Draama ja globaalikasvatus (3 op)
Toteutuksen tunnus: KZ30AA03-2000
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 24.04.2012
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2012 - 12.12.2012
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 161
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Jouni Piekkari
- Vastuuopettaja
- Jouni Piekkari
- Ryhmät
-
KZ3K12S3Teatterin ja tanssin erikoistumisopinnot, Draamamenetelmät ja monikulttuurisuus
- Opintojakso
- KZ30AA03
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Draama
Esittävä luento
Etäopetus
Ongelmakeskeinen opetus (PBL)
Projekti
Työpaja
Virtuaaliopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Draama ja globaalikasvatus 3 op
• tietää globaalikasvatuksen historian ja sen suuntauksia
• tutustuu draaman käyttöön globaalikasvatuksen välineenä
• hallitsee kouluyhteistyön periaatteet
• opiskelija tietää alan aineistot ja osallistuu alan virtuaaliympäristöihin
Opintojakson keskeiset teemat ovat:
-Toisiin kulttuureihin ja ilmiöihin eläytyminen draaman keinoin.
-Historiallisten, kulttuuristen ja poliittisten ilmiöiden käsittely draaman avulla. -Kulttuurinen dialogi. Kulttuureista oppiminen konstruktivismin näkökulmasta. -Globaalikasvatus kouluissa. Prosessidraamat ja materiaalit.
Opiskelu tapahtuu osin luento-opetuksena.
Oheiskirjallisuus ja materiaalit mm:
Kivistö, Jari 2007 (toim): Globaaliin vastuuseen kasvaminen. Näkökulmia maailman hahmottamisen pedagogiikkaan, Ulkoasiainministeriö
Allahwerdi, Helena 2001. Kansainvälisyyskasvatuksen suosituksista maailmankansalaisen kypsyyskokeeseen. Suomen YK-liitto Jukka Tomperi. Tampere. Vastapaino
kansainvälisyyskasvattajana 1970-2000. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 230.
Said, E. W. 1995. Orientalism. Western Conseptions of the Orient. Penguin Books: England.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä