Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapiatoiminnan johtaminen ja laadun hallinta (3 op)

Toteutuksen tunnus: SF00AA28-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2016 - 15.05.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2014-2015) Hyvinvointi, tutkintokokonaisuus
Toimipiste
Vanha viertotie 23
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapian koulutusohjelma
Opettajat
Sirkka-Liisa Kolehmainen
Vastuuopettaja
Sirkka-Liisa Kolehmainen
Ryhmät
SF14K1
Fysioterapian koulutusohjelma
Opintojakso
SF00AA28
Toteutukselle SF00AA28-3005 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija arvioi omaa asiantuntijuuttaan ja määrittelee kehittämistarpeitaan huomioiden itsensä johtamisen ja omat voimavaransa. Hän arvioi ja ennakoi yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia fysioterapiatoiminnassa ja toimii visionäärisesti palvelujen kehittäjänä ja tuottajana. Opiskelija tunnistaa ja analysoi hallinnon ja johtamisen merkitystä yksilöä ja yhteiskuntaa hyödyntävien fysioterapiapalveluiden tuottamisessa. Opiskelija kykenee strategiseen työskentelyyn arvioiden ja vastaten strategian toteutumisesta työyhteisönsä kehittäjänä. Hän kehittää oman ja työyksikkönsä toiminnan laatua, tuloksellisuutta ja taloudellisuutta asiakaslähtöisesti. Hän hyödyntää hiljaista tietoa johtamisen voimavarana sekä syventää omaa ammattietiikkaansa johtamistyössä.

Sisältö

Itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon käyttö johtamisen voimavarana
Fysioterapiayksikön työnjohto ja hallinto
Laatutyö osana työyksikön toiminnan johtamista
Toimintaorganisaatiot ja hallinto
Fysioterapeuttien vaikutusmahdollisuudet kunnallisessa, valtakunnallisessa ja kansainvälisessä päätöksenteossa

Oppimateriaalit

http://hyrrat.metropolia.fi/
Jabe ja Pasanen:Hanki itsellesi tunneäly
Pentti Sydänmaalakka: itsearviointi
Kuntaliitto: terveydenhuollon laatuopas
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: Potilasturvallisuusopas
lisäksi muu opintojaksolla annettava materiaali

Opetusmenetelmät

Lähiopetus,verkko-opiskelu,oppimistehtävät,tentti/tehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteistyö ja kehittäminen työpaikoille

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti läpäistävä jakson aikana

Kansainvälisyys

kv-nettilinkit Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 3op (3x 27 tuntia)

Sisällön jaksotus

5.9. klo 8.30-11.45 Orientaatio opintokokonaisuuteen, Moodle -alustaan ja työskentelyyn, l. 247
12.9. klo 8.30-10.00 Orientaatio kehittämistehtäviin ja verkkotenttiin, l. 247
18.10. klo 8.30-11.45 Loppuseminaari, l.247

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät ja tentti/tehtävä 100%
ARVIOINTIKRITEERIT
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Hyvä (3-4)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Siirry alkuun