Innovaatiotoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02631-KATU1-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2023 - 31.01.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.01.2024 - 31.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Korkeakoulu
- Humanistinen ammattikorkeakoulu, Paikkaan sitomaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Opintojakso
- C-02631-KATU1
Aika ja paikka
22.01.2024 12.30 - 15.00 26.01.2024 09.00 - 11.30 05.02.2024 12.30 - 15.00 04.03.2024 12.30 - 15.00 03.04.2024 12.30 - 15.00 Paikka: https://humak.zoom.us/j/66031432342?pwd=Sm5xcjNXbmEyaklGanFhTEFyYlJVdz09
Oppimateriaalit
Opintojaksoon sisältyy tentti (vaihtoehtoisesti essee), johon kuuluu kirjallista ja videomateriaalia.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson voi opinnollistaa tai tehdä harjoitteluna, mikäli kriteerit täyttyvät. Katso kriteerit opintojakson Hoodlesta näiden suoritusvaihtoehtojen omilta väliehdiltä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Katso tarkemmat aikataulut opintojakson Hoodlesta. Opintojakson tentit voi tehdä kolme kertaa niiden aukioloaikoina. Toinen ja kolmas kerta ovat samalla myös tenttien uusintamahdollisuuksia, eli tenttejä ei voi uusia enää näiden kertojen jälkeen. Tenttituloksista paras jää voimaan. Tenttejä ei aukaista erikseen niiden aukioloaikojen ulkopuolella.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa myös itsenäisen suoritustavan mukaan. Katso tarkemmat ohjeet itsenäisen suoritusvaihtoehdon omalta välilehdeltä opintojakson Hoodle-ympäristöstä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvoidaan arvosanalla 0-5. Mikäli arvosana on 0, opintojakso on ei ole suoritettu kokonaisuudessaan tai yksi tai useampi sen osasuorituksista ei ole täyttänyt arvioinnin minimikriteereitä. Webinaareja sisältävän verkkomuotoisen toteutustavan arvosanaan vaikuttavat flaneeraustehtävä, tulevaisuuden muistelu -tehtävä sekä molemmat tentit. Jokainen osio vaikuttaa yhtä paljon, sillä loppuarvosana on näiden keskiarvo. Muiden suoritusmuotojen arviointitavat on kerrottu niiden omilla alalehdillä opintojakson Hoodlessa. Englanniksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä ja se edellyttää noin 133 tunnin työmäärää (1 op = n. 26,6 tuntia opiskelua). Vaativuudeltaan opintojakso on eurooppalaisen (EQF) sekä kansallisen (NQF) tutkintojen viitekehyksen vaatimustasoa 6.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1) Opiskelijan tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön käsitteistön hallinta on suurelta osin puutteellinen. Hän ei juuri osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään ja tuotetut ratkaisut joko puuttuvat tai ovat jo aiemmin tunnettuja, jolloin ne eivät ole innovatiivisia. Hän hahmottaa innovaatioprosessin heikosti tai ei lainkaan eikä hän ole juuri omaksunut valmiuksia edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Tehtävänantojen noudattaminen on suurimmalta osaltaan puutteellista. Tyydyttävä (2) Opiskelijalla on selviä puutteita tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön käsitteistön hallinnassa. Hän osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään jossain määrin, mutta luovuus ratkaisujen kehittämisessä jää vähäiseksi tai puuttuu kokonaan, eivätkä ratkaisut ole myöskään innovatiivisia. Hän tuntee innovaatioprosessin pääpiirteissään ja hänellä on jonkin verran valmiuksia edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Tehtävänantojen noudattamisessa voi olla selviä puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija hallitsee tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön melko hyvin. Hän osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään kohtuullisen hyvin ja tuottaa melko luovia ratkaisuja ammatillisiin haasteisiin, vaikka ratkaisut eivät erityisen innovatiivisia olekaan. Hän tuntee innovaatioprosessin melko hyvin ja hänellä on hallussaan perusvalmiudet edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Tehtävänantojen noudattamisessa saattaa olla jonkin verran puutteita. Hyvä (4) Opiskelija hallitsee tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön perusteet hyvin. Hän osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään hyvin ja tuottaa luovia ja innovatiivisia ratkaisuja ammatillisiin haasteisiin. Hän tuntee innovaatioprosessin hyvin ja hänellä on kohtuullisen hyvät valmiudet edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät tehtävänantojen mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5) Opiskelija hallitsee tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön perusteet kiitettävästi. Hän osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään erinomaisesti ja tuottaa aidosti luovia ja innovatiivisia ratkaisuja ammatillisiin haasteisiin. Hän tuntee innovaatioprosessin syvällisesti ja hänellä on erinomaiset valmiudet edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät huolellisesti ja tarkasti tehtävänantojen mukaisesti.
