Ohjattu kliininen harjoittelu 3 (10 op)
Toteutuksen tunnus: SC00AA44-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2016 - 15.05.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 15
- Koulutus
- Osteopatian koulutusohjelma
- Opettajat
- Kevin Collet
- Lassi Karhunen
- Osteopatia Virtuaali
- Kaisa Hartikainen
- Hannaleena Risku-Kauppila
- Sandra Rinne
- Mirka Peththahandi
- Vastuuopettaja
- Sandra Rinne
- Opintojakso
- SC00AA44
Tavoitteet
Opiskelija perehtyy potilaan haastatteluun, tutkimiseen ja potilastapausten erotusdiagnostiikkaan. Opiskelija perehtyy erilaisiin osteopaattisiin manuaalisiin käsittelytapoihin ja osoittaa kykyä turvalliseen ja tehokkaaseen osteopaattiseen hoitoon. Opiskelija osaa käyttää osteopaattisia periaatteita työskentelyssään. Opiskelija osaa priorisoida eri hoitotekniikoita ja ottaa huomioon aikarajoituksen. Opiskelija observoi opiskelijakollegoidensa potilastyöskentelyä pienryhmissä ja arvostaa tiedon jakamista. Opiskelija kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta. Opiskelija osallistuu potilaan osteopaattiseen diagnostiikkaan yhdessä ohjaavan opettajan ja opiskelijakollegoidensa kanssa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan. Opiskelija osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osoittaa työskentelyssään lisääntynyttä laajemman tiedon ja taidon integraatiota. Opiskelija osaa laatia kirjallisen saatteen potilaan jatkotoimenpiteitä varten.
Sisältö
Haastattelu, observointi ja tutkimisrutiinit. Erotusdiagnostiset testit. Osteopaattinen diagnoosi ja hoito. Kirjallinen saate jatkotutkimuksiin. Terapeuttisten harjoitteiden ohjaus.
Työmuodot
lähiopetus
ohjattu harjoittelu, asiakastyöskentely, tavoitteena 13 uutta asiakasta kauden aikana
oppimistehtävä
Koko ryhmä on mukana nuoremman ryhmän OSCE tentissä 8.12 (erotusdiagnostiikka)
henkilökohtainen palautekeskustelu 22.12
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Positia hyvinvointipalvelut opppimisyksikkö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Metropolian liikunta- ja hyvinvointipäivä Metrosport 21.9. klo 13-18 Energia-areenalla Vantaalla. Tehdään vapaamuotoinen 15 min osteopaattinen hoito joko istuen tai hoitopöydällä.
- Myllypuro-kampuksen peruskiven muuraustilaisuus
- OKM TYHY-tapahtuma
- I love me -messut
- muut tapahtumat kauden aikana
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Erotusdiagnostiikka-tehtävän esittely 25.10. ja 26.10.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op x 27h = 270h opiskelijan työtä
10 x 20h = 200h Positiassa
10 x 7h = 70h itsenäistä työskentelyä, oppimistehtävän laatimista, asiakastapaukseen valmistautumista, kirjaamista, markkinointia, ym.
Sisällön jaksotus
1-2 periodin aikana
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolotavoite 100%. Poissaolosta tulee pikimmiten ilmoittaa sekä harjoittelussa sinä päivänä toimivalle ohjaajalle että Positia asiakaspalveluun toimistolle. Ilmoita myös hyvissä ajoin, jos joudut lähtemään aikaisemmin.
Kaikkien opiskelijoiden edellytetään olevan ajoissa paikalla valmistautumalla harjoittelupäivään ajoissa. Työskentely alkaa klo 8.30 ja loppuu klo 15.45 akvaariossa. Klo 15.30 pidetään lyhyt päivän päätöskeskustelu.
Syksyn työskentelystä pidetään asiakastilastointia (ikä, sukupuoli, vaiva/syy, käyntikerrat). Sen lisäksi pidetään myös observointitilastoa (ikä, sukupuoli, vaiva/syy, observoitu opiskelija).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
jatkuva arviointi, oppimistehtävät, väliarviointi
asiakastilastointi ja observointitilastointi
edellisen kauden lopuksi asetetut kausitavoitteet ja kauden lopussa itsearvio
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.