Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (verkkototeutus) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BN74-3134
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.05.2021 - 16.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
23.08.2021 - 24.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 300
- Koulutus
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Heidi Malava
- Kristiina Heinonen
- Kaarina Pirilä
- Minna Kalajoki
- Päivi Leskinen
- Heini Maisala-McDonnell
- Johanna Manninen
- Pihla Markkanen
- Vastuuopettaja
- Kaarina Pirilä
- Ryhmät
-
SXK20K2Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
-
SXK19S1Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- SX00BN74
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- tuntee kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- ymmärtää kehittämistyössä käytettävien menetelmien ja työtapojen perustelut
- osaa kriittisesti arvioida eri menetelmillä tehtyjä suomen- ja englanninkielisiä tutkimuksia
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- osaa toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa viestiä englanniksi oman alansa työtehtävissä eri toiminta- ja kehittämisympäristöissä.
Sisältö
Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet
Keskeinen oman alan englanninkielinen käsitteistö ja terminologia
Aika ja paikka
Tutkimus- ja kehittämistyön osuuden (3 op) oppimisalustana on Moodle, joka aukeaa 10.9.2021 ja sulkeutuu 10.12.2021.
Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti.
Ammatillisen englannin osuuteen (2 op) kuuluvat pakollinen orientaatio, jonka aikana opiskelija valitsee itselleen toisen kahdesta englannin suoritustavasta. Suoritustavat selostetaan orientaatiossa.
Oppimateriaalit
TK-osuus, 3 op:
Osoitetaan Moodle-alustalla. Sisältää myös nauhoitettuja verkkoluentoja.
Ammatillinen englanti, 2 op: Moodle-alusta, josta annetaan tarkemmat tiedot orientaatiossa .Orientaatiota tai verkko-oppitunteja ei nauhoiteta.
Leskisen pakolliset tilastopajat: materiaali ilmoitetaan opinnon alussa.
Opetusmenetelmät
Verkkokurssi, jossa tutkimus- ja kehittämistyön teoriaosuus (3 op) suoritetaan kokonaan Moodle-alustalla. Alusta auki: 10.9.-10.12.2021
Tässä opintojaksossa tarjotaan myös erillisiä menetelmäpajoja. Niiden suorittaminen on vapaaehtoista, mutta sitä suositellaan lämpimästi. Menetelmäpajoja on tarjolla kolme erilaista: kvantitatiivinen, kvalitatiivinen ja kehittämistyön paja. Yhden menetelmäpajan pituus on 1 x 3h.
Jokaista menetelmäpajaa toteutetaan useita kertoja lukukauden aikana.
TK-osuuden vastuuopettajana on Kaarina Pirilä.
HUOM! Päivi Leskinen tarjoaa erillisiä tilastopajoja ja hänen tilastopajat ovat pakollisia. Niistä kannattaa lukea erillinen Päivin tiedote Omasta.
Ammatillisen englannin osuus (2 op) suoritetaan joko itsenäisesti erilaisten tehtävien avulla tai osallistumalla verkko-oppitunneille ja tekemällä annetut kotitehtävät ja olemalla aktiivinen verkko-oppitunneilla. Osallistuakseen opetukseen opiskelijalla pitää olla olemassa verkkoyhteys, kuulokemikrofoni ja tietokone, jotta hän voi osallistua opetukseen tehokkaasti. Älykännykkä ei ole suositeltava osallistumisväline.
Englannin osuudessa on pakollinen orientaatio (ks. toteutuksen lukujärjestys) kaikille opintojakson englannin osuuden suorittaville osallistujille. Aikatauluihin saattaa tulla muutoksia. Tarkista aikataulut toteutuksen lukujärjestyksestä.
Englannin opettaja ilmoitetaan myöhemmin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
N/A
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
TK-osuuden, 3 op, verkkotentti on Moodlessa. Saa uusia 2 x kolmen päivän välein. Hyväksytty suoritus 50% oikein (hyväksytty/hylätty arviointi). Myös uusinnat tehtävä ennen 10.12.21, jolloin Moodle sulkeutuu.
=====================
Ammatillinen englanti (2 op): Suoritusvaihtoehdon mukaisesti joko osallistumalla verkko-oppitunneille ja tekemällä annetut kotitehtävät ja olemalla aktiivinen verkko-oppitunneilla tai ryhmätehtävä. Suoritusvaihtoehdot selostetaan orientaatiotunnilla. Jos opiskelija ei tee kaikkia suoritukseen vaadittavia tehtäviä, hänen suorituksena on hylätty, ja hän osallistuu uudelle toteutukselle myöhemmin.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 t
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, (TK-osuus 3 op, Englanti 2 op)
Sisällön jaksotus
Opintojakson TK-osuuden (3 op) suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, materiaaleihin tutustumista, tehtävien tekemisen ja verkkotentin hyväksyttyä suoritusta aikarajan puitteissa.
Yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla, pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5. Kaikki suoritukset palautettava viimeistään 10.12.21, jolloin Moodle sulkeutuu. Tk-osuuden arvosana muodostuu pienryhmätehtävän arvosanasta
Ammatillinen englanti: Kaikille pakollinen orientaatio ja valittu suoritustapa. Kaikki suoritukset pitää olla tehty valitun suoritustavan loppuun mennessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
TK-osuus, 3 op:
Yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla. Pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5. Myös verkkotentti on suoritettava hyväksytysti.
Ammatillinen englanti: Osallistuminen orientaatioon, valitun suoritustavan mukaiset tehtävät ja suoritukset, kotitehtävien tekeminen ja aktiivisuus vaikuttavat arviointiin. Arviointi: hyväksytty/hylätty
Lisätiedot
Arvioinnissa sovelletaan yhteistä arviointikehikkoa. Opintojakson arvioinnissa painottuvat erityisesti osaamisalueet Tietoperusta ja Eettisyys ja yhteistyö.
Lisätiedot
Arvioinnissa sovelletaan yhteistä arviointikehikkoa. Opintojakson arvioinnissa painottuvat erityisesti osaamisalueet Tietoperusta ja Eettisyys ja yhteistyö.