Siirry suoraan sisältöön

Verkostoyhteistyö ja kehittämistyön johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DK31-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 17.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Arja Liinamo
Eeva Honkanummi
Vastuuopettaja
Arja Liinamo
Opintojakso
S000DK31
Toteutukselle S000DK31-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- rakentaa terveyden edistämisen verkostoja ja yhteistyösuhteita monipuolisesti eri tahojen sidosryhmien kesken ja toimii niissä aktiivisesti
- johtaa ja koordinoi terveyttä edistävää toimintaa muutoksen mahdollistamiseksi
- tuntee ja osaa soveltaa tiimi- ja verkostotyön sekä yhteisöjen ja organisaatioiden kehittämisen teorioita ja menetelmiä

Sisältö

Sidosryhmätyöskentely.
Monisektorinen yhteistyö kunnissa ja maakunnissa.
Yhteistyö kolmannen sektorin ja yritysten kanssa.
Keskeisiä teorioita muutoksen mahdollistamiseksi.

Työmuodot

Osallistuminen etäopetukseen
Moodletyöskentely
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Projektityö ja sen tuotosten esittäminen tiivistetysti ryhmälle

Aika ja paikka

Periodi 1 ja 2

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus tarkentuu opintojakson alkaessa: TARKENTUU OPINTOJAKSON ALUSSA
1. Fertman, Carl I., et al. Health Promotion Programs : From Theory to Practice, John Wiley & Sons, Incorporated, 2016. ProQuest Ebook Central. Pages 295 - 321 (Chapter Leadership for change and sustainability). http://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/detail.action?docID=4718311. pdf
2. Verkostojohtamisen opas. Valtioneuvoston kanslian julkaisuja 2019:12. Valtioneuvoston kanslia, Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161513/VNK_12_19_Verkostojohtamisen_opas.pdf?sequence=4&isAllowed=y
3. Luento-ja opiskelumateriaali moodlessa
4. Verkostotyöstä, SOSTE https://www.soste.fi/jarjestoopas/verkostojohtaminen/
https://www.soste.fi/blogikirjoitus/vinkkeja-verkostotyohon/
5. The Intersector Toolkit: Tools for Cross-Sector Collaboration. The
Intersector Project. http://intersector.com/wp-content/uploads/2017/08/The-Intersector-Project-Toolkit.pdf
6. Bergen Model for Intersectoral co-operation. Referencies:
a. Corbin, Mittelmark 2008. Partnership lessons from the Global Programme for Health promotion Effectiveness: a case study. Health Promotion International, Vol. 23 No.4 = Bergen Model of Collaborative Functioning https://academic.oup.com/heapro/article/23/4/365/629824
b. Mahmood, Morreale, Barry 2015. Developing a checklist for intersectoral partnership for health promotion. WHO Collaborating Centre for Health Promotion Research. National University of Ireland Galway, April 2015 = Pilot Partnership Checklist: Tool for Intersectoral Partnership https://www.researchgate.net/publication/280573639_Developing_a_Checklist_for_Intersectoral_Partnerships_for_Health_Promotion
c. Corbin, Jones, Barry 2018. What makes intersectoral partnership for health promotion work? A review of the international literature. Health Promotion International 2018;33:4-26. = narrative synthesis of findings (from 26 studies) related to processes that support and inhibit HP partnership functioning. Bergen Model of Collaborative Functioning was used as a theoretical framework for analyzing the findings, nine core elements were identified that constitute positive partnership processes that can inform best practices..
https://academic.oup.com/heapro/article/33/1/4/2555416
7. The partnerships analysis tool A resource for establishing, developing and maintaining partnerships for health promotion. VicHealth chrome-extension://ohfgljdgelakfkefopgklcohadegdpjf/https://www.vichealth.vic.gov.au/~/media/ResourceCentre/PublicationsandResources/General/Partnerships_Analysis_Tool_2011.ashx

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Healthy Boost -projekti
Metropolian Innovaatiokeskittymät ja Myllypuron kampuksen HyMy -kylä
Yhteisyötä tutkinnon Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen yhteistyöorganisaatioihin

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tarkentuu opintojakson alkaessa
Oppimistehtävä (-t) /Projektitehtävä integroituna innovaatiokeskittymään
Uusintakoepäivät tarkentuvat opintojakson alkaessa

Kansainväliset yhteydet

EU Central Baltic -ohjelman rahoittama Health Promotion Programme, HPP-project, Terveyden edistämisen tulevaisuuden osaaminen -projekti 2016-2019.
EU Baltic Sea Region (BSR) Healthy Boost project 2019-2021. Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen monialaisen yhteistyön kehittäminen urbaaneissa kaupunkiympärisöissä BSR alueella. Seitsemän maan ja 15 yhteistyöpartnerin yhteiskehittämisprojekti, jossa Metropolia yhtenä päävastuuorganisaationa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op luennot ja kontaktiopiskelu
4 op itsenäinen- ja moodletyöskentely itsenäisesti ja ryhmässä
Kontaktipäivinä läsnäolovelvoite

Sisällön jaksotus

Sisältö ja jaksotus tarkentuvat myöhemmin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkentuu opintojakson alkaessa
Osallistuminen opetukseen, yksilö- /ryhmätehtävien suoritusppimistehtävien tekeminen
Projektityö tai tentti

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Siirry alkuun