Taide perheen ja yhteisön tukena (10 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DM11-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.05.2020 - 17.05.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Laura Huhtinen-Hilden
- Opintojakso
- KX00DM11
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti. Opiskelija kykenee havainnoimaan erilaisia pedagogisia lähestymistapoja sekä niiden vaikutuksia ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa toimia suunnittelemassaan musiikin opetustilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja oppijoiden tarpeita huomioiden sekä kehittää pedagogista osaamistaan reflektoinnin pohjalta. Hän ymmärtää pedagogisen kasvunsa elementtejä sekä osaa hyödyntää saamaansa palautetta sen tukena. Opiskelija laajentaa aktiivisesti omaa näkemystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta ja reflektoi hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa.
Opiskelija osaa toimia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan yhteistyö- ja työelämäympäristöissä, esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti sekä antaa ja vastaanottaa monipuolista palautetta. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös käyttää ja kehittää muusikkouttaan monipuolisesti erilaisissa työelämätilanteissa
Opiskelija ymmärtää musiikkipedagogin ammattitaidon haasteita erilaisissa opetuskonteksteissa ja kykenee reflektoimaan omia oppimiskokemuksiaan suhteessa niihin. Hän osaa rakentaa kehittymisen ja oppimisen polkuaan haastaen itseään uusien oppimiskokemusten äärelle musiikkipedagogina.
Sisältö
Oppimista tuetaan opintojaksolla luovan ryhmätoiminnan, luentojen, opetuskeskustelujen, ryhmätehtävien, kirjallisuusteen perustuvien tehtävien, oppimispäiväkirjan sekä työelämäprojektien muodossa. Tärkeänä oppimista mahdollistavana tekijänä toimii reflektio ja oppimisprosessin eri vaiheiden jakaminen ryhmässä.
Esitietovaatimukset
Ks. Lapsi ja musiikki -opintojakson osaamistavoitteet. Aiemmin hankittu osaaminen huomioidaan yksilöllisesti suunnattuina pedagogisina sovelluksina.
Työmuodot
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Työssäoppiminen
Aika ja paikka
Opetus pääasiassa ti 9-15 ja to 9-15 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamuka-lakanassa. Vamuka opetus alkaa yhteisellä Megapäivällä to 3.9. klo 9.00-11.15, ja iltapäivällä klo 12.30-15.00 2.-4. vuoden sisällöt ja modulit vuosikursseittain.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
opettaja ohjeistaa kurssin aikana
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Modulien osien mahdollisesta korvaamisesta pedagogisen sovelluksen kautta sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ks. sisällön jaksotus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus ja siihen liittyvät tehtävät, ryhmätehtävät, työelämäharjoittelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät yht. 10 op (tarkemmat aikataulut vamuka-lakanassa syksyllä)
Sisällön jaksotus
Opetus tapahtuu tiistaisin 9- 15 ja torstaisin 9-15 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu ja sisällöt erillisessä vamukalakanassa syyslukukauden 2020 alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opintojaksolla käytettään arvioinnin (hyväksytty-hylätty) perusteena jatkuvaa arviointia, joka perustuu ryhmätyöskentelyyn, tehtäviin ja projekteihin osallistumiseen ja niissä esitettyyn osaamistavoitteiden mukaiseen osaamiseen.