Siirry suoraan sisältöön

Draamasarjan konsepti (15 op)

Toteutuksen tunnus: KM00DK26-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 30.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.08.2020 - 23.10.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
8 - 16
Koulutus
Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettajat
Johanna Wartio
Timo Lehti
Opintojakso
KM00DK26
Toteutukselle KM00DK26-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee fiktiivisten ja ei-fiktiivisten jatkuvajuonisten sarjojen sisällölliset ja tuotannolliset ominaispiirteet. Opiskelija soveltaa tarinankerronnallisia taitojaan sarjakonseptin kehittelyssä.

Opiskelija tuntee tilaajan, tuottajan, käsikirjoittajan ja ohjaajan yhteistyön ammattimaisissa sarjatuotannoissa. Opiskelija soveltaa fiktiotuotannon tietojaan sarjakonseptin suunnittelussa. Hän ymmärtää ryhmätyön merkityksen ja osaa toimia ryhmän osana. Opiskelija tietää miten sarjakonseptia kehitetään, työstetään ja pitchataan. Hän ymmärtää kohderyhmän merkityksen ja syventää osaamistaan ohjelmien levitysalustoista. Opiskelija osaa purkaa tuotannollistaiteellisesti jatkuvajuonisen sarjan käsikirjoituksen. Opiskelija tietää kotimaisten ja kansainvälisten yhteistuotantojen perusperiaatteet. Hän tuntee sarjatuotannon budjetoinnin, rahoituksen ja keskeiset sopimukset kotimaisissa ja kansainvälisessä ympäristössä.

Sisältö

- jatkuvajuonisten sarjojen ominaispiirteet (fiktiiviset ja ei-fiktiiviset sarjat)
- kehittelyprosessin suunnittelu ja aikatauluttaminen
- ideointi- ja käsikirjoitusprosessin vaiheet
- ryhmätyötaidot, palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- tuotannolliset mallit ja projektinhallinta
- sarjojen levitysalustat ja kohderyhmät
- kansainvälisten yhteistuotantojen mallit ja keskeiset sopimukset
- ammattimainen sarjakonseptin esittelypaketti
- pitchaaminen
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen
- toteutuksen painotus vaihtelee vuosittain (fiktio- tai realitysarjan konsepti)

Työmuodot

Lähiopetus,
Etäopetus,
Projekti,
Harjoitustehtävät
Tentti

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Eva Novrup Redvall: Writing and Producing Television Drama in Denmark: From The Kingdom to The Killing (Palgrave Studies in Screenwriting)

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnainen/itsenäinen suoritustapa on mahdollinen, lisätietoja myöhemmin

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö mahdollisuuksien mukaan

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

20.10.2020 (uusintamahdollisuus yleisenä tenttipäivinä tämän jälkeen)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus/etäopetus: 150 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö, itsenäinen: 150-200 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Tehtävät: 70-100 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 10 tuntia

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte
Tentti

Opintojakson arviointikriteeri, hyväksytty
Opiskelija osoittaa tuntevansa pääpiirteissään opiskelun käytänteet, pystyvänsä käyttämään opinnoissa tarvittavia tietoteknisiä järjestelmiä sekä viestimään suullisesti ja kirjallisesti opinnoissa edellytettävällä tavalla.
Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa pääpiirteissään opiskelun käytänteet, pystyvänsä käyttämään opinnoissa tarvittavia tietoteknisiä järjestelmiä sekä viestimään suullisesti ja kirjallisesti opinnoissa edellytettävällä tavalla.
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Tyydyttävän tason lisäksi opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, suorittaa tehtävät hyvin ja osaa reflektoida omaa oppimisprosessiaan.
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Hyvän tason lisäksi opiskelija suorittaa tehtävät erinomaisesti ja osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Siirry alkuun