Kommunikointi eri tavoin (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BK54-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.05.2021 - 16.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
25.10.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- ruotsi
- suomi
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Gunilla Blom
- Ulla Saukkonen
- Akvaliina Lacho
- Vastuuopettaja
- Kaija Kekäläinen
- Ryhmät
-
SXI19S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00BK54
Tavoitteet
Opiskelija osaa ottaa huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelija osaa välittää hankkimaansa tietoa kirjallisesti ja suullisesti ja osaa kommunikoida erityisryhmien kanssa myös vaihtoehtoisilla viestintätavoilla. Opiskelija hallitsee ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Sisältö
• Toimintaterapeutin työn kannalta keskeinen toisen kotimaisen kielen
sanasto
• Toisen kotimaisen kielen suullinen ja kirjallinen viestintä
• Erityisryhmien viestintä
• Tukiviittomat, kuvien käyttö, selkokieli
Aika ja paikka
Ruotsi: jos mahdollista Myllypuron kampus, opetus perjantaisin 29.10. - 26.11.21. klo 9-12
Erityisryhmien viestintä: itsenäistä työskentelyä Moodlessa
Oppimateriaalit
Ruotsi: opettajan oma, laitetaan työtilaan ennen kurssin alkua
Erityisryhmien viestintä: opiskelumateriaali löytyy Moodle-työtilasta opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset, ryhmätyö, lyhyet luennot
Erityisryhmien viestintä, puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio: Verkkokurssi Moodlessa, opiskelumateriaaliin perehtymistä ja oppimistehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ruotsi: suullinen tasotarkistus ja kirjallinen tentti viimeisillä tunneilla, kaksi kirjalllisen tentin uusintaa on mahdollista
Erityisryhmien viestintä: monivalintatentti Moodlessa opintojakson alussa, läpipääsy edellytyksenä tehtävien tekemiselle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ruotsi: opiskelijan työtä 3 op on 3 x 27 tuntia. Läsnäolo opetuksessa 80%, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella
Erityisryhmien viestintä: 48h (2op) itsenäistä työskentelyä
Lisätietoja opiskelijoille
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen arvosana erikseen, arviointi asteikolla 1-5, opetuskieli ruotsi ja tarvittaessa myös suomi, materiaali saatavilla ennen kurssin alkua e-muodossa kurssin työtilassa
Erityisryhmien viestintä osuus suoritetaan Moodlessa. Moodle-työtila aukeaa 2.periodin alussa ja opiskelijoille lähetään ennen tätä ohjeet työtilaan kirjautumisesta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ruotsi: jatkuva arviointi, suullinen tasotarkistustehtävä, kirjallinen lopputentti
Erityisryhmien viestintä: arviointi hyväksytty-hylätty
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 3 op ruotsia ja 2 op erityisryhmien viestintää
Opintojakso sisältää vähintään 3op ruotsia jolloin opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Nämä viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi ja hänelle on myönnetty vapautus ruotsin kielen opinnoista, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän ruotsin kielen osuuden suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 3 op ruotsia ja 2 op erityisryhmien viestintää
Opintojakso sisältää vähintään 3op ruotsia jolloin opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Nämä viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi ja hänelle on myönnetty vapautus ruotsin kielen opinnoista, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän ruotsin kielen osuuden suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.