Digitalisaatio ja toiminnan ohjaus sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000DJ80-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.05.2021 - 30.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2021 - 30.11.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 160
- Koulutus
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
- Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Tavoitteet
Opiskelija soveltaa lainsäädäntöä ja työantajan velvoitteita tietoturvan, arkistojen sekä henkilöstörekisterien luomisessa ja ylläpidossa. Opiskelija osaa suunnitella ja johtaa toimintaa tämän mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää ja kehittää digiteknologiaa ja työkaluja sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden toiminnan johtamisessa sekä keskeisimmissä prosesseissa ja projekteissa. Hän osaa arvioida digitalisaation mahdollistamia kehityskohteita ja osaa vastata niihin esimiehenä, asiantuntijana tai yrittäjänä. Opiskelija lisää valmiuksiaan toimia työpaikallaan käyttöliittymien, alustojen ja digitaalisten ratkaisujen kehittäjänä ja kehitysprojektien johtajana.
Sisältö
- tietoturva, lainsäädäntö ja työnantajavelvoitteet
- henkilörekisterien ja asiakastietojen luominen, ylläpitäminen ja arkistointi
- digitalisaation keskeisimmät ilmiöt ja vaikutukset
- keskeisimmät digitalisoituneet prosessit sosiaali- ja terveysalalla
- digitalisaatio esimies -ja asiantuntijatyössä ja organisaation viestinnässä
- digitalisaation tuomat mahdollisuudet tiedon hakemisessa, oppimisessa ja tiedolla johtamisessa
- keskeisimmät työkalut esimies- ja asiantuntijatyössä
Työmuodot
Hybridiopintojakso, joka sisältää webinaareja (12 x 45 min), opetusvideoita (~5 tuntia), verkkotutorointia ja vertaisarvioitavia yksilötehtäviä.
Syksyn 2021 toteutus kokonaan etänä, sisältäen kuitenkin yhteisöllistä työskentelyä verkossa.
Aika ja paikka
Erillisen aikataulun mukaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa.
Oheinen kirjallisuus soveltuvin osin.
Lähde 1: Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2016:5. ISSN 1797-9854 (verkkojulkaisu) ISBN 978-952-00-3782-6 (Zine) Helsinki 2016 stm.fi
.
Lähde 2: Hyppönen Hannele, Ilmarinen Katja. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatio. Tutkimuksesta tiiviisti 22/2016. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/131301
.
Lähde 3: Hannele Hyppönen, Anna-Mari Aalto, Persephone Doupi, Päivi Hämäläinen, Maarit Kangas, Niina Keränen, Jarmo Kärki, Tinja Lääveri, Jarmo Reponen, Miia Ryhänen. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatio Seurantamittarit ja tuloksia Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian näkökulmasta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 7/2016. https://www.julkari.fi/handle/10024/130610
.
Lähde 4: Lennon, M. R., Bouamrane, M., Devlin, A. M., O'Connor, S., O'Donnell, C., Chetty, U., …Mair, F. S. (2017). Readiness for Delivering Digital Health at Scale: Lessons From a Longitudinal Qualitative Evaluation of a National Digital Health Innovation Program in the United Kingdom. Journal of Medical Internet Research, 19(2), (e42). doi:10.2196/jmir.6900. ISSN 1439-4456
.
Lähde 5: Walsh L, Hyett N, Juniper N, Li C, Rodier S, Hill S. The use of social media as a tool for stakeholder engagement in health service design and quality improvement: A scoping review. (2021.) Digit Health. Feb 24;7:2055207621996870. doi: 10.1177/2055207621996870. PMID: 33717499; PMCID: PMC7917429.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät työelämälähtöisiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Kansainväliset yhteydet
Ei KV-yhteyksiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.
Webinaarityöskentely ja itsenäinen opiskelu Moodlessa, 1.5 op
Tehtävät 1A ja 1B, 0.5 op
Tehtävä 2, 3 op
Sisällön jaksotus
Teema I: Orientaatio toteutukseen + Tulevaisuustyöpaja
Teema II: Digitalisaation keskeisimmät ilmiöt ja vaikutukset
Teema III: Asiakaslähtöisyys digitaalisissa palveluissa
Teema IV: Digitalisaation tuomat mahdollisuudet tiedon hakemisessa, oppimisessa ja tiedolla johtamisessa
Teema V: Digitalisaatio esimies -ja asiantuntijatyössä ja organisaation viestinnässä
Henkilökohtainen palaute ja arviointi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan arviointi.
TEHTÄVÄT (tarkempi ohjeistus Moodlessa)
Tehtävä 1A: Terveydenhuollon digitalisaatio, keskeisten käsitteiden määrittely, 10% arvosanasta (hyväksytty- hylätty)
Tehtävä 1B: Nykytilan kartoittaminen (yksilötehtävä + vertaisarviointi), 20% arvosanasta (arvosana 1-5)
Tehtävä 2: Kirjareferaatti (yksilötehtävä), 70 % arvosanasta (arvosana 1-5)
Arviointikriteerit:
Tyydyttävä 1-2 = Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hyvä 3-4 = Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä 5 = Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.