Fysioterapiatoiminnan johtaminen ja laadun hallinta (3 op)
Toteutuksen tunnus: SF00AA28-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2016 - 15.05.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2014-2015) Hyvinvointi, tutkintokokonaisuus
- Toimipiste
- Vanha viertotie 23
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapian koulutusohjelma
- Opettajat
- Sirkka-Liisa Kolehmainen
- Vastuuopettaja
- Sirkka-Liisa Kolehmainen
- Ryhmät
-
SF14K1Fysioterapian koulutusohjelma
- Opintojakso
- SF00AA28
Tavoitteet
Opiskelija arvioi omaa asiantuntijuuttaan ja määrittelee kehittämistarpeitaan huomioiden itsensä johtamisen ja omat voimavaransa. Hän arvioi ja ennakoi yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia fysioterapiatoiminnassa ja toimii visionäärisesti palvelujen kehittäjänä ja tuottajana. Opiskelija tunnistaa ja analysoi hallinnon ja johtamisen merkitystä yksilöä ja yhteiskuntaa hyödyntävien fysioterapiapalveluiden tuottamisessa. Opiskelija kykenee strategiseen työskentelyyn arvioiden ja vastaten strategian toteutumisesta työyhteisönsä kehittäjänä. Hän kehittää oman ja työyksikkönsä toiminnan laatua, tuloksellisuutta ja taloudellisuutta asiakaslähtöisesti. Hän hyödyntää hiljaista tietoa johtamisen voimavarana sekä syventää omaa ammattietiikkaansa johtamistyössä.
Sisältö
Itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon käyttö johtamisen voimavarana
Fysioterapiayksikön työnjohto ja hallinto
Laatutyö osana työyksikön toiminnan johtamista
Toimintaorganisaatiot ja hallinto
Fysioterapeuttien vaikutusmahdollisuudet kunnallisessa, valtakunnallisessa ja kansainvälisessä päätöksenteossa
Oppimateriaalit
http://hyrrat.metropolia.fi/
Jabe ja Pasanen:Hanki itsellesi tunneäly
Pentti Sydänmaalakka: itsearviointi
Kuntaliitto: terveydenhuollon laatuopas
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: Potilasturvallisuusopas
lisäksi muu opintojaksolla annettava materiaali
Opetusmenetelmät
Lähiopetus,verkko-opiskelu,oppimistehtävät,tentti/tehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteistyö ja kehittäminen työpaikoille
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti läpäistävä jakson aikana
Kansainvälisyys
kv-nettilinkit Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3op (3x 27 tuntia)
Sisällön jaksotus
5.9. klo 8.30-11.45 Orientaatio opintokokonaisuuteen, Moodle -alustaan ja työskentelyyn, l. 247
12.9. klo 8.30-10.00 Orientaatio kehittämistehtäviin ja verkkotenttiin, l. 247
18.10. klo 8.30-11.45 Loppuseminaari, l.247
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät ja tentti/tehtävä 100%
ARVIOINTIKRITEERIT
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Hyvä (3-4)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.