Skip to main content

Responsibility Communication (5 ECTS)

Code: C-10108-R801MVVIESTOJ-3007

General information


Enrollment
01.01.2025 - 31.10.2025
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
Timing
13.01.2025 - 19.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Institution
Lapland University of Applied Sciences, Opiskelijan oman aikataulun mukaisesti verkossa. Kaikkien tehtävien lopullinen viimeinen palautuspäivä 14.12.2025.
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
No reservations found for implementation C-10108-R801MVVIESTOJ-3007!

Learning outcomes

Opiskelija • osaa määritellä vastuullisuusviestinnän ja sen roolin osana organisaation viestintää • osaa tarkastella organisaation vastuullisuusviestintää ja sen nykytilaa • osaa tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuulli-suusviestinnässä • osaa suunnitella vastuullisuusviestintää • osaa laatia viestintäsuunnitelman organisaation vastuullisuus-viestinnän kehittämiseksi • osaa esittää vastuullisuusviestintäsuunnitelman kohdeorgani-saatiolle vakuuttavasti, vaikuttavasti ja visuaalisesti havainnol-lisesti

Content

Opinnot syventävät viestintäosaamista erityisesti vastuullisuusvies-tinnän näkökulmasta. Sisällöt: - vastuullisuusviestintä yritysviestinnän näkökulmasta - sisällöt, keinot ja kanavat - vastuullisuusviestinnän tarkastelu - vastuullisuusviestinnän suunnittelu - viestintästrategian tai -suunnitelman vakuuttava ja vaikut-tava esittäminen

Teaching methods

-

Location and time

Opiskelijan oman aikataulun mukaisesti verkossa. Kaikkien tehtävien lopullinen viimeinen palautuspäivä 14.12.2025.

Learning materials and recommended literature

Erityisesti matkailualalla: Pasanen, K. 2020. Vastuullisuusviestinnällä kohti kestävämpää matkailua. Teoksessa H. Konu, J. Pesonen & H. Reijonen (toim.) Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön, luku 4/I. Tampere: Osuuskunta Vastapaino. E-kirja, Ellibs-verkkokirjahylly. Häikiö, S. & Koivunen, K. 2022. Digitaalinen vastuullisuusviestintä. Tietoperusta lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestinnälle digitaalisissa kanavissa. Lapin AMKin julkaisuja, Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset 5/2022. Saatavilla osoitteesta: https://issuu.com/lapinamk/docs/b_5_2022_haikio_koivunen Kaikilla aloilla: Eräranta, K. & Penttilä, V. 2021. Vastuullinen viestintä. ProComma Academic; 8. Helsinki: ProComma ry. Muu materiaali ilmoitetaan Moodlessa. Muu opiskelijan valitsema ajankohtainen ja luotettava lähdemateriaali.

Alternative completion methods of implementation

Opintojakson voi suorittaa myös osaamisen näyttönä osaamisportfoliolla ja sen suullisella esityksellä. Sovi tästä erikseen opettajan kanssa.

Internship and working life connections

Opintojakson tehtävät tehdään opiskelijan omalle työorganisaatiolle tai tarvittaessa muulle opiskelijan alalle relevantille kohdeorganisaatiolle.

Student workload

Ajankäyttösuositus n. 130 tunnille itsenäistä työskentelyä 1. Opiskelija perehtyy materiaaleihin verkossa ja muodostaa käsityksen vastuullisuusviestinnästä ja sen roolista organisaation viestinnässä. (20 h) 2. Opiskelija perehtyy viestintästrategian ja viestintäsuunnitelman sisältöihin ja eroihin ja valitsee näistä toisen tehtäväkseen tällä opintojaksolla. Valinta perustuu kohdeorganisaation tarpeeseen. (5 h) 3. Opiskelija tarkastelee kohdeorganisaation vastuullisuusviestinnän näkyvyyttä, sisältöjä, keinoja ja onnistumista eri kanavissa. Hän tekee vastuullisuusviestinnän tietoperustaan peilaten nykytila-analyysin. Hän laatii nykytila-analyysista visuaalisen esityksen, joka sisältää esimerkkejä organisaation viestinnästä. (40 h) 4. Opiskelija tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuullisuusviestinnässä. Hän laatii kirjallisen viestintästrategian tai viestintäsuunnitelman vastuullisuusviestinnän kehittämiseksi ja toteuttamiseksi kohdeorganisaatiossa. (40 h) 5. Opiskelija laatii viestintästrategiastaan tai -suunnitelmastaan suullisen esityksen kohdeorganisaatiolle ja videoi esityksensä. Tavoitteena on vakuuttava, vaikuttava ja visuaalisesti havainnollinen esitys. (20 h) 6. Opiskelija kirjoittaa lyhyen itsearvioinnin, jossa peilaa osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskelija palauttaa nykytila-analyysin, kirjallisen tuotoksen ja videoidun esityksen Moodleen. (5 h)

Content scheduling

ks. yllä

Assessment methods and criteria

Osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan seuraavien suoritusten perusteella: - nykytila-analyysi visuaalisena esityksenä 30 % - viestintästrategia tai -suunnitelma kirjallisena 40 % - viestintästrategian tai -suunnitelman suullinen esitys 30 % Koko opintojakso arvioidaan sitten, kun kaikki tehtävät on palautettu. Arviointi ja palaute tulee viimeistään 1 kk kuluessa palautuksesta.

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page