Opetusmenetelmät
Opintojakso on mahdollista tehdä usealla eri tavalla: perus-verkkototeutuksena, itsenäisenä toteutuksena, Humakin hankkeeseen harjoitteluna tehden tai työssä opinnollistaen. (Avoimen opiskelijoille vain perus-verkkototeutus tai itsenäinen toteutus ovat mahdollisia.) Webinaareja sisältävän verkkototeutuksen ja itsenäisen toteutuksen tehtävät ovat hyvin samankaltaiset. Ero on siinä, että verkkototeutuksen tehtävät ovat tarkkaan aikatauluun sidottuja ja itsenäisellä toteutuksella on ainoastaan yksi deadline opintojakson lopussa. Verkkototeutuksen tehtävät on pilkottu pieniksi kokonaisuuksiksi, joiden palautuspäivämäärät on jaksotettu opintojakson koko mitalle. Verkkototeutukseen kuuluu viisi webinaaria. Verkkototeutukseen kuuluu kaksi tenttiä, itsenäisessä suoritustavassa essee korvaa ne.
Lisätietoja opiskelijoille
Innovaatiotoiminta-opintojaksossa selviää, mitä innovaatio ja innovoiminen käytännössä tarkoittavat ja miten innovaatioita voi edistää työelämässä. Opintojakso antaa innovaatioprosessin läpiviemiseen tarvittavan perusosaamisen. Lisäksi opintojaksolla opitaan tulevaisuustiedon ja ennakoinnin perusteet. Opintojaksolle kannattaa tulla tutkimaan omaa innovaatiosuhdettaan ja kehittämään omaa innovativiisuuttaan. Siellä saa myös tärkeitä työelämätaitoja. Opintojaksolle voi osallistua missä tahansa opintojen vaiheessa, mutta yleensä se tehdään kolmantena opintovuonna. Erillisiä lähtötasovaatimuksia ei ole.
Arviointiasteikko
0-5
Toteutustavat
Verkkototeutuksen tehtävät (kuvallisia ja kirjallisia tehtäviä sekä kaksi tenttiä) on pilkottu pieniksi kokonaisuuksiksi, joiden palautuspäivämäärät on jaksotettu opintojakson koko mitalle. Verkkototeutukseen kuuluu viisi webinaaria. Verkkototeutuksen ja itsenäisen toteutuksen tehtävät ovat hyvin samankaltaiset. Ero on siinä, että verkkototeutuksen tehtävät ovat aikatauluun sidottuja ja itsenäisellä toteutuksella on ainoastaan yksi deadline opintojakson lopussa. Itsenäisessä toteutustavassa tentit korvataan esseellä. Opinnollistamis- ja harjoittelumuotoisesta toteutustavasta sovitaan etukäteen. Tarkemmat ohjeet tähän löytyvät opintojakson Hoodle-sivulta.
Suoritustavat
Opintojakso on mahdollista tehdä usealla eri tavalla: perus-verkkototeutuksena, itsenäisenä toteutuksena, Humakin hankkeeseen harjoitteluna tehden tai työssä opinnollistaen. Avoimen opiskelijoille vain perus-verkkototeutus tai itsenäinen toteutus ovat mahdollisia.