Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000EO17-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Maiju Salovaara-Hiltunen
- Kirsi Blom
- Vastuuopettaja
- Kirsi Blom
- Ryhmät
-
S2224S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi
- Opintojakso
- S000EO17
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 04.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO17-3004, Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO18-3005 |
|
Ti 28.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO17-3004, Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO18-3005 |
|
To 27.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO17-3004, Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO18-3005 |
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti päivystys-, teho- ja valvontayksiköissä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Opiskelija kehittää päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön laaja-alaista osaamistaan ja osaa arvioida ja käyttää erilaisia hoitotyön toimintojen suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria parantavia johtamisen menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija hallitsee akuuttihoitotyön johtamisen erityispiirteet.
Sisältö
- Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön prosessien kehittäminen ja tilannejohtaminen
- Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityistilanteiden hallinta
- Päivittäisjohtaminen ja vuorovastaavan rooli työyhteisössä
- Moniammatillisuus ja verkostotyö päivystys-, teho- ja valvontahoitotyössä
Työmuodot
Aktivoiva luento/-t
Toiminnallisten tilanteiden suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmä (4 hlö) työskentelynä
Kirjallinen tehtävä (ryhmätehtävä)
Aika ja paikka
Syksy 2025
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ohjeistetaan opintojakson Orientaatiossa
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Käytännöstä nouseviin ammatillisiin tilanteisiin ja ongelmiin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
noin 20t läsnäoloa vaativaa opetusta
noin 115 t itsenäistä työskentelyä
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan kokonaan syksyllä 2025
Lisätietoja opiskelijoille
Toiminnallisten harjoitteiden (esimerkiksi simulaatio) avulla opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti päivystys-, teho- ja valvontayksiköissä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Lisäksi opiskelija kehittää laaja-alaista osaamistaan ja oppii arvioimaan ja käyttämään erilaisia näyttöön perustuvia suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria parantavia menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen toiminnalliseen päivään ja kirjallinen ryhmätehtävä (arvioidaan asteikolla 0-5) EQF7
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Hyväksytty (hylätty):
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.