Terveyden edistämisen suunnittelu, toteutus ja arviointi 1 (10 op)
Toteutuksen tunnus: S000DK28-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2019 - 30.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.10.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 7 op
- TKI-osuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 25 - 28
- Koulutus
- Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Vastuuopettaja
- Arja Liinamo
- Opintojakso
- S000DK28
Tavoitteet
Opiskelija:
- tuntee monitieteisen terveyden edistämisen tietoperustan
- hallitsee systemaattisen ja näyttöön perustuvan terveyden edistämisen suunnitteluprosessin vaiheet
- arvioi yksilö- ja yhteisötason terveyden edistämisen suunnitteluun soveltuvia teorioita ja malleja
Sisältö
Monitieteinen terveyden edistämisen tietoperusta.
Terveyden edistämisen tarpeiden arviointi ja tunnistaminen.
Väestön terveyden ja hyvinvoinnin seuranta ja indikaattorit.
Terveyden edistämisen toiminnan suunnittelu, toteutus, arviointi ja vaikuttavuus.
Työmuodot
Osallistuminen luennoille, 4 lähipäivää
Asiantuntijaluennot
Moodletyöskentely
itsenäinen työskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Ennakkotehtävä
Oppimistehtävät x2, toimivat tenttinä
Aika ja paikka
Lähipäivät:
13.- 14.11.2019
12. - 13.12.2019
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Fertman,C , Allensworth,D. (Editors). 2016. Health Promotion Programs. From Theory to Practice. Löytyy e-kirjana Metropolian kirjastosta
Nutbeam, H, Harris, E & Wise,M.2010. Theory in a Nutshell: A Practical Guide to Health Promotion Theories
Seedhouse D. 2005. Health Promotion. Philosophy, Prejudice and Practice. Wiley.
Muu oheiskirjallisuus
Naidoo Jennie & Wills Jane 2016. Foundations for health promotion 4 edition.
Lähdemateriaali tarkentuu opintojakson aikana
Luento- ja opiskelumateriaali Moodlessa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arvioitavat oppimistehtävät
1. Terveyden edistämisen teoriat, yksilötyö
2. Kirjallisuuskatsaus; Terveyden edistämisen menetelmien sekä ohjelmien/interventioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi; yksilötyö ja kommentointi
Kansainväliset yhteydet
EU Central Baltic -ohjelman rahoittama Health Promotion Programme, HPP-project, Terveyden edistämisen tulevaisuuden osaaminen -projekti 2016-2019.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op luennot
7 op moodletyöskentelyä itsenäisesti sekä ohjatusti
Kontaktipäivinä läsnäolovelvoite
Sisällön jaksotus
Terveyden edistämisen teoriat ja mallit
(yksilö, ryhmä, yhteisö)
Terveyden lukutaito, Health Literacy
Vaikuttavuus
Tarvearviointi: THL Hyvinvointiklinikka
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.