Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttinen toiminta itsestä huolehtimisessa, kotielämässä, asioinnissa ja leikissä (9 op)

Toteutuksen tunnus: SG00AA16-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.11.2014 - 05.12.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2015 - 15.03.2015
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
9 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2014-2015) Hyvinvointi, tutkintokokonaisuus
Toimipiste
Sofianlehdonkatu 5 b
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Toimintaterapian koulutusohjelma
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tuula Uutela
Riitta Keponen
Jari Pihlava
Anja Sario
Vastuuopettaja
Tuula Uutela
Ryhmät
SG14K1
Toimintaterapian koulutusohjelma
Opintojakso
SG00AA16
Toteutukselle SG00AA16-3005 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa, miten toimintaterapian malleja ja viitekehyksiä käytetään intervention tukena jäsentämään asiakkaan tilannetta ja toimintaterapiaprosessia. Hän tuntee yhden mallin ja muutamia viitekehyksiä. Opiskelija osaa yhdistää käyttäytymistieteellistä, biologista ja lääketieteen tietoa toimintamahdollisuuksien arviointiin ja edistämiseen. Hän osaa asettaa tavoitteita asiakkaan kanssa tämän toimintamahdollisuuksien edistämiseksi erityisesti itsestä huolehtimiseen, kotielämään, asiointiin ja leikkiin liittyvässä toiminnassa. Opiskelija ymmärtää toiminnan analyysin ja synteesin merkityksen muokatessaan arjen toimintaa ja lähiympäristöä asiakkaan toimintakykyyn sopivaksi. Hän löytää asiakkaan kanssa toiminnat, joita voi käyttää terapeuttisesti. Hän oppii lisää toiminnanmuotoja. Opiskelija tunnistaa, miten psykososiaalisilla, fyysisillä ja teknisillä ratkaisuilla (esim. läheisten ohjaus, apuvälineet ja ympäristön muutostyöt) voidaan edistää asiakkaan toimintamahdollisuuksia. Hän osaa valmistaa staattisia ortooseja. Hän antaa esimerkkejä, miten tehtyjä ratkaisuja perustellaan kokemukseen, asiantuntijuuteen ja tieteelliseen tietoon pohjautuen. Opiskelija osaa kuvata jatkuvan arvioinnin tarkoituksen ja menetelmät. Hän tietää, miten toimintaterapian tavoitteiden toteutumista arvioidaan, tuloksista raportoidaan, ja tehdään perusteltuja jatkosuosituksia.

Sisältö

• kanadalainentoimintaterapiaprosessin kehys; mallin käyttö terapeuttisen toiminnan suunnittelua ja toteutusta ohjaamassa 3,5 op
• viitekehyksiä, jotka ohjaavat toimintaterapian toteutusta
• tavoitteiden asettaminen
• osallistumisen tukeminen: painopiste tässä jaksossa itsessä huolehtimisessa, kotielämässä, asioinnissa ja leikissä
• taitojen ja valmiuksien tukeminen
• toiminnallisen identiteetin vahvistaminen
• psykososiaaliseen ja fyysis-tekniseen ympäristöön vaikuttaminen: (läheisten ohjaus, apuvälineet ja ympäristön muutostyöt)

• staattiset ortoosit 1,5 op

• toiminnan analyysi ja synteesi terapian suunnittelussa ja toteutuksessa
• eri-ikäisten asiakkaiden terapeuttinen toiminta erilaisissa konteksteissa (sairaala, terveyskeskus, koti jne.) Laboraatio 3 op

• näyttöön perustuvan käytännön perusteet 1 op
• dokumentointi

Oppimateriaalit

Löytyy Tuubista

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Harjoitukset koululla
Työelämäharjoittelu
Tehtäväohjattu opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäharjoittelua yksi päivä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Löytyy Tuubista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa

Sisällön jaksotus

Löytyy Tuubista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 75 %
Tentti 25 %

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot:

Ihmisen toiminta
Ihminen ympäristöissään
Toimintakyvyn ja toimintamahdollisuuksien arviointi 1
Harjoittelu 1 Toimintamahdollisuuksien arviointi
Toimintakyvyn ja toimintamahdollisuuksien arviointi 2
Jaksoista Ihmisen terveys, hyvinvointi ja toiminta 1 ja 2 vähintään 12 op.

Siirry alkuun