Siirry suoraan sisältöön

Akuuttihoitotyön kehittäminen ja sen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000EO15-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 30.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.12.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Maiju Salovaara-Hiltunen
Kirsi Blom
Vastuuopettaja
Maiju Salovaara-Hiltunen
Ryhmät
S2223S6
Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
Opintojakso
S000EO15

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 04.12.2023 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Akuuttihoitotyön kehittäminen ja sen johtaminen S000EO15-3003
To 18.01.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Akuuttihoitotyön kehittäminen ja sen johtaminen S000EO15-3003
MPB4004 Oppimistila
Ma 12.02.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Akuuttihoitotyön kehittäminen ja sen johtaminen S000EO15-3003
MPB5010 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija kehittää alansa ammattieettisten ja hoito- ja potilasturvallisten periaatteiden mukaisesti akuuttihoitotyön toimintaa. Alansa asiantuntijana hän kykenee johtamaan moniammatillisia akuuttihoitotyön kehittämisen työryhmiä ja projekteja niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Opiskelija toimii tavoitteellisesti kehittäen niin itseään kuin työelämääkin. Hän ymmärtää akuuttihoitotyön kehittämiskohteet ja kantaa vastuuta hoitotyön laadun kehittämisestä sekä osaa analysoida ja ratkaista akuuttihoitotyön haasteita tutkimustietoa hyödyntäen. Opiskelija sisäistää näyttöön perustuvan hoitotyön periaatteet toimintansa perustana.

Sisältö

- Näyttöön perustuva toiminta akuuttihoitotyössä
- Laadun varmistaminen akuuttihoitotyössä erilaisten mittareiden avulla
- Toiminnan kehittäminen yhteistyössä eri toimijoiden ja järjestöjen kanssa
- Akuuttihoitotyön kehittämistyöryhmien johtaminen
- Moniammatilliset verkostot ja työskentely kansallisissa ja kansainvälisissä akuuttihoitotyön verkostoissa

Työmuodot

Kontaktiopetus (aktivoiva luento, seminaari)
Tehtäväohjattu opetus (tiedonhaku, posteri, kehittämistehtävä; kirjallinen työ)
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu

Aika ja paikka

Syksy 2023 - kevät 2024.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppiportin verkkokurssi "Tutkimustieto käyttöön".
HOTUS: Näyttöön perustuva toiminta; https://www.hotus.fi/materiaaliapankki/
Tarkempi kirjallisuus löytyy opintojakson Moodlesta

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään omaan työyksikköön.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisen työn arvosanan korottaminen ja uusiminen Tutkintosäännön mukaisesti opintojakson aikana (kevät 2024)

Kansainväliset yhteydet

Kansainvälisten artikkeleiden / materiaalien hyödyntäminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
noin 15 t kontaktiopetusta
noin 120t tehtäväohjattua ja itsenäistä opiskelua

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu Syksy 2023 - Kevät 2024

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija selvittää muilta opiskelijoilta opetuksen toteuttamiseen liittyvät asiat ollessaan poissa orientaatiotunnilta tai toteutuksen muilta tunneilta.

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella osittain tai kokonaan, jos opiskelijalla on vastaavan sisältöiset aiemmat korkeakouluopinnot (YAMK, kandi, maisteriopinnot)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittymistyön pohjalta laadittu projektisuunnitelma ja posteri arvioidaan 0-5 asteikolla

Arvioinnissa käytetään kansallista tutkintojen osaamistason kuvausta, taso EQF 7.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Tyydyttävä (1-2):

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Hyvä (3-4):

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Kiitettävä (5):

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Hyväksytty (hylätty):

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Siirry alkuun