Responsibility Communication (5 ECTS)
Code: C-10108-R801MVVIESTOJ-3007
General information
- Enrollment
- 01.01.2025 - 31.10.2025
-
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
- Timing
- 13.01.2025 - 19.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Institution
- Lapland University of Applied Sciences, Opiskelijan oman aikataulun mukaisesti verkossa. Kaikkien tehtävien lopullinen viimeinen palautuspäivä 14.12.2025.
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Course
- C-10108-R801MVVIESTOJ
Learning outcomes
Opiskelija • osaa määritellä vastuullisuusviestinnän ja sen roolin osana organisaation viestintää • osaa tarkastella organisaation vastuullisuusviestintää ja sen nykytilaa • osaa tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuulli-suusviestinnässä • osaa suunnitella vastuullisuusviestintää • osaa laatia viestintäsuunnitelman organisaation vastuullisuus-viestinnän kehittämiseksi • osaa esittää vastuullisuusviestintäsuunnitelman kohdeorgani-saatiolle vakuuttavasti, vaikuttavasti ja visuaalisesti havainnol-lisesti
Content
Opinnot syventävät viestintäosaamista erityisesti vastuullisuusvies-tinnän näkökulmasta. Sisällöt: - vastuullisuusviestintä yritysviestinnän näkökulmasta - sisällöt, keinot ja kanavat - vastuullisuusviestinnän tarkastelu - vastuullisuusviestinnän suunnittelu - viestintästrategian tai -suunnitelman vakuuttava ja vaikut-tava esittäminen
Teaching methods
-
Location and time
Opiskelijan oman aikataulun mukaisesti verkossa. Kaikkien tehtävien lopullinen viimeinen palautuspäivä 14.12.2025.
Learning materials and recommended literature
Erityisesti matkailualalla: Pasanen, K. 2020. Vastuullisuusviestinnällä kohti kestävämpää matkailua. Teoksessa H. Konu, J. Pesonen & H. Reijonen (toim.) Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön, luku 4/I. Tampere: Osuuskunta Vastapaino. E-kirja, Ellibs-verkkokirjahylly. Häikiö, S. & Koivunen, K. 2022. Digitaalinen vastuullisuusviestintä. Tietoperusta lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestinnälle digitaalisissa kanavissa. Lapin AMKin julkaisuja, Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset 5/2022. Saatavilla osoitteesta: https://issuu.com/lapinamk/docs/b_5_2022_haikio_koivunen Kaikilla aloilla: Eräranta, K. & Penttilä, V. 2021. Vastuullinen viestintä. ProComma Academic; 8. Helsinki: ProComma ry. Muu materiaali ilmoitetaan Moodlessa. Muu opiskelijan valitsema ajankohtainen ja luotettava lähdemateriaali.
Alternative completion methods of implementation
Opintojakson voi suorittaa myös osaamisen näyttönä osaamisportfoliolla ja sen suullisella esityksellä. Sovi tästä erikseen opettajan kanssa.
Internship and working life connections
Opintojakson tehtävät tehdään opiskelijan omalle työorganisaatiolle tai tarvittaessa muulle opiskelijan alalle relevantille kohdeorganisaatiolle.
Student workload
Ajankäyttösuositus n. 130 tunnille itsenäistä työskentelyä 1. Opiskelija perehtyy materiaaleihin verkossa ja muodostaa käsityksen vastuullisuusviestinnästä ja sen roolista organisaation viestinnässä. (20 h) 2. Opiskelija perehtyy viestintästrategian ja viestintäsuunnitelman sisältöihin ja eroihin ja valitsee näistä toisen tehtäväkseen tällä opintojaksolla. Valinta perustuu kohdeorganisaation tarpeeseen. (5 h) 3. Opiskelija tarkastelee kohdeorganisaation vastuullisuusviestinnän näkyvyyttä, sisältöjä, keinoja ja onnistumista eri kanavissa. Hän tekee vastuullisuusviestinnän tietoperustaan peilaten nykytila-analyysin. Hän laatii nykytila-analyysista visuaalisen esityksen, joka sisältää esimerkkejä organisaation viestinnästä. (40 h) 4. Opiskelija tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuullisuusviestinnässä. Hän laatii kirjallisen viestintästrategian tai viestintäsuunnitelman vastuullisuusviestinnän kehittämiseksi ja toteuttamiseksi kohdeorganisaatiossa. (40 h) 5. Opiskelija laatii viestintästrategiastaan tai -suunnitelmastaan suullisen esityksen kohdeorganisaatiolle ja videoi esityksensä. Tavoitteena on vakuuttava, vaikuttava ja visuaalisesti havainnollinen esitys. (20 h) 6. Opiskelija kirjoittaa lyhyen itsearvioinnin, jossa peilaa osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskelija palauttaa nykytila-analyysin, kirjallisen tuotoksen ja videoidun esityksen Moodleen. (5 h)
Content scheduling
ks. yllä
Assessment methods and criteria
Osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan seuraavien suoritusten perusteella: - nykytila-analyysi visuaalisena esityksenä 30 % - viestintästrategia tai -suunnitelma kirjallisena 40 % - viestintästrategian tai -suunnitelman suullinen esitys 30 % Koko opintojakso arvioidaan sitten, kun kaikki tehtävät on palautettu. Arviointi ja palaute tulee viimeistään 1 kk kuluessa palautuksesta.
Evaluation scale
H-5