Sääriproteesit (3 op)
Toteutuksen tunnus: SA00AA15-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.12.2013 - 17.12.2013
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2014 - 24.03.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Apuvälinetekniikka (2008-2013)
- Toimipiste
- Vanha viertotie 23
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Apuvälinetekniikan koulutusohjelma
- Opettajat
- Kari Sonninen
- Tomi Nurminen
- Vastuuopettaja
- Toni Nisula
- Ryhmät
-
SA13S1Apuvälinetekniikan koulutusohjelma
- Opintojakso
- SA00AA15
Tavoitteet
Opiskelija tietää sääriamputaation syyt ja erilaiset amputaatiotekniset tavat. Opiskelija ymmärtää toiminnantason luokituksen ja osaa yhdistää sen sääriproteesin valmistukseen. Opiskelija osaa ottaa perustasolla sääriproteesimitat. Hän valmistaa ohjatusti sääriproteesin ja sovittaa sen asiakkaalle. Opiskelija soveltaa materiaalitietämystään proteesien valmistuksessa. Hän osaa ohjata asiakasta proteesin käytössä ja arvioida proteesin käytettävyyttä.
Sisältö
Sääriamputaation syyt. Amputaatiotekniset ratkaisut. Toiminnantason luokitus. Proteesin rakenne. Tutkimus ja mitanotto. Valmistusprosessi ja erilaiset tekniset ratkaisut. Sääriproteesin sovitus. Käytön arviointi, ohjaus ja opetus.
Oppimateriaalit
Luentomateriaali
Bella J. May; Amputations and Prosthetics
Edelstein, Moroz; Lowe-limb Prosthetics and Orthotics
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Tentti
Kansainvälisyys
Össur Nordic
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen 50%
Kirjatentti 40%
Oppmistehtävä 10%
Lisätiedot
Edeltävät opinnot: Työvälineet ja työmenetelmät, Materiaaliosaaminen, Työsuojelu, yleinen turvallisuus ja ensiapu, Anatomia ja Fysiologia 1
Lisätiedot
Edeltävät opinnot: Työvälineet ja työmenetelmät, Materiaaliosaaminen, Työsuojelu, yleinen turvallisuus ja ensiapu, Anatomia ja Fysiologia 1