Laboratoriomenetelmät-, välineet ja työtavat (5 op)
Toteutuksen tunnus: SB00AA06-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2013 - 31.12.2013
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2014 - 18.12.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2014-2015) Terveyspalvelut, tutkintokokonaisuus
- Toimipiste
- Vanha viertotie 23
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 28
- Koulutus
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marita Saros
- Hannele Pihlaja
- Ryhmät
-
SB14K1Bioanalytiikan koulutusohjelma
- Opintojakso
- SB00AA06
Tavoitteet
Opiskelija kuvaa laboratoriossa käytettävien peruslaitteiden ja –menetelmien toimintaperiaatteet, rakenteen, käytön ja käyttöhuollon sekä käyttöturvallisuuden. Hän käyttää laboratorion perusvälineistöä ja työskentelee turvallisesti ja ergonomisesti. Opiskelija käyttää vieritestilaitteita ja ohjaa asiakkaita niiden käytössä. Hän nimeää laadunvarmistuksen keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa kuvata laboratorion välinehuollon ja lajitella laboratoriojätteet.
Sisältö
Kemikaalilainsäädäntö, työturvallisuus, ergonomia, laadunvarmistuksen keskeiset käsitteet, mittavälineet ja mittaus, laboratoriovaa’at ja punnitus, sentrifugit ja sentrifugointi, mikroskooppi ja mikroskopointimenetelmät, sekoittimet, pH-mittaus, vieritestilaitteet, laboratoriovesi ja vedenpuhdistusmenetelmät, laboratoriokemikaalit, liuosten valmistaminen, laboratoriovälineiden huolto, väline- ja jätehuolto.
Oppimateriaalit
Hänninen, Ruismäki, Seikola, Slöör 2007: Laboratoriotyön perusteet. Edita Prima Oy. Helsinki. Tenttikirja.
Launis Martti; Lehtelä Jouni (toim) 2011: Ergonomia. Työterveyslaitos.
Vieritestaus terveydenhuollossa. Moodi 6/2009
Luento- ja verkkomateriaali
www.finlex.fi
www.ttl.fi
Laboratoriolaitteiden ja -välineiden käyttö- ja huoltokäsikirjat
Ajankohtaiset tutkimukset
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Ohjatut laboraatioharjoitukset
Oppimispäiväkirja
Työkoe
Tasokoe
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti
Työkoe
Tasokoe
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
aktiivinen luento 30 %
harjoitukset 50 %
itsenäinen oppiminen 20 %
Sisällön jaksotus
Vierianalytiikan osuus (1 op) toteutuu keväällä 2014, muu opetus ja tasokoe syksyllä 2014.
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kuvaa laboratoriossa käytettävien peruslaitteiden ja –menetelmien toimintaperiaatteet, rakenteen, käytön ja käyttöhuollon sekä käyttöturvallisuu-den.
Hän käyttää laboratorion perusvälineistöä ja työskentelee turvallisesti ja ergonomisesti.
Hän käyttää vieritestilaitteita ja ohjaa asiakkaita niiden käytössä.
nimeää laadunvarmistuksen keskeiset käsitteet.
Opiskelija osaa kuvata laboratorion välinehuollon ja lajitella laboratoriojätteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kuvaa hyvin laboratoriossa käytettävien peruslaitteiden ja –menetelmien toimintaperiaatteet, rakenteen, käytön ja käyttöhuollon sekä käyttöturvallisuuden.
Hän käyttää hyvin laboratorion perusvälineistöä ja työskentelee turvallisesti ja ergonomisesti.
Hän käyttää hyvin vieritestilaitteita ja ohjaa asiakkaita niiden käytössä.
nimeää hyvin laadunvarmistuksen keskeiset käsitteet.
Opiskelija osaa kuvata hyvin laboratorion välinehuollon ja lajitella laboratoriojätteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kuvaa erinomaisesti laboratoriossa käytettävien peruslaitteiden ja –menetelmien toimintaperiaatteet, rakenteen, käytön ja käyttöhuollon sekä käyttöturvallisuuden.
Hän käyttää erittäin hyvin laboratorion perusvälineistöä ja työskentelee turvallisesti ja ergonomisesti.
Hän käyttää erittäin hyvin vieritestilaitteita ja ohjaa erinomaisesti asiakkaita niiden käytössä.
Opiskelija nimeää erinomaisesti laadunvarmistuksen keskeiset käsitteet.
Hän osaa kuvata erittäin hyvin laboratorion välinehuollon ja lajitella laboratoriojätteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1 x oppimispäiväkirja 20%
1 x työkoe 20%
1 x tasokoe 20%
2 x tentti 40%
Jatkuva arviointi