Responsibility Communication (5 ECTS)
Code: C-10108-R801MVVIESTOJ-3007
General information
- Enrollment
- 01.10.2024 - 31.12.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.01.2025 - 19.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Institution
- Lapland University of Applied Sciences, Opiskelijan oman aikataulun mukaisesti verkossa. Kaikkien tehtävien lopullinen viimeinen palautuspäivä 14.12.2025.
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Course
- C-10108-R801MVVIESTOJ
Location and time
Opiskelijan oman aikataulun mukaisesti verkossa. Kaikkien tehtävien lopullinen viimeinen palautuspäivä 14.12.2025.
Materials
Erityisesti matkailualalla: Pasanen, K. 2020. Vastuullisuusviestinnällä kohti kestävämpää matkailua. Teoksessa H. Konu, J. Pesonen & H. Reijonen (toim.) Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön, luku 4/I. Tampere: Osuuskunta Vastapaino. E-kirja, Ellibs-verkkokirjahylly. Häikiö, S. & Koivunen, K. 2022. Digitaalinen vastuullisuusviestintä. Tietoperusta lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestinnälle digitaalisissa kanavissa. Lapin AMKin julkaisuja, Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset 5/2022. Saatavilla osoitteesta: https://issuu.com/lapinamk/docs/b_5_2022_haikio_koivunen Kaikilla aloilla: Eräranta, K. & Penttilä, V. 2021. Vastuullinen viestintä. ProComma Academic; 8. Helsinki: ProComma ry. Muu materiaali ilmoitetaan Moodlessa. Muu opiskelijan valitsema ajankohtainen ja luotettava lähdemateriaali.
Employer connections
Opintojakson tehtävät tehdään opiskelijan omalle työorganisaatiolle tai tarvittaessa muulle opiskelijan alalle relevantille kohdeorganisaatiolle.
Completion alternatives
Opintojakson voi suorittaa myös osaamisen näyttönä osaamisportfoliolla ja sen suullisella esityksellä. Sovi tästä erikseen opettajan kanssa.
Evaluation methods and criteria
Osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan seuraavien suoritusten perusteella: - nykytila-analyysi visuaalisena esityksenä 30 % - viestintästrategia tai -suunnitelma kirjallisena 40 % - viestintästrategian tai -suunnitelman suullinen esitys 30 % Koko opintojakso arvioidaan sitten, kun kaikki tehtävät on palautettu. Arviointi ja palaute tulee viimeistään 1 kk kuluessa palautuksesta.
Student workload
Ajankäyttösuositus n. 130 tunnille itsenäistä työskentelyä 1. Opiskelija perehtyy materiaaleihin verkossa ja muodostaa käsityksen vastuullisuusviestinnästä ja sen roolista organisaation viestinnässä. (20 h) 2. Opiskelija perehtyy viestintästrategian ja viestintäsuunnitelman sisältöihin ja eroihin ja valitsee näistä toisen tehtäväkseen tällä opintojaksolla. Valinta perustuu kohdeorganisaation tarpeeseen. (5 h) 3. Opiskelija tarkastelee kohdeorganisaation vastuullisuusviestinnän näkyvyyttä, sisältöjä, keinoja ja onnistumista eri kanavissa. Hän tekee vastuullisuusviestinnän tietoperustaan peilaten nykytila-analyysin. Hän laatii nykytila-analyysista visuaalisen esityksen, joka sisältää esimerkkejä organisaation viestinnästä. (40 h) 4. Opiskelija tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuullisuusviestinnässä. Hän laatii kirjallisen viestintästrategian tai viestintäsuunnitelman vastuullisuusviestinnän kehittämiseksi ja toteuttamiseksi kohdeorganisaatiossa. (40 h) 5. Opiskelija laatii viestintästrategiastaan tai -suunnitelmastaan suullisen esityksen kohdeorganisaatiolle ja videoi esityksensä. Tavoitteena on vakuuttava, vaikuttava ja visuaalisesti havainnollinen esitys. (20 h) 6. Opiskelija kirjoittaa lyhyen itsearvioinnin, jossa peilaa osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskelija palauttaa nykytila-analyysin, kirjallisen tuotoksen ja videoidun esityksen Moodleen. (5 h)
Content scheduling
ks. yllä
Teaching methods
-
Further information
Voit aloittaa itsenäisen opiskelun heti, kun pääset Moodleen.
Evaluation scale
H-5
Methods of completion
Opiskelija voi aloittaa opintojakson omaan aikatauluunsa sopi-vasti. Opintojakson eteneminen on ohjattu vaiheittain Moodle-työtilassa. Ajankäyttösuositus suluissa. 1. Opiskelija perehtyy materiaaleihin verkossa ja muodos-taa käsityksen vastuullisuusviestinnästä ja sen roolista organisaation viestinnässä. (20 h) 2. Opiskelija perehtyy viestintästrategian ja viestintäsuun-nitelman sisältöihin ja eroihin ja valitsee näistä toisen tehtäväkseen tällä opintojaksolla. Valinta perustuu koh-deorganisaation tarpeeseen. (5 h) 3. Opiskelija tarkastelee kohdeorganisaation vastuullisuus-viestinnän näkyvyyttä, sisältöjä, keinoja ja onnistumista eri kanavissa. Hän tekee vastuullisuusviestinnän tietope-rustaan peilaten nykytila-analyysin. Hän laatii nykytila-analyysista visuaalisen esityksen, joka sisältää esimerk-kejä organisaation viestinnästä. (40 h) 4. Opiskelija tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuullisuusviestinnässä. Hän laatii kirjallisen viestintä-strategian tai viestintäsuunnitelman vastuullisuusviestin-nän kehittämiseksi ja toteuttamiseksi kohdeorganisaa-tiossa. (40 h) 5. Opiskelija laatii viestintästrategiastaan tai -suunnitelmastaan suullisen esityksen kohdeorganisaa-tiolle ja videoi esityksensä. Tavoitteena on vakuuttava, vaikuttava ja visuaalisesti havainnollinen esitys. (20 h) 6. Opiskelija kirjoittaa lyhyen itsearvioinnin, jossa peilaa osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskeli-ja palauttaa nykytila-analyysin, kirjallisen tuotoksen ja videoidun esityksen Moodleen. (5 h) 7. Opiskelija saa suorituksista palautteen ja arvioinnin vii-meistään kuukauden sisällä siitä, kun kaikki tehtävät on palautettu.
Methods of completion
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti vapaasti valittavana aikana verkossa. Oppimisprosessi sisältää itsenäisen perehtymisen materiaaleihin sekä niihin perustuvat tehtävät, joiden tarkaste-lukohde on opiskelijan oma työorganisaatio. Tarvittaessa opis-kelija voi sopia muusta kohdeorganisaatiosta vastuuopettajan kanssa.