntyneen perushoito: kylvetys, ihonhoito, navanhoito, pukeminen ja kapalointi, nosto-otteet ja kantaminen,
Vastasyntyneen hoito sektiosynnytyksen jälkeen.
Vastasyntyneen oireet, erityistarkkailun tarpeen tunnistaminen
Erityistarkkailun menetelmiä
Erityistarkkailua vaativat vastasyntyneet: ennenaikainen vastasyntynyt, diabeetikon vauva, päihdeäidin vauva ym.
Huonokuntoinen vastasyntynyt, vastasyntyneen elvytys
Työmuodot
Aktivoiva luento
Laboraatio
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Orientaatiotunnilla osoitettava kirjallisuus.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppimistehtävä tai tentti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso integroituu osaksi syntymän jälkeistä kätilötyö opintojaksoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kts. syntymän jälkeinen kätilötyö opintojakso.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osaa kuvata vauvamyönteisyysohjelman periaatteita vastasyntyneen kätilötyössä.
Opiskelija osaa kuvata vastasyntyneen perushoitoa ja tarpeiden arviointia.
Opiskelija osaa kuvata vastasyntyneen hoidon ja varhaisen vuorovaikutuksen ohjauksen periaatteet.
Opiskelija osaa kuvata erityistarkkailua tarvitsevan vastasyntyneen oireita ja erityispiirteitä sekä niiden edellyttämää toimintaa
Opiskelijalla kuvaa keskeiset erityistarkkailua vaativan vastasyntyneen tarkkailu- ja hoitomenetelmät.
Opiskelija kuvaa millainen on huonokuntoinen vastasyntynyt, joka tarvitsee välitöntä hoitoa. Opiskelija osaa luokkatilanteessa toimia ”Vastasyntyneen elvytys” - käypä hoito suosituksen mukaisesti hoitajan roolissa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osaa kuvata asiakaslähtöisesti vauvamyönteisyysohjelman periaatteita vastasyntyneen kätilötyössä.
Opiskelija osaa kuvata vastasyntyneen perushoitoa ja tarpeiden arviointia ja soveltaa niitä esimerkkitilanteissa.
Opiskelija osaa ohjata vanhempia vastasyntyneen hoidossa ja varhaisessa vuorovaikutuksessa.
Opiskelija osaa kuvata esimerkein erityistarkkailua tarvitsevan vastasyntyneen oireita erityispiirteitä ja niiden edellyttämää toimintaa
Opiskelijalla kuvaa esimerkein keskeiset erityistarkkailua vaativan vastasyntyneen tarkkailu- ja hoitomenetelmät.
Opiskelija soveltaa hoidon tarpeen arviointia esimerkkitilanteissa.
Opiskelijan toiminta hoitajan roolissa luokkatilanteessa ”Vastasyntyneen elvytys” - käypä hoito suosituksen mukaisesti on sujuvaa.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija soveltaa vauvamyönteisyysohjelman periaatteita vastasyntyneen kätilötyössä.
Opiskelija hallitsee vastasyntyneen perushoidon ja tarpeiden arvioinnin asiakaslähtöisesti.
Opiskelija osaa ohjata vanhempia yksilöllisesti vastasyntyneen hoidossa ja varhaisessa vuorovaikutuksessa.
Opiskelija osaa kuvata ja arvioida esimerkkitilanteissa erityistarkkailua tarvitsevan vastasyntyneen oireita erityispiirteitä ja niiden edellyttämää toimintaa monipuolisesti perustellen.
Opiskelijalla kuvaa keskeiset erityistarkkailua vaativan vastasyntyneen tarkkailu- ja hoitomenetelmät ja soveltaa perustellusti niitä erilaisissa esimerkkitilanteissa.
Opiskelijan toiminta hoitajan roolissa luokkatilanteessa ”Vastasyntyneen elvytys” - käypä hoito suosituksen mukaisesti on sujuvaa ja hän kykenee rakentamaan tilanteessa hoitotiimin hyvää yhteistyötä.