Siirry suoraan sisältöön

Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000EO17-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Maiju Salovaara-Hiltunen
Kirsi Blom
Vastuuopettaja
Kirsi Blom
Ryhmät
S2224S6
Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi
Opintojakso
S000EO17

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 04.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO17-3004, Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO18-3005
Ti 28.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO17-3004, Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO18-3005
To 27.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO17-3004, Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO18-3005
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti päivystys-, teho- ja valvontayksiköissä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Opiskelija kehittää päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön laaja-alaista osaamistaan ja osaa arvioida ja käyttää erilaisia hoitotyön toimintojen suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria parantavia johtamisen menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija hallitsee akuuttihoitotyön johtamisen erityispiirteet.

Sisältö

- Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön prosessien kehittäminen ja tilannejohtaminen
- Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityistilanteiden hallinta
- Päivittäisjohtaminen ja vuorovastaavan rooli työyhteisössä
- Moniammatillisuus ja verkostotyö päivystys-, teho- ja valvontahoitotyössä

Työmuodot

Aktivoiva luento/-t

Toiminnallisten tilanteiden suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmä (4 hlö) työskentelynä

Kirjallinen tehtävä (ryhmätehtävä)

Aika ja paikka

Syksy 2025

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ohjeistetaan opintojakson Orientaatiossa

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Käytännöstä nouseviin ammatillisiin tilanteisiin ja ongelmiin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
noin 20t läsnäoloa vaativaa opetusta
noin 115 t itsenäistä työskentelyä

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan kokonaan syksyllä 2025

Lisätietoja opiskelijoille

Toiminnallisten harjoitteiden (esimerkiksi simulaatio) avulla opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti päivystys-, teho- ja valvontayksiköissä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Lisäksi opiskelija kehittää laaja-alaista osaamistaan ja oppii arvioimaan ja käyttämään erilaisia näyttöön perustuvia suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria parantavia menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen toiminnalliseen päivään ja kirjallinen ryhmätehtävä (arvioidaan asteikolla 0-5) EQF7

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Tyydyttävä (1-2):

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Hyvä (3-4):

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Kiitettävä (5):

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Hyväksytty (hylätty):

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Siirry alkuun