Siirry suoraan sisältöön

Instrumentin ryhmäopetuksen ja improvisoinnin pedagogiikka 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DX49-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2022 - 21.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Musiikin tiimi
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma
Toteutukselle KX00DX49-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ryhmäopetuksen menetelmiä ja kykenee opettamaan omaa instrumenttiaan ryhmämuotoisessa opetuksessa. Opiskelija osaa rakentaa ryhmään positiivisen vuorovaikutuksen kulttuurin ja tunnistaa oppimisprosesseja sekä yksilöissä että ryhmässä. Opiskelija osaa käyttää monipuolisia opetusmenetelmiä erilaisissa opetustilanteissa. Opiskelija osaa valita musiikillista ja pedagogista materiaalia ryhmänsä tarpeisiin. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ryhmässä yksilöiden vahvuuksia tukien ja kunnioittaen. Opiskelija tunnistaa ryhmän valmiudet improvisointiin ja osaa soveltaa erilaisia opetusmenetelmiä ryhmän improvisointitaitojen kehittämisessä.

Sisältö

Ryhmän kehitys, vuorovaikutus, yhteistyötaidot ja ryhmädynamiikka, opetuksen eriyttäminen, improvisoinnin pedagogiikka, reflektointi yksin ja ryhmässä, opetuksen ja oppimisen observointi, portfoliotyöskentely, ryhmäopetuksen opetusharjoittelu.

Oppimateriaalit

Metropolian kirjaston sivuilta hakusanoilla "musiikki", "ryhmäopetus" löytyy useita AMK- ja YAMK -opinnäytetöitä jotka käsittelevät ryhmäopetusta eri instrumenteissa.
Myös hakusanoilla "instrumentin ryhmäopetus"

Hakusanoilla "instrumentin ryhmäopetus" löytää useita aihetta valaisevia sivustoja.
- Pienryhmäohjaajan opas, Ståhlberg (2019)
- Rakenna oppiva ryhmä, Haapaniemi, Raina (2014)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Voi hyvin opettaja!, Salovaara, Honkonen
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras,Lerkkanen (2019)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)

Instrumenttikohtaiset opetusmateriaalit ilmoitetaan kurssilla

Opetusmenetelmät

Työelämäharjoittelun ohjaus
Pienryhmäohjaus
Pedagogiset seminaarit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kokonaisopintopistemäärästä 3 op opetusharjoittelua kahden harjoitusoppilasparin tai -pienryhmän kanssa lukukauden ajan

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien opintojen perusteella, mahdollisuus suorittaa opintojakso hankkeissa sovitaan erikseen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opiskelija tuntee ryhmäopetuksen menetelmiä ja kykenee opettamaan omaa instrumenttiaan ryhmämuotoisessa opetuksessa.
- Opiskelija osaa rakentaa ryhmään positiivisen vuorovaikutuksen kulttuurin ja tunnistaa oppimisprosesseja sekä yksilöissä että ryhmässä.
- Opiskelija osaa käyttää monipuolisia opetusmenetelmiä erilaisissa opetustilanteissa.
- Opiskelija osaa valita musiikillista ja pedagogista materiaalia ryhmänsä tarpeisiin.
- Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ryhmässä yksilöiden vahvuuksia tukien ja kunnioittaen.
- Opiskelija tunnistaa ryhmän valmiudet improvisointiin ja osaa soveltaa erilaisia opetusmenetelmiä ryhmän improvisointitaitojen kehittämisessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi (arvioinnin perusteina oman instrumentin kahden oppilasryhmän tuntien pitäminen ja päiväkirjan palauttaminen, tuntisuunnitelmien tekeminen tunneille ja observointitehtävien tekeminen), oppimistehtävät (oma kirjallinen reflektointi) ja läsnäolo (tai korvaavien tehtävien tekeminen) pedagogisissa seminaareissa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija kykenee käyttämään luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksessa. Opiskelija kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia opetuksellisia kokonaisuuksia. Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.

Siirry alkuun