Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen suunnittelu, toteutus ja arviointi 1 (10 op)

Toteutuksen tunnus: S000DK28-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.10.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
7 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
25 - 28
Koulutus
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Toteutukselle S000DK28-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija:
- tuntee monitieteisen terveyden edistämisen tietoperustan
- hallitsee systemaattisen ja näyttöön perustuvan terveyden edistämisen suunnitteluprosessin vaiheet
- arvioi yksilö- ja yhteisötason terveyden edistämisen suunnitteluun soveltuvia teorioita ja malleja

Sisältö

Monitieteinen terveyden edistämisen tietoperusta.
Terveyden edistämisen tarpeiden arviointi ja tunnistaminen.
Väestön terveyden ja hyvinvoinnin seuranta ja indikaattorit.
Terveyden edistämisen toiminnan suunnittelu, toteutus, arviointi ja vaikuttavuus.

Työmuodot

Osallistuminen luennoille, 4 lähipäivää
Asiantuntijaluennot
Moodletyöskentely
itsenäinen työskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Ennakkotehtävä
Oppimistehtävät x2, toimivat tenttinä

Aika ja paikka

Lähipäivät:
13.- 14.11.2019
12. - 13.12.2019
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Fertman,C , Allensworth,D. (Editors). 2016. Health Promotion Programs. From Theory to Practice. Löytyy e-kirjana Metropolian kirjastosta
Nutbeam, H, Harris, E & Wise,M.2010. Theory in a Nutshell: A Practical Guide to Health Promotion Theories
Seedhouse D. 2005. Health Promotion. Philosophy, Prejudice and Practice. Wiley.
Muu oheiskirjallisuus

Naidoo Jennie & Wills Jane 2016. Foundations for health promotion 4 edition.

Lähdemateriaali tarkentuu opintojakson aikana
Luento- ja opiskelumateriaali Moodlessa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arvioitavat oppimistehtävät
1. Terveyden edistämisen teoriat, yksilötyö
2. Kirjallisuuskatsaus; Terveyden edistämisen menetelmien sekä ohjelmien/interventioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi; yksilötyö ja kommentointi

Kansainväliset yhteydet

EU Central Baltic -ohjelman rahoittama Health Promotion Programme, HPP-project, Terveyden edistämisen tulevaisuuden osaaminen -projekti 2016-2019.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op luennot
7 op moodletyöskentelyä itsenäisesti sekä ohjatusti
Kontaktipäivinä läsnäolovelvoite

Sisällön jaksotus

Terveyden edistämisen teoriat ja mallit
(yksilö, ryhmä, yhteisö)
Terveyden lukutaito, Health Literacy
Vaikuttavuus
Tarvearviointi: THL Hyvinvointiklinikka

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Siirry alkuun