Nuorisotyöllisen pelitoiminnan kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02631-VAYP3-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2025 - 15.09.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 01.10.2025 - 19.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Korkeakoulu
- Humanistinen ammattikorkeakoulu, Paikkaan sitomaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 15
- Opintojakso
- C-02631-VAYP3
Arviointikriteerit
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson kaikkien tehtävien tekemistä annettujen ohjeiden mukaisesti.
Aika ja paikka
Opinnot järjestetään kokonaan verkossa. Opintojakson oppimisalusta aukeaa 24.9.. Laajemman tehtävän palautuspäivä on 11.12., jonka jälkeen opiskelija antaa vertaispalautteen toiselle tehtäväpalautukselle viimeistään 15.12.
Oppimateriaalit
Malm, Karla 2021. Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Saatavilla osoitteessa: https://www.humak.fi/julkaisut/karla-malm-parempi-vaihtoehto-kuin-80-luvun-suomi-nuorisotyon-tekijat-paikat-ja-ymparistot-vuonna-2030/ Verke 2019. Mitä nuorisotyön tulisi tietää? Havaintoja teknologisoituvasta maailmasta. Digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus. (Olennaisia erityisesti luvut Osaaminen, Kulttuuri ja Tekoäly.) Saatavilla osoitteessa: https://verke.hel.fi/wp-content/uploads/2024/12/07d257a7-mita-nuorisotyon-tulisi-tietaa-havaintoja-teknologisoituvasta-maailmasta-2019_verke-1.pdf
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vastaa 5 opintopisteen työmäärää.
Sisällön jaksotus
Opintojakson keskeisin teema on nuorisotyöllisen pelitoiminnan kehittäminen ja käynnistäminen, ja suunnitelmallisuuden kehittämisen tueksi esitellään useita erilaisia malleja. Oppimisympäristössä on lisäksi nuorisotyölliseen pelitoimintaan liittyviä aihekokonaisuuksia, esimerkiksi pelillistäminen, roolipelaaminen ja e-sports. Jokaiseen aihealueeseen liittyy opiskeltavia materiaaleja (videoita, artikkeleita, oppaita) sekä tehtäviä. Osa aiheista vaatii ajallisesti enemmän työtä kuin toiset. Aiheita ei tarvitse suorittaa järjestyksessä, vaan opiskelija voi itse valita perehtymistahdin, kunhan suorittaa vaaditut osiot ennen jokaista webinaaria. Opintojakson kokoavana tehtävänä suoritetaan laajempi tehtävä ryhmissä/parin kanssa. Opintojaksolla on kolme webinaaria, joiden luento-osuudet tallennetaan myöhemmin katsottaviksi. Webinaareissa on kuitenkin pääosassa yhteinen tiedontuotanto ja ryhmätyöt.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on reaaliaikaisia webinaareja, itsenäisesti toteutettavia tehtäviä sekä laajempi parina / ryhmänä toteutettava kehittämistehtävä, johon opiskelija saa palautetta lehtorilta ja muilta opiskelijoilta.
Lisätietoja opiskelijoille
Haluatko oppia suunnittelemaan nuorisotyöllistä pelitoimintaa? Opintojaksolla tutustutaan erilaisiin suunnittelumalleihin ja laatukriteereihin sekä kurkataan pelitoiminnan tulevaisuuteen. Lisäksi pohditaan nuorten aktiivisia rooleja nuorisotyöllisen pelitoiminnan toteuttamisessa. Opintojaksolla on myös mahdollisuus syventyä itseään kiinnostavaan teemaan, mm. roolipelaamiseen, esportsiin tai pelillistämiseen. Opiskelijapalautteita syksyltä 2023: "Mielenkiintoiset aiheet sekä podcastit tehtävissä olivat mukava lisä lukemistojen rinnalle. Webinaarien vieraat oli hyvin valittu ja heiltä sai vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Opin todella paljon uutta ja opintojakso vahvisti jo tietämääni halua työllistyä pelikasvatuksen puolelle! :)" "Monipuolinen materiaali ja hyvät vierailijat." "Paljon uusia näkökulmia ja materiaalia tulevaisuutta varten." "Aion ehdottomasti suositella tätä opintojaksoa meidän muutamalle uudemmalle työntekijälle, joita kiinnostaa pelitoiminta, mutta tieto/taitotaso ei ole vielä kovin hyvä."
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty