Innovaatioprojekti (10 op)
Toteutuksen tunnus: XX00AB51-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 26.05.2014 - 18.08.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2014 - 31.07.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- TKI-osuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 35
- Koulutus
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Päivi Leskinen
- Tiina Airaksinen
- Hannele Hokkanen
- Opintojakso
- XX00AB51
Tavoitteet
Tunnistetaan ja hallitaan omaa osaamista ja tuodaan se yhteiskehittelyyn moniasiantuntijuuteen perustuvassa toiminnassa. Luodaan yhteistoiminnallinen neuvottelukulttuuri, jossa opiskelijat, opettajat, työelämän toimijat ja asiakkaat yhdessä osallistuvat kehittämisprosessiin ja päätöksentekoon.
Käytetään yhteisöllistä oppimista toimintatapana. Kehitetään käytännöllisiä ja luovia ratkaisuja, toimintatapoja ja palveluja, joilla pyritään vastaamaan metropolialueen asukkaiden monimuotoisiin tarpeisiin. Osallistumalla alueelliseen, valtakunnalliseen ja kansainväliseen kehittämistyöhön opitaan projekti- ja verkostotyöskentelyä.
Sisältö
Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen
Projektityöskentelyn hallinta: suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi
Yhteistyötaidot ja sidosryhmätoiminta
Verkostotyöskentely
Esitietovaatimukset
Tutkimus- ja kehitystyön perusta ja menetelmäopinnot
Työmuodot
Aktivoiva luento, oppimispäiväkirja, kirjatentti, ohajatut harjoittelut, työpaja, seminaari,
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus tenttiin
-Paul Silfverberg: Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja.
Saatavilla www.mol.fi/ennakointi/raportit/pvopas.pdf
-Ruuska, Kai 2007. Projektiviestintä - väline ja voimavara. Teema-artikkeli. Hytky 3/2007. 13 - 15.
Saatavissa sähköisesti http://www.prodictor.fi/hetky0907.pdf?
_ Ulla Vehkaperä, Kaarina Pirilä & Marianne Roivas (toim.) 2013. Innostu ja innovoi
Käsikirja innovaatioprojektiopintoihin. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisusarja.
Saatavilla sähköisesti http://www.metropolia.fi/palvelut/julkaisutoiminta/julkaisusarjat/oiva-oppimateriaalit/oiva1/
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Alkutentti 29.8. 2014 klo 9.00 - 11.00
Uusintatentit:
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op on 27 h opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätiedot
Arvosana lasketaan, painotettu keskiarvo ( 2op) + ( 5 op)
Opinjakso koostuu seuraavasti:
Tosun osa 1: Alkutentti 2 op ,arviointi T1-K5, uusinta uusintakokeissa
Tosun osa 2: Valinnaiset opinnot ja substanssikohtaiset menetelmät 2 op, arviointi hyväksytty
Tosun osa 3: 0,5 op viestintä, arviointi hyväksytty
Tosun osa 4: 0,5 op tietotekniikka ja tilasto, arviointi hyväksytty
Tosun osa 5: 5 op Projektityö 5 op , arviointi T1- K5
Projektiin osallistuminen edellyttää 1. osion (tentti) suoritusta
Opintojaksoon sisältyy yhteistyötaitoja, sidosryhmätoimintaa ja moniammatillista yhteistyötä ja sen johtamista. Innovaatioprojektin aikana on tarkoitus tuottaa uusia toimintatapoja ja -malleja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjatentti 20%,
Projektityö 80%
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet.
Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan
Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä omaa asiantuntijaosaamistaan
Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä omaa asiantuntijaosaamistaan. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.