Skip to main content

Distinctive aspects and current themes in emergency care, intensive care and high-dependency nursing (optional) (5 ECTS)

Code: S000EO17-3004

General information


Enrollment
05.05.2025 - 18.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Mode of delivery
On-campus
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Acute Care
Teachers
Maiju Salovaara-Hiltunen
Kirsi Blom
Teacher in charge
Kirsi Blom
Groups
S2224S6
Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi
Course
S000EO17

Implementation has 3 reservations. Total duration of reservations is 9 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 04.09.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO17-3004, Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO18-3005
Tue 28.10.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO17-3004, Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO18-3005
Thu 27.11.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO17-3004, Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) S000EO18-3005
Changes to reservations may be possible.

Learning outcomes

The student is able to recognize and analyze contemporary challenges related to emergency, intensive and high-dependency care units in various ways and is able to apply them as a basis of developing practices. The student acquires skills to develop versatile emergency, intensive and high-dependency care nursing competencies and knows how to evaluate and use different current care guidelines as a basis for own practice. The student is proficient in the use of different management strategies and procedures in improving patient safety and is able to apply them to practice. The student gains competence in special features of management and leadership styles in acute care nursing.

Content

- Developing emergency-, intensive- and high-dependency care nursing processes and situational leadership
- Management of special and challenging situations in emergency-, intensive- and high dependency nursing
- Daily management and team leadership in emergency-, intensive- and high dependency care units
- Multi-professional teamwork and networking in emergency, intensive and high-dependency nursing

Teaching methods

Aktivoiva luento/-t

Toiminnallisten tilanteiden suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmä (4 hlö) työskentelynä

Kirjallinen tehtävä (ryhmätehtävä)

Location and time

Syksy 2025

Learning materials and recommended literature

Oppimateriaali ohjeistetaan opintojakson Orientaatiossa

Alternative completion methods of implementation

Ei ole

Internship and working life connections

Käytännöstä nouseviin ammatillisiin tilanteisiin ja ongelmiin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja.

Student workload

5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
noin 20t läsnäoloa vaativaa opetusta
noin 115 t itsenäistä työskentelyä

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan kokonaan syksyllä 2025

Further information for students

Toiminnallisten harjoitteiden (esimerkiksi simulaatio) avulla opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti päivystys-, teho- ja valvontayksiköissä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Lisäksi opiskelija kehittää laaja-alaista osaamistaan ja oppii arvioimaan ja käyttämään erilaisia näyttöön perustuvia suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria parantavia menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Assessment methods and criteria

Osallistuminen toiminnalliseen päivään ja kirjallinen ryhmätehtävä (arvioidaan asteikolla 0-5) EQF7

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Satisfactory (1-2):

The student demonstrates competence in the basic content of the unit, but there are deficiencies in his/her individual ability to find and interpret information and to integrate the learned content with the context of the workplace.

Assessment criteria, good (3)

Good (3-4):

The student demonstrates good competence in the content of the unit. She/he is able to find information actively and interpret it in relation to the work environment. The student is able to analyze the learned content and apply it to the context of the workplace.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5):

The student demonstrates great and wide-ranging competence in the content of the unit. She/he displays outstanding competence in finding relevant information. The student’s decision-making skills demonstrate independence, responsibility and the ability to guide others. His/her ability to apply the learned content to the context of the workplace is creative and comprehensive.

Assessment criteria, approved/failed

Approved/Failed:

Pass: The student demonstrates competence in the basic content of the unit (in reference to the assessment criteria). However, independent search for information, interpretation and the ability to integrate the learned content with the context of the workplace prove inadequate.

Go back to top of